Day 2 at the university & Sauna & feest! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Day 2 at the university & Sauna & feest! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Day 2 at the university & Sauna & feest!

Blijf op de hoogte en volg Irene

05 September 2017 | Finland, Kuopio

Vandaag moeten we om 8 uur op de uni zijn. Acht uur... Dat betekent om 6:45 opstaan. Veel te vroeg! Maargoed. Het is een redelijk nuttige dag vol nieuwe informatie. We krijgen uitleg over de studievereniging, studentenkaarten, de KISA (kuopio international students' association) en tips van een andere exchange student (uit Amerika). Het verkrijgen van een studentenkaart blijkt nog heel moeilijk te zijn want daarvoor moeten we ons eerst als inwoners van Kuopio inschrijven. Wat een gedoe al die formulieren en pasjes.
De tips van de student zijn erg grappig, en het is heel gezellig met de andere exchange studenten.

Na 2 uur luisteren is het tijd voor een informatiemarkt, waar ik samen met Serafin uit Polen en een paar spaanse mensen naartoe ga. We verzamelen onze eerste patches voor op de overals, we graaien allerlei gratis dingen mee en we krijgen meer folders dan we waarschijnlijk open zullen doen in de 3 maanden hier. Rond 11 uur krijgt ons groepje een rondleiding door de bibliotheek. Dat is eigenlijk best hilarisch want het duurt bijna een half uur terwijl de bieb echt miniscuul is. Ook vertelt de bibliothecaresse allerlei dingen heel erg uitgebreid die voor ons allemaal heel vanzelfsprekend zijn. De openingsuren zijn hier van 8-17 doordeweeks, op zaterdag van 10-3 en op zondag gesloten. Best wel een verschil met maastricht die gewoon elke dag van half 9 tot 22 open is. het meeste leerwerk zal wel gewoon online te vinden zijn in plaats van in boeken.

Na de markt gaan we samen lunchen en van half 1 tot half 3 hebben we twee workshops. De ene gaat over de programma's Weboodi (waar je registreert voor je vakken) en Lukari (waar je je timetable zelf in maakt). De tweede gaat over office365 (voor oa. mail en bestanden) en over Moodle (waar alle colleges en alle studiematerialen op komen). Ik heb volgens mij echt maar de helft onthouden, maar het was wel leerzaam. Bovendien denk ik dat ik nu ook wel alle vakken geregistreerd heb.
Ik heb nog 11 uur overlap als ik geen finse les ga volgen, dus dat valt nog mee. Wel jammer, want ik had graag wat basis-fins geleerd. Maar wat niet kan, dat kan niet!
Er is ook 1 vak van een andere afdeling (ik doe nu Public health and clinical nutrition) waarvan het examen pas 11 januari is. Ik heb de professor gemaild en als Maastricht het oke vindt, mag ik die in Maastricht doen als iemand mij surveilleert. Heel erg fijn! Dit vak heet molecular immunology en ik vind het super interessant! :)

Na de workshops ga ik naar huis, even relaxen, netflixen, praten met huisgenoot en dan is het tijd voor een écht fins iets; SAUNA! Samen met Ines gaan we naar onze "eigen" droge sauna. het is mijn eerste keer sauna (op elke keer 1 minuut op vakantie na dan), dus ik vind het spannend! Ben bang dat mn lichaam op hol slaat ofzo. Er is maar 1 andere vrouw aanwezig, van rond de 50, dus dat is chill. Ik ga lekker zitten en het is heel gezellig met Ines. Na 10 minuten (denk ik) ga ik twee treden lager zitten om iets minder hitte mee te krijgen. Ik ben nogal gebiologeerd door de druppels zweet die zich vormen. M'n lichaam is echt hard aan het werk ;) Na een (beetje) koude douche gaan we met handdoek omgeslagen rennend tussen de gebouwen door weer terug. Best wel geslaagd! :) Misschien gaan we dit wel elke dinsdag doen (het is alleen op dinsdag van 18-19.30 gratis voor vrouwen).

'S Avonds praten we wat over de trips die gaan komen en boeken we onze 10 kilometer evenement in Tampere! Super veel zin in! :) Ook de bus heen en terug is al geboekt, dus dat is fijn. Rond half 11 vertrekken we naar een feest in de haven, in Albatrossi. Het kost 5 euro, maar het feest is best leuk. Overal de studenten in hun overal en tussen de live rock/metal band is best wel leuke muziek. Ook de twee friezen zijn er, en later komt Duitse Nina ook nog even langs. Ik drink cider (voor 'maar' 3,50, bier trouwens ook), en later peer-cider voor het dubbele (maar dit was een traktatie van Ines, gelukkig ;p). Rond half 2 hebben we het wel gezien en begin ik de alcohol te voelen, dus tijd om naar huis te gaan. Gezellig dat ik niet alleen hoefde te fietsen, en het is nieteens zo heel koud!

Morgen schijnt de laatste mooie dag te zijn voor het omslaat naar regenachtig, dus ik hoop dat het een leuke dag gaat worden.
Voor nu van 2.15 tot 7.30 slapen... Moe!

ps; Vandaag had ik een soort ruzie met Maria, want ik vroeg haar waarom ze elke week 3 uur zichzelf inschreef voor wasjes doen, terwijl ze haar rooster nog niet eens weet. Meestal is ze niet eens voor 17 uur thuis en schrijft ze zich in voor 17-20. Ik vind dat gewoon asociaal omdat je met bijna 200 man zit met 1 wasmachine... Bovendien: wie wast er nou 3 uur in de week (als student in je eentje??) Maar zij werd beetje pissed, we begrepen elkaar niet blabla. drama.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 53900

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: