Vegetariërpromotie & Puijo toren! - Reisverslag uit Puijonlaakso, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Vegetariërpromotie & Puijo toren! - Reisverslag uit Puijonlaakso, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Vegetariërpromotie & Puijo toren!

Blijf op de hoogte en volg Irene

19 September 2017 | Finland, Puijonlaakso

Nou, eindelijk, uni is écht begonnen. Ik heb het druk met teksten lezen, colleges uitwerken en voorbereidingen treffen voor m'n essay. Vandaag heb ik een dagje van 8 tot 4, met alleen een pauze tussen 10 en 12.
De leraar van epidemiology (Besola man uit Nigeria) is zo vaag en chaotisch. Ik denk dat ik beter alles gewoon in een boek kan lezen want it just makes no sense als hij het vertelt. Gelukkig heb ik deze stof grootendeels al gehad dus voor mij is het niet super moeilijk.

Samen met twee Duitsers, Doro en Marijn (uit Nederland) eten we lunch, en omdat ik vanochtend met Marijn heb gefietst heb ik ontdekt dat ze op zeer hoog niveau dressuur rijdt op haar paard Bazinni. Dat vind ik natuurlijk wel interessant :)
Iets wat ik heel erg tof vind hier in de cafeteria: Er is een promotie om vaker vegetarisch te eten! Je kunt een pasje aanvragen waar ze elke keer als je vegetarisch eet een stempel op zetten. Als je 9 stempels hebt mag je de 10e keer gratis eten! Hoe tof is dat!? Voor mij helemaal fijn natuurlijk, maar voor het grote geheel ook! Ik hoop dat meer mensen vegetarisch gaan eten op deze manier! :) Helaas waren de pasjes op, dus ik heb nog geen stempels :(

Na 4 uur ga ik gauw naar huis om even veganistische pannenkoeken te bakken, want om 19 uur begint de volgende activiteit alweer en dat is toch zeker een dik half uur fietsen.
Met bijna 500 man verzamelen we ons bij het baseball stadion, om met lantaartjes, fakkels, zaklampen en andere lichtbronnen het bos in te gaan. Het gaat al een beetje schemeren maar het is nog niet echt donker. Met 20 minuten omhoog klimmen zijn we bij de Puijo toren! Het is een beetje regenachtig en best wel koud, maar door het klimmen ben ik toch best warm. Er staat een lange rij voor de gratis thee/koffie/koekjes, dus besluiten we om eerst de toren op te gaan.
He-le-maal met de trap omhoog, maar het uitzicht was tof! Goed dat het nog niet pikdonker was, want nu konden we de meren nog wel zien. De stad met al haar lichtjes was erg mooi om te zien. Helaas waaide het zo ontiegelijk hard op de toren, dat het eigenlijk bijna onmogelijk was om het niet koud te hebben. Vandaag was het sowieso de koudste dag tot nu toe (6 graden, maar ik fiets nog steeds met mn nepleren roze jasje, warm genoeg voor mij). Bijna iedereen blijft bij het gedeelte wat nog enigzins uit de wind ligt. Na een minuut of 15 ga ik maar weer naar binnen voor de gratis koffie en thee.

Er zijn zoveel mensen, oud, jong, erasmus, alles is erbij! Het is heel gezellig, omdat je steeds weer meer mensen leert kennen en anderen weer ziet. Zo zijn er een paar mensen die ik op de BBQ had leren kennen, maar die een hele andere studie doen en ook niet in Rauhalahti wonen. Heel erg leuk om hen dan weer even te zien :)

Met de fiets naar huis, gezellig met iemand meegefietst (nu kan ik zien wie deze blog lezen en benieuwd zijn met wie... ;)) en toen weer op tijd gaan slapen. Beetje hinderlijk dat ik elke dag zo moe ben. Vooral aan het eind van de dag, gelukkig. Ik ben wel fit in de ochtend. Misschien gewoon door alle indrukken en door het steeds in Engels praten? In dat geval zal het wel steeds beter gaan.

Ik merk trouwens ook dat ik vaker en vaker iets in het Engels denk :O, of dat ik iets in het Engels zeg tegen een Nederlander, gewoon omdat dat makkelijker is dan weer terug te schakelen naar Nederlands. (en omdat het fijn is voor als er toevallig iemand in de buurt staat, zodat we niet als Nederlanders overkomen als die Spanjaarden en Fransen die alleen maar samenklitten)

  • 21 September 2017 - 10:26

    Mirjam:

    Super sociaal inderdaad om Engels te blijven praten :) Goedzo! En vergeet je nu zelf niet met wie je naar huis gefietst bent? De blog is ook voor jou toch!
    Also: ik ben weer bij! Nu ga ik maar snel weer aan de thesis-studie!

  • 21 September 2017 - 18:33

    Fleur:

    Leuk om te lezen mop!

  • 21 September 2017 - 22:36

    Dieuwertje:

    Oe, nu ben ik wel heel benieuwd met wie je naar huis bent gefietst! & prachtig uitzichtfoto, waaauuww!

  • 21 September 2017 - 23:10

    Mamski:

    ik ben ook benieuwd met wie? Niet met Ines iig. Je hebt toch wel meer foto's? en kijk uit dat je geen flu krijgt door je roze jasje.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 53763

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: