Koli national park - Reisverslag uit Kontiolahti, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Koli national park - Reisverslag uit Kontiolahti, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Koli national park

Blijf op de hoogte en volg Irene

30 September 2017 | Finland, Kontiolahti

Deze ochtend heb ik wat moeite met opstaan, hoewel ik toch zeker 6 uur geslapen heb. Na aankleden, ontbijt, spullen pakken is het tijd om de bus te halen. Ik heb sinds gisteren een onbeperkte buskaart (van Cecilia overgekocht), dus tot 20 oktober kan ik gratis reizen. Tja, waarom zou ik dan gaan fietsen?

Op de uni verzamelen we met z'n allen om vervolgens met twee bussen te vertrekken naar KOLI national park! M'n tweede national park, voor zover ik me kan herinneren (de eerste was Akagera, in Rwanda). In de bus slaap ik vooral, en 2 uur en 20 minuten later komen we aan in Koli. We krijgen 30 minuten om de exhibition/tentoonstelling te zien. Ik denk al: 30 minuten? Is dat niet wat weinig. Later blijkt dat je voor de echte tentoonstelling moet betalen en het voorproefje is inderdaad wel te doen in een half uur. Ik koop wat ansichtkaarten, een map en een magneet met het logo van dit park.

Wanneer we naar buiten stappen zien we het meteen... Een dikke mist heeft zich in een half uur tijd gevestigd in het park. Nee hè...?! Helaas is het wel zo. Na een korte klim komen we bij het beroemste plekje van Koli aan. Hier hebben finse schilders hun inspiratie gekregen en hier heb je een van de mooiste uitzichten. Ik zie... niks. Het is alleen maar wit wit wit.

Hoewel we allemaal een klein beetje grumpy en heel erg teleurgesteld zijn, is het nu van belang dat we daar even overheenstappen. Gelukkig lukt mij dat snel (want we kunnen immers nog wel een keer terugkomen) en daarna kon het échte genieten beginnen. De groep wordt steeds kleiner, omdat mensen sneller lopen, afsplitsen of (zoals ik) achteraan blijven omdat alles mooi is en alles op de foto moet. Het is wel fijn, want met een groep van 98 een hike maken is geen doen.

Het park is rotsachtig, heel veel bomen en ook grote open stukken, die gebruikt zijn voor slash&burn agricultuur. Het weer is goed, want er is geen wind en geen regen en zolang je in beweging blijft is de temperatuur ook goed te doen. Iedereen verklaarde me voor gek dat ik alleen 2 vesten aan heb, maar ik heb de tweede zelfs uitgedaan na een heftige klim... Het enige waar we nat van worden is het lopen door de mist.

Na 1,5 uur komen we bij de lunch-spot. Ik heb inmiddels al behoorlijk honger gekregen, dus dat komt goed uit. Lekker m'n broodje humus met paprika en broodje humus met sla en komkommer eten. mjumjum. Ik heb ook nog vegan bananenpannenkoeken van gisteren, dus lekkere lunch. Door het stilstaan krijg ik het wel koud. Bovendien heb ik, tegen het plan in, m'n vans aangedaan in plaats van mn hardloopschoenen. We hadden uiteindelijk een beetje haast om de bus te halen en toen trok ik uit automatisme m'n vans aan. heel slim om te hiken met vans. #not.

Vanaf de lunchplek lopen we met een groep (de groep met wie ik loop wisselt trouwens de hele tijd) naar een meer. Dit meer ligt natuurlijk lager, dus de mist is minder aanwezig. Het uitzicht is echt super gaaf! Je ziet de 100 verschillende kleuren bomen, de reflectie in het water en je voelt de sereniteit van de natuur. Het is echt een fijne plek.

Heel Koli is rustig en stil, mooi en kleurrijk, rotsachtig en heuvelachtig. Ik vind het echt heel erg fijn om er rond te lopen. Het is ook heel erg gezellig met de mensen die mee zijn, dus dat is dubbel top!

De hike is soms wel erg steil en glad, de stenen zijn niet altijd te vermijden dus soms moeten we er overheen en glijdt de helft van de mensen uit. Als we aan de terugweg beginnen, kiezen we ervoor om de meest vlakke route te nemen, waarbij we wanneer we het bos uitkomen, blijkbaar 1 parkeerplaats te laag zijn... Gelukkig is er een gratis lift die ons weer naar boven brengt. De mist is een klein beetje opgeklaard, dus hier en daar kun je meren en eilanden onderscheiden, maar het is bij lange na niet zo mooi als het had kunnen zijn...

Terug bij de verzamelplek krijgen we een appel en een banaan en beginnen we weer aan de terugreis. Eigenlijk slaap ik de hele tijd, verrassend genoeg. Ik merk nieteens dat er chips rondgaat! :O Blijkbaar was de hike nogal vermoeiend. Het had 7.2 kilometer moeten zijn, maar ik weet zeker dat het minimaal 9 was, met alle uitstapjes die we gedaan hebben. Er is ook een hikeroute van 61 kilometer! ö echt zo gaaf!
Je kunt hier in het park ook huisjes huren, lijkt me echt super tof! Vakantie in een national park :) Bovendien is er bij het begin een hotel, zal wel duur zijn, maar toch!

Rond 8 uur komen we weer thuis aan, en het eerste wat ik doe is een pizza in de oven gooien. Morgen begint mn vegan challenge dus ik kan hem beter nu opeten. Bovendien heb ik echt HONGER. Ik neem een lange douche, fijn om even de spiertjes te ontspannen. Ook plaats ik eindelijk de foto's van saunaboot en om half 11 ga ik slapen. Het is een leuke dag geweest, en ik denk dat ik nog wel terug wil!

  • 01 Oktober 2017 - 22:25

    Antoinet:

    Prachtig, prachtig...... echt iets voor ons ja. Barcelona boekmis af dus ga me nu storten op de foto's van Finland. Ik vind dat je t fantastisch doet daar!!!
    Wist niks van vegan challenge?
    Lees je wel de reacties eigenlijk?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 53848

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: