it's the final countdown - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu it's the final countdown - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

it's the final countdown

Blijf op de hoogte en volg Irene

11 December 2017 | Finland, Kuopio

Laatste weekje uni! Nog 5 dagen elke ochtend college en vrijdag een her! Ik ben blij dat het bijna voorbij is maar ook verdrietig dat ik van alles hier afscheid moet nemen. Lets start this week!

van 8-10 college, daarna gestudeerd voor m'n herkansing en wat extra dingetjes gedaan. Ik heb ook nog even met Anna afgesproken (van mn cottage) zodat ze wat op m'n t-shirt kon schrijven. Om half 12 met Antti afgesproken zodat hij me kon helpen met m'n fiets online te zetten, aangezien deze site in het Fins was. Als ik hem niet verkoop voor vrijdag denk ik dat hij hem wel wil kopen en dan voor mij wil verkopen :)

Om 12 uur ben ik gaan lunchen met Bonnie, wat altijd gezellig is. :) Dit keer waren het spinaziepannenkoeken met die bessensaus. We hebben al meerdere keren van die pannenkoeken gehad, maar dan met bieten of wortel. Ze smaken allemaal hetzelfde dus ik denk dat het gewoon normale pannenkoeken met kleurstof zijn ;) Lekker broodje en salade erbij (en stiekem gedroogd fruit gepakt haha) en we zitten weer vol voor de komende uren.

Na de lunch ben ik naar huis gegaan, en de fietstocht was zooo mooii! De lucht was voor het eerst in tijden weer een beetje blauw her en der, en de zon was al aan het ondergaan een beetje (ja om kwart over 1 al... ;o) OKe, ik heb het net opgezocht, het is zonsopgang om 9.35 en zonsondergang om 14.30. Valt nog mee, vergeleken bij de 1,5 uur licht in Lapland. Toch was de lucht roze/oranje op de wolken. Was echt tof.

Thuis mn tas gedropt en toen was het tijd om mn pakketje naar het postkantoor te brengen. Ik wilde eerst Antti of Susanne vragen, maar ik heb hen al zoveel gevraagd dat ik dat eigenlijk niet durfde. Toen bedacht ik dat ik hem wel op de fiets mee zou nemen. Dit kon helaas niet, want de bagagedrager is heel smal en het pakketje/de doos heel groot. Toen bedacht ik dat ik hem wel zou dragen. Volgens mam kon dat niet, met 10 kilo doos in je armen. Toen kwam er iemand (credits naar jou, weet niet meer wie het was) met het geniale idee om het op de slee te doen! Dus dat heb ik gedaan. Pakket op de slee en lopen maar! Het was 2,5 km, dus ik ben weer lekker aan mn stappen gekomen. Het weer was natuurlijk ook heerlijk. lekker koud ,beetje zon, mooie lucht, geen regen/wind. Onderweg speel ik lekker Pokémon go ;p

Het is mega druk bij de balie, en eerst kom ik bij iemand die geen Engels spreekt. Ja, eh, dit gaat wel over mijn spullen dus ik wil niet het risico lopen dat we elkaar verkeerd begrijpen (of niet begrijpen want ze spreekt echt 0,0 engels). Dus ik moet weer wachten tot de andere persoon beschikbaar is. Hij weegt mn pakketje (9780 gram, best goed gedaan dacht ik zo) en dan kan ik m dicht gaan maken en het adres erop doen. Daarna moet ik weer in de rij staan om het pakket af te geven. Gek genoeg krijg ik geen track & trace code, alleen het bonnetje. Daar staat wel iets van een code op, dus ik hoop dat dat het is.

Binnen 3-4 werkdagen zou het bezorgd moeten worden, wat natuurlijk heel erg snel is. voor 38 euro mag dat ook wel. Ik hoop dat het allemaal goed gaat zoals het moet! Ik doe nog even een klein boodschapje (mais, paprika en chocola) en dan kan ik weer aan de terugtocht beginnen. Ik had expres mn slee buiten gelaten, want dat kan hier gewoon. Op de heenweg had ik verwacht dat het niet zo vlekkeloos zou gaan, maar dat het pakket er minimaal 1 keer af zou vallen of dat de slee bij de stukken omlaag pijnlijk tegen mn benen zou komen maar dat is allemaal niet gebeurd. Op de terugweg, een lege slee, is veel moeilijker! Natuurlijk gebruik ik hem zelf ook af en toe bij stukjes naar beneden, voel me weer helemaal een klein kind ;p

Als ik terugkom ben ik moe, dus ik besluit om even op bed te gaan liggen en mn ogen dicht te doen. Omdat ik mn slaap bijhoudt, zet ik ook die app aan. ik word 2 uur en 3 kwartier later pas wakker! Inmiddels is het al pikkedonker en een kwartiertje later komen Maria en haar vriend Jussi binnen. Jammer, het is gedaan met de rust. Gelukkig is het al maandagavond en hoef ik dus nog maar 4 dagen met hen uit te houden! Bovendien ga ik pas de keuken in als haar deur weer dicht is dus ik heb haar niet gezien. Ik kijk ook nog een film - how to be single, erg grappig.

Als avondeten eet ik pasta met groenten en pesto, lekker simpel. "savonds skype ik nog een half uurtje met mn nichtje Dani, volgens mij mist ze me wel, en ik haar ook hoor! Ik leer nog wat voor epidemiologie en dan kom ik er ineens achter dat ik hem gewoon gehaald heb! HUH?! zelfs een 2... Ik vind het zoooo raar, en het klopt ook helemaal niet. Bonnie en ik hadden ook allebei de vragen over de presentaties fout en zij heeft een 5 (een 10 dus)... supersuper weird. Ik ben nogal gefrustreerd omdat ik zeker wist dat ik hem niet zou halen. Hoe makkelijk is het hier om je bachelor te halen vergeleken met Nederland, dat is toch niet eerlijk? In Maastricht zit ik elke dag minimaal 6 uur op de uni/in de bieb, hier haal ik de 15 uur per week net... Dat is toch gek? en dan toch halen met een 7? vreemd systeem hier. Denk dat ik wel de re-exam ga maken want ik heb nu toch al veel geleerd en ik kan dus makkelijk een 3 of 4 halen.

's avonds val ik moeilijk in slaap, hele tijd warm hebben en niet moe zijn... komt natuurlijk doordat ik overdag bijna 3 uur geslapen heb....

ps, ik heb dit weekend weer een kaartje gehad, van oom Henk en Tante Dicky (oom en tante van mn moeder) echt op de valreep nog, super lief!

  • 12 December 2017 - 12:04

    Mirjam Dijksterhuis:

    Heb je trouwens wel gecheckt of je iets wel MAG herkansen als je het al gehaald hebt?
    Superchill van de slee! Ik ben echt heel blij dat ik gisteren en eergisteren ook even in de sneeuw heb kunnen spelen, sneeuw is zo leuk en mooooooi! :D
    Trouwens; waarom ben ik vandaag pas ingelogd op waarbenjij.nu, had me een hoop naam- en e-mailadres-intypwerk bespaard. Nouja:D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 53911

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: