Eerste examen! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Eerste examen! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Eerste examen!

Blijf op de hoogte en volg Irene

10 Oktober 2017 | Finland, Kuopio

vandaag is de dag! Mijn eerste examen! Voor sommigen is dit het enige schrijf-examen dat ze maken, maar ik heb er 5! Ben heel erg benieuwd hoe het gaat zijn hier.

m'n examen is pas om 12, dus ik zet mn wekker om 10, maar ik ben (ofcourse) om stipt 7 uur wakker door de werklui. Om 8 uur ben ik er klaar mee dus stap ik uit bed. Na een ontbijtje probeer ik wat te leren, muziekje erbij, maar na een uur heb ik het idee dat ik het allemaal wel snap en weet. Bovendien denk ik altijd dat ik m'n concentratie opgebruik als ik op de dag van een tentamen nog ga studeren.

Omdat ik een beetje met m'n ziel onder m'n arm door het huis banjer en nutteloze dingen doe zoals opruimen, een miljoen haren van de grond rapen (nog steeds geen stofzuiger) en het afval wegbrengen, besluit ik maar de bus te nemen. Hierdoor ben ik rond half 11 al op de uni, lees daar nog een keer m'n aantekeningen door en in tegenstelling tot een aantal studiegenoten voel ik me eigenlijk wel prima relaxt. Dat werkt vast in m'n voordeel straks!

Het examen staat op 1 velletje, en als ik het omdraai zie ik dat het maar 4 vragen zijn... En we hadden er al 3 van tevoren gekregen!? Huh?! mis ik iets? Dit is een mastercourse toch? De teacher zei dat we per vraag maximaal 3 a4tjes mochten schrijven, dus 12 in totaal. Ik heb er uiteindelijk precies 4, 1 per vraag. Ik snap niet hoe dit zo simpel kan zijn... Het enige moeilijke is de kramp in m'n hand.. ;)

Als ik het examen met een goed gevoel inlever en een handtekening zet voor het inleveren moet ik zeggen of ik wil dat hij hem nakijkt of niet. Huh? vreemde vraag. We zijn er nog steeds niet over uit wat hij nou precies bedoelde. Is iedereen dan sowieso geslaagd? Of heeft het met inzage achteraf te maken? Of met als je echt niks wist dat je dan niet je herkansing kwijt bent? geen idee. Het was in ieder geval heel makkelijk en lang niet zo officieel als tentamens in het MECC waar de surveillanten je de hele tijd met haviksogen aanstaren.

Achteraf gaan we met een groepje eten, om te vieren dat ons eerste examen achter de rug is. Iedereen vond het makkelijk en iedereen is confused over dat dit een master course is, maargoed, ik ben wel tevreden!

Na de lunch ga ik op pad naar de telefoon winkel. Hij mailde dat hij de onderdelen nog steeds niet binnen had gekregen, maar ik heb gezegd dat hij het dan maar met zijn eigen tapes moet doen, want ik ga niet langer wachten.

En.... *tromgeroffel* ... HET IS GELUKT! Ik heb weer een telefoon! Alles doet het weer, op mijn vertrouwen na. Als mn scherm even een milli-seconde niet reageert raak ik al half in paniek, maar ik ben zooooo opgelucht! Ik had 967 whatsapp berichten en nog 300 andere meldingen. In de bus terug naar huis, ongeveer 20 minuten, heb ik bijna alles beantwoord en nu geef ik mijn lieve, fijne telefoon weer even rust ;)

Ik ben (zonder telefoon, want de tapes moeten eigenlijk 48 uur drogen dus ik moet even heel voorzichtig doen komende dagen) gaan hardlopen om m'n enthousiasme even te dempen en energie kwijt te kunnen. Ik vertrok 1 minuut na 6, wat eigenlijk te laat was want halverwege bedacht ik dat het wel echt al donker wordt. Ik draag een zwarte broek en een zwart shirt (eerste keer hardlopen met lange mouwen; ontdekking: Veel te warm!). Gelukkig heb ik wel een reflectorbandje om gedaan. Een half uur later ben ik weer terug, pak ik een flesje water, eiwitreep, handdoek en slippers om even te ontspannen in de sauna!

Helaas is het spitsuur in de sauna. 2 finse meiden, het stomme suffe saunamens, Izabela en Klara (huisgenoot van Iza, uit Tsjechië). Gelukkig is de vrouw minder irritant dan de vorige 2 keer. Volgens mij is ze vooral zelf geïrriteerd over de drukte. Paar keer sauna & koude douche & eiwitreep later waggel ik ontspannen in mn handdoekie gewikkeld weer naar huis. Ik voel me helemaal zen na het hardlopen en met de euforie van het terugkrijgen van mn mobiel in mn achterhoofd. Ik kreeg trouwens 30 euro korting, wat ik best wel redelijk vond. Ik had bedacht dat ik minimaal 25 euro korting wilde, dus dat is top.

's avonds heb ik nog wat verplichte dingen gedaan voor uni, want de laatste dagen had ik vooral Foundations of Public health gedaan en de rest op een laag pitje gezet. Ik bedenk me nu ineens dat als ik m'n tentamen gehaald heb en m'n essay ook voldoende is, ik m'n eerste vak hier al heb afgerond! Woooh! Na studiedingen even m'n tas ingepakt voor morgen (Naar Sint Petersburg, waaaaah!) en daarna nog een half uur met mama gebeld. Heerlijk om eindelijk weer gewoon te bellen! Bellen kost minder energie dan skypen, haha! En het was zo fijn om even weer goed te praten <3 love you mum!

Pas slapen om half 12, pas in slaap vallen om 12, geen goed plan als je om 6 uur op moet ;)...


  • 13 Oktober 2017 - 14:16

    Dieuwertje:

    Woeehoeee, wat relaxt dat je tentamen zo meeviel! Wel gek dat ze een cijfer kunnen baseren op 4 vragen, maar ach, als het goed ging is het helemaal prima. EN JE HEBT JE MOBIEL WEER! Eindelijk, het werd tijd! Weet je ook weer dat je de volgende keer als zoiets gebeurt misschien beter naar een andere winkel kan gaan...
    Heel veel plezier in Sint Peterburg! Ik kijk nu al uit naar je blogs erover :)

  • 13 Oktober 2017 - 22:31

    Mamski:

    Zoooooo jij hebt weer heel wat te vertellen. En goed gepraat met mij????
    Leraren met haviksogen??? Hihih lach me naar. En een examen van 4 vragen??? Dat wordt vast een 10. Net als mir met al die goede cijfers. Die had beter meteen in Finland kunnen gaan studeren.
    Enne, niet te veel hardlopen he?

  • 16 Oktober 2017 - 17:43

    Elizee:

    Wow 30 euro korting!! Dat heb je weer goed gefixt! Zeker je dreigende deal-or-no-deal-blik gebruikt?;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 53829

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: