Hermitage, Cathedralen-tour en boottocht - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Hermitage, Cathedralen-tour en boottocht - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Hermitage, Cathedralen-tour en boottocht

Blijf op de hoogte en volg Irene

14 Oktober 2017 | Rusland, Sint-Petersburg

De dag begint weer met een goed stevig ontbijt. Ik hou wel van die hotelontbijtjes. Lekker veel, lekker gevarieerd. Het is wel hetzelfde als gisteren, maar nu zijn er dikke, kleine, Amerikaanse pannenkoekjes in plaats van de opgerolde met jam erin. Lekker! Thee, limonade, nog een thee, fruit, cereals, paar broodjes en een croissant. :)
Om kwart over 10 vertrekken we naar het Hermitage. Mam had me al gewaarschuwd dat het echt heel erg groot is en dat ik dus niet bij elk schilderij stil moet staan maar foto moet maken en door! Nou, ik ben benieuwd. We leveren onze jassen, tassen en andere spullen in. Flesjes water enzo zijn streng verboden. We gaan door een poortje om te checken. Ik leg mn camera op de tafel ernaast, m'n camera tas door de machine. 10 minuten later kom ik erachter dat ik mn tas vergeten ben... ik had alleen m'n camera gepakt.. Tja, ik was natuurlijk weer aan de klets. En ik was al door de tweede poortjes dus ik kon niet meer terug. Gelukkig was er een gids die even terugliep en de tas was er nog gewoon. Stomme actie.

Wanneer we 1 stap in het hermitage zetten ben ik al om. witte muren met schilderijen, reliëf, goud en blauwe pilaren. Het is echt een prachtige ruimte. Maar... dit trappenhuis is nog maar het begin van een hele mooie route door het grootste museum van Rusland (400 kamers). We gaan van de ene kamer naar de andere en elke kamer is weer heel indrukwekkend, maar ieder op zijn eigen manier. er is een kamer vol ouderwetse kleding, een kamer met een troon van een Tsaar en elke kamer heeft prachtige vloeren en nog mooiere plafonds.

Hoewel je het nooit helemaal vast kunt leggen op camera hoop ik dat de foto's een indicatie geven. Hier in het hermitage is de grootste verzameling met Rembrandts (20 stuks en meer dan 100 van leerlingen van Rembrandt), dus daar willen wij (vooral de Nederlanders) wel even een kijkje nemen. Onderweg naar de betreffende kamers vertelt Leo waarom we eigenlijk geen water mee mogen nemen. In de jaren 80 was er eens een man die vroeg aan een bewaker wat het kostbaarste schilderij was. Dat mag een bewaker natuurlijk niet zeggen, dus vroeg de man naar zijn favoriete schilderij. Dat was een schilderij van Rembrandt, genaamd Danaë. De man ging naar het schilderij toe en gooide er zwavelzuur overheen. Hierdoor brandde het halve schilderij weg. Daarna ging hij er nog met een mes op in. Vanaf dat moment waren flesjes niet meer toegestaan. het heeft jaren geduurd voor de restauratietechnieken goed genoeg waren om het schilderij te herstellen. Na 12 jaar was het klaar. Je ziet er nu niks meer van. (gebeurde in 1985).

Het verhaal van Danaë is ook wel interessant. Kort gezegd: De vader van Danaë had een visioen dat zijn kleinzoon zijn ondergang zou worden. Daarom sloot hij zijn dochter op. Zijn dochter werd bezocht door Zeus (het is een griekse mythe). Hieruit werd Perseus geboren. Toen de vader/opa het wist stopte hij hen in een kist en gooide hen in zee. Ze werden echter bevrijdt en Perseus vermoordde later perongeluk met discuswerpen zijn opa die op de tribune zat. Griekse mythologie is best wel leuk, zeker als het leuk verteld wordt en je er schilderijen bij ziet.

Af en toe is er glas in lood te zien, wat ook mooi is. Er is ook een kamer waarin allerlei dingen staan en hangen die gemaakt zijn uit mozaïek, maar dan echt miniminimini-stukjes mozaiek. Zo klein dat je het alleen ziet als je heel dichtbij kijkt. Zo knap! Er was een tafel met 2000 verschillende kleuren mozaïekstukjes. bijzonder! In diezelfde kamer stond ook een klok die Catharine (als ik het goed heb, ik weet ook niet meer welke Catherine) gekregen had. Het was een hele uitgebreide met gouden pauwen en een boom en een uil. Hij werkt nog steeds, maar ze doen hem alleen bij speciale gelegenheden aan. We zien ook een paar schilderijen van Leonardo da Vinci, vooral met Jesus and Madonna.

Tot kwart voor 1 duurt de rondleiding langs de schilderijen, door prachtige gangen, langs mooie beelden (en de enige michelangelo die het Hermitage heeft) en bij de mooiste en grootste vazen (waarbij ik dacht dat het een mega-groot doop font (fond?) was..) Ik vind het echt een hele toffe ervaring. Je weet nooit wat je in de volgende kamer zult aantreffen. Soms heb je per ongeluk in een rondje gelopen en kom je er aan het eind van de kamer achter dat je daar al geweest bent. Nouja, dan zie je alles van de andere kant, toch?
Nu hebben we wat vrije tijd, waarin ik met Nina en Suzanne wat ga drinken in het café, we hebben zo'n dorst! En souvenirtjes ga shoppen. Ik kon niet kiezen tussen alle mooie kaarten dus ik heb 22 kaarten gekocht, haha! Dat wordt leuk met alles schrijven!

Aan het eind lopen we nog even door een egyptische kamer, maar die is veel minder indrukwekkend en past niet zo goed bij wat we verder nog gezien hebben. Maar: nu heb ik wel een mummie gezien.

Om half 3 was het tijd voor het volgende deel van ons programma, waar maar heel weinig mensen aan meedoen: The Cathedrals tour! We beginnen de tour bij de St. Isaac Cathedral. Dat is de cathedraal die ook op de foto staat van gisteren. We gaan deze keer echter ook naar binnen en dat is echt zooooo fantastisch mooi. Weer overal goud en afbeeldingen en beelden en iconen. Er is zoveel te zien dat ik alweer mn groep kwijt ben. M'n oortje met de info doet het nog, dus ze kunnen niet ver zijn. ;) De tour duurt in totaal 2,5 uur, 3 kerken, dus we hebben niet al te veel tijd. Na allerlei informatie en feitjes over de kerk hebben we 5 minuten om zelf rond te kijken/foto's te maken. Helaas heeft de batterij van mn camera het begeven... noooo! En we hebben nog 2 kerken te gaan... Balen!
De tweede kerk is de Church of the Spilled blood, waar de laatste Tsaar vermoord is. Na 7 mislukte pogingen, is het de 8e keer wel gelukt. Deze kerk is van buiten heel anders, de koepeltjes zijn niet enkel van goud, maar ook met kleuren. Ook deze kerk is onder constructie, wat het wel iets minder mooi maakt. (maar we hebben foto's van hoe het zou moeten zijn). Ook hier gaan we naar binnen! Deze kerk is vanbinnen helemaal met mozaïek! Ik had het eerst niet eens opgemerkt! Zo bijzonder weer! Aan het begin van de kerk ligt een gastenboek met een lamp erbij, naast de lamp een stopcontact. Terwijl Leo doorpraat en met de groep uit het zicht verdwijnt probeer ik zo lang mogelijk m'n accu in de lader te leggen. Wanneer het geluid verslechtert loop ik weer terug naar de groep. Dit zorgt ervoor dat ik nog een stuk of 10 foto's kan maken. Ook deze kerk is machtig magisch mooi en ik zou hier nog zoveel langer willen blijven!

We krijgen weer wat vrije tijd, en als de bus weg wil rijden blijkt dat we nog 3 mensen missen... na lang wachten en rondzoeken komt er 1 terug, maar 2 meiden missen nog. Nou, dan maar zonder hen! Beetje jammer wel, want nu hebben we nog 20 minuten korter op de laatste locatie...
De laatste locatie is de St. Nicholas church. Dit is een nog werkende/praktiserende kerk. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet noemen. Van buiten is het prachtig. Lichtblauw met wit en gouden torentjes. Zo met de herfstkleuren ziet het er nog mooier uit. Er is een schilder bezig met vastleggen van het mooie plaatje. Binnen moeten we hoofddoekjes op (Kiev-flashbacks). Helaas is het binnen minder mooi dan de andere kerken en voel ik me erg ongemakkelijk omdat er na een paar meter een ketting hangt met: no tourists. We zien mensen kaarsjes aansteken en bidden en kruisjes slaan en iconen kussen. Voelt in ieder geval niet of ik hier thuishoor met m'n camera en m'n enthousiaste reizigersgeest. Deze mensen moeten toch in rust hun gebed kunnen doen?

Aan het einde van de tour hebben we nog wat tijd in een veel te duur souvenir winkeltje en dan gaan we met de bus terug naar het hotel Azimut.
We hebben met een paar mensen nog een discussie wat we gaan doen voor avondeten, want om half 9 moeten we terug zijn voor de allerlaatste activiteit --> boottocht door de kanalen en over de rivier! Een heel ander oogpunt om de stad te bekijken.

Ik wil het liefste eten in het hotel, dit schijnt heel lekker en goedkoop te zijn en ook nog eens vegetarische opties te hebben. De anderen willen liever ergens uiteten, dus uiteindelijk ga ik mee. Het eerste restaurant waar we naartoe lopen (russisch) zegt gewoon 'nee' als we vragen of ze een tafel voor 6 hebben. Er is echter genoeg plek, dus ze willen gewoon niet. Ze praten trouwens ook geen Engels. De tweede waar we heen lopen is dicht, de derde is een gek shisha restaurant zonder tafels. Uiteindelijk komen we terecht bij een Frans restaurant en iedereen is inmiddels zo hongerig dat we zonder naar de prijs te kijken maar gewoon naar binnen gaan. Ik ben met Ines, Suzanne, Nina en twee spaanstalige mensen. De man komt uit Colombia, het meisje uit Spanje, volgens mij.

Omdat er op de kaart wel een tekentje voor vegetarisch in de legenda staat, maar niet bij de gerechten zelf, vraag ik aan de ober welke gerechten vega zijn. Hij wijst ze aan, ik kies de risotto met bospaddenstoelen. Hij vraagt of ik wel cream wil. Nou, als het zonder cream kan, kan ik weer een vegan gerecht eten. Heel chill. Helaas denkt de man niet heel veel verder, want als hij het brengt zit er wel kaas overheen. Hij verontschuldigt zich, maar we hebben wat haast en ik wil ook niet dat er eten weggegooid wordt dus ik eet het gewoon. Het is heel lekker, maar niet zo vullend omdat het zonder de room is. Daarom bestellen Nina, de Spaans en Colombiaanse en ik nog een toetje. Cheesecake! Superlekker! Ook heb ik voor het eerst sinds lange tijd weer cola. :)

Na het eten lopen we terug naar het hotel, waar we ons dik aankleden voor de volgende activiteit: De allerlaatste. :( Het is een privétour over de wateren van Sint Petersburg! We krijgen net als gisteren bij de limo-tour 1 fles champagne per twee personen. Het is moeilijk om goede foto's te maken maar de sfeer is heel erg gezellig. Het is leuk om te zien, maar niet fantastisch, tot we vanuit het kanaal de rivier opvaren. WAUW! Zoveel mooi verlichtte gebouwen, de brug is met paarse lichtjes en knipperende witte lichtjes. We zien het winterpaleis, het hermitage, de burcht met de gouden paal en wat Cathedralen. Het is heel erg mooi. Vanaf dat moment zit er niemand meer op z'n stoel, maar staan we op en genieten we van alle mooie dingen om ons heen. De muziek doet ook goed en we krijgen veel aandacht van de mensen op de kant/op de bruggen. I liked it!
bijna aan het eind worden de mensen die willen feesten gedropt bij een club en komen de overige mensen van de tweede boot bij ons in de boot. ik besluit ook deze derde en laatste avond niet mee te gaan feesten. Beetje stom eigenlijk, iedereen is een beetje aan het pushen, maar ik heb gewoon echt geen zin. Nu heb ik helemaal geen Russisch nachtleven meegemaakt. jammer, maar ik heb geen zin dus ik moet het niet tegen mn zin doen omdat iedereen het doet, toch?

rond half 2 ga ik slapen, na alvast m'n tas ingepakt te hebben en wat gelezen te hebben. Fantastische dag weer!

  • 18 Oktober 2017 - 17:12

    Max:

    Die boottocht klinkt ook erg gaaf! Het klinkt als een mooie stad

    En het is trouwens een doopvont.

  • 19 Oktober 2017 - 10:34

    Mirjam:

    Poeh, je hebt wel veel beleefd zeg! Klinkt zo echt zooooveel leuker als de ' advertentie' voor de trip! In elk geval bij mij. Het was ook met timetravels toch?

  • 26 Oktober 2017 - 07:43

    Elizee:

    " De vader van Danaë *kuch* bealfire *kuch* had een visioen dat zijn kleinzoon zijn ondergang zou worden." Ik heb zo'n idee waar ouat zijn inspiratie vandaan haalt.... ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 53861

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: