Saunaboot - Into experiences - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Saunaboot - Into experiences - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Saunaboot - Into experiences

Blijf op de hoogte en volg Irene

28 September 2017 | Finland, Kuopio

Jeeeej! Weer iets waar ik lang naar uitgekeken heb! De saunaboot excursie van Into experiences!
Dit bedrijf is opgericht in 2017, dit jaar dus, en de oprichter Tuukka organiseert met twee anderen allerlei activiteiten om vooral exchange studenten het finse leven te laten ervaren. "We go off the beaten track" is hun motto!
De saunaboot zou 69 euro kosten, wat ik eerst wel teveel vond, maar toen kwam er een actie die 40% korting gaf als je je aanmeldde met 7 peresonen of meer. nou, dat hebben we gedaan! voor 41,40 samen met Nina'&Ines (duits), Cecilia&Laura (Deens) en Lore&Roxanne(Belgisch) aangemeld en vandaag is dus de dag!
Ik heb eerst nog 4 uur les, 2 uur public health nutrition over voeding en CVD en T2DM, beetje uitgemolken onderwerpen, maarja. Daarna 2 uur epidemiologie, zoooo saai en die man is zo frustrerend. Ik heb hem maar gewoon gevraagd of hij ook infection disease epidemiology geeft, want als dat zo zou zijn dan schrijf ik me daarvoor uit. Ik kan hem echt niet handelen. Gelukkig geeft hij dat vak niet omdat hij andere verplichtingen heeft. In eerste instantie was het wel het plan dat hij die zou geven... lucky me!
Ik ben me thuis gaan omkleden en toen met de bus samen met Cecilia en laura naar de haven gegaan. we zaten in de bus met nog 4 anderen uit Rauhalahti die ook naar de saunaboot gingen, dus erg gezellig.
om kwart voor 4 vertrok de boot.

De sauna boot is een heel gezellige, vierkante houten boot. Op het benedendek is een jacuzzi, een sauna en een soort huiskamer waar de kapitein zit en waar ook een grote tv hangt voor onder andere singstar en just dance. Het is heel gezellig ingericht. Op het bovendek staat een grote tuinset en allerlei tafels en stoelen.

Na een gezellige 30 minuten varen met mooie uitzichten (maar nog steeds heel veel mist, is bijna niet weggegaan sinds maandag) komen we aan op een mooi plekje waar we de komende uren zullen blijven.

Van kwart over 4 tot half 7 hebben we de tijd om in de sauna te gaan, lekkere soep te eten (speciaal voor mij een vega, yay) en te genieten van de hitte van de Jacuzzi. Het eerste uurtje maak ik vooral foto's, maar dat is leuk want iedereen is zo happy!
Ik ga ook een half uurtje SUPPEN, wat ik al eerder had gedaan (stand-up-paddling). Hoewel het koud is, besluit ik toch in badpak te gaan, en het is weer net zo leuk als de vorige keer. Iemand anders maakt vanaf het bovendek foto's van me.

Als ik naar de wc ga, is m'n eerste gedachte: "huh, waar is de wc?!", maar dit blijkt gewoon een groene plastic bak te zijn. een soort chemisch toilet, maar dan kleiner dan wat ik gewend ben, haha!

Steeds meer mensen springen na de sauna in het water, maar ik wil eigenlijk niet... Zo koud, straks krijg ik een hartaanval van de schrik ofzo. Toch... ik doe het! Meteen vanaf het bovendek (ongeveer 3,5 meter) hupsakee! Helaas is de foto mislukt, dus moet ik nog een keer springen. nou, niet over nadenken en nog een keer! ook de tweede foto is mislukt... Zucht. De derde keer gaat het wel goed. De schok van in het water vallen is groot, maar minder heftig dan verwacht. Als ik met haast het water uit wil klimmen stoot ik nog wel heel hard m'n been, wat echt een mega blauwe plek geworden is...

Biertje in de jacuzzi, goede gesprekken in de sauna, afkoelen in het water, de rust terwijl je op een surfboard staat, chips, wind, uitzichten, gezelligheid.

Grappig Irene moment in de sauna (part 1): We zaten met een aantal meiden in de sauna toen Tuukka binnenkwam. Hij zei: "Can I come somewhere?", en ik (ik wilde een grapje maken), zei heel hard: "NO!", en terwijl ik dat zei wilde ik de ruimte aan beide kanten naast mij bezetten, maar om dat te doen spreidde ik heel enthousiast m'n benen... Was niet helemaal het juiste gebaar... Iedereen keihard lachen en Amy (uit US) heel droog: "Well, that's the Dutch hospitality..." hahaha ik moest heel hard lachen om mn actie maar ik schaamde me ook wel heel erg

Grappig Irene moment in de sauna (part 2): Ik had perongeluk mn cider op de oven gezet, dus de laatste slokken waren helemaal warm geworden en niet meer lekker. Dus ik gooide het op de stenen. Lesje geleerd: Nooit alcohol in de sauna, want het gaat heel erg stinken en het brandalarm ging af. Schaammomentje deel 2. Iedereen wist ook dat dat niet kan, behalve ik. Oh en het was maar een heel klein beetje...

We zijn allemaal een beetje teleurgesteld dat de tijd zo snel is gegaan, maar het is toch tijd om weer terug te varen. Omkleden en warme kleren aan doen, want het wordt nu donker en daardoor ook kouder. Bovendien zijn onze lichamen nu gewend aan de warmte van de sauna en van de jacuzzi. Waarschijnlijk zijn onze lichamen sowieso van slag door alle temperatuurverschillen, hihi

Na de saunaboot experience neemt Tuukka, onze reisleider, afscheid van ons. Hij zegt ons dat Finse mensen niet zo goed zijn in smalltalks en fysieke dingen enzo, maar dat hij dat even gaat doorbreken door ons allemaal een knuffel te geven. zo lief ^^

Terug naar de bus lopend bedenken mensen dat ze wel honger hebben (ik niet, voor de verandering), dus dat ze eerst wat willen eten en daarna drankjes willen doen in een pub. Ik heb geen honger, maar ook geen zin in drankjes, dus ik ga even met Cecilia en Laura mee naar de pub om hen een drankje te laten doen en daarna met z'n drietjes terug naar huis te kunnen reizen (met de bus!). Helemaal moe en zen als ik thuiskom, dus ik ga lekker lang douchen en het meer-water uit m'n haar wassen en dan vroeg naar bed.

rond 12 uur wordt ik nog wakker van Ines die zichzelf in dr kamer opgesloten had. Haar slot was kapot gegaan... Gelukkig was Maria nog wakker, dus die ging naar buiten om de sleutel via het raam te krijgen en haar vanaf de woonkamer te bevrijden. Morgen komt er iemand om het slot te maken.

Feitjes: we waren met 17 deelnemers op de boot en 2 bemanningsleden (Tuukka en de kapitein). Van de 17 waren er 3 mannen (2 uit Hongarije en 1 uit Frankrijk) en we waren in totaal met 9 nationaliteiten! (Nederlands, Belgisch, Duits, Frans, Fins, Hongaars, Pools, Amerikaans en Deens)
Tuukka heeft me een soort baan aangeboden! Als ik bij de komende 2 activiteiten foto's wil maken, mag ik gratis mee! WAUW! Ik wilde eigenlijk sowieso allebei die activiteiten doen, dus door foto's te maken bespaar ik 59 euro voor het kanoën en de smoke sauna en 29,90 voor een survival finland dag! Heel erg leuk, en ik voel me vereerd dat hij me gevraagd heeft. (hopelijk komt het niet door m'n actie in de sauna, haha!)

foto van suppen, springen in het meer & de jacuzzi

  • 02 Oktober 2017 - 17:31

    Dieuwertje:

    Hahaha leuke Irene acties weer, geweldig om te lezen. Klinkt heerlijk relaxt zo'n saunaboot, en echt tof dat je foto's mag maken! Vat het maar als een groot compliment op voor je foto's :)

  • 09 Oktober 2017 - 12:16

    Mirjam:

    wat een acties ie....! Had ik ook kunnen doen hoor xD Ja, ik heb ook wel eens van die momentjes dat ik denk TJA dat had ik misschien beter niet kunnen doen. Bier in de sauna is ook heel vies en alcoholig, hoewel bij mij het alarm niet af ging gelukkig.

    Wanneer zijn de andere activiteiten ?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 474
Totaal aantal bezoekers 53960

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: