Naar Helsinki? - Reisverslag uit Suomenlinna, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Naar Helsinki? - Reisverslag uit Suomenlinna, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Naar Helsinki?

Blijf op de hoogte en volg Irene

21 Oktober 2017 | Finland, Suomenlinna

Na slechts een paar uurtjes slaap stappen we toch om 7.40 de bus in, mét spullen. Ik weet nog steeds niet of ik ga, maar Marlinde moet sowieso gaan. Aan de ene kant wil ik nog geen afscheid nemen en wil ik graag, zoals het plan was, een dagje Helsinki doen. Aan de andere kant is het wel écht heel lang reizen en zijn we slechts een paar uurtjes met licht in Helsinki. We doen wat boodschapjes als om 8 uur de winkels open gaan. We eten ons ontbijtje (wat we gisteravond al hadden gesmeerd). Ik bel het meisje van het ticket om half 9, maar ze neemt niet op. Samen lopen we naar de bus, waar ik me al voorbereid op het afscheid, maar dan krijg ik ineens een appje van het meisje. Ze heeft het kaartje nog! Ze stuurt meteen een foto, ik maak 7 euro over en dat betekent dat ik ga! :D

Super toevallig heb ik zelfs een plekje schuin achter Marli, dus we kunnen zelfs gewoon praten! WAUW, ik had niet verwacht dat dit nog ging lukken. Uiteindelijk heb ik dus maar 7 euro en 8,5 uur Helsinki verloren. Geen al te slechte score!

Na 5,5 uur, wat heel snel ging, zo met internet (even wat nuttige dingen gedaan voor Global&local public health issues, serie gekeken, 2 blogs geschreven, en 2 uur geslapen) en een plek bij het raam, komen we aan in Helsinki! YEAH! Onderweg was er heel veel wit, van alle vorst/rijp!

We stoppen eerst Marlinde haar koffer weg in een kluisje op het station en daarna gaan we lekker door de stad banjeren. Het is inmiddels rond 2 uur/half 3. We gaan eerst naar de Rock-church, maar we hebben allebei niet veel zin om geld te betalen om naar binnen te gaan. Het ziet er klein uit. Wel apart, zo'n kerk in een rotsblok. Misschien volgende keer. Het weer is superlekker. Koud, maar geen regen of wind en zelfs zon en blauwe lucht!

Vanuit mijn Lonely-Planet Finland doen we een deel van een route langs standbeelden en beroemde gebouwen. Best wel leuk! Bij het station aangekomen besluiten we om een dagkaart voor 9 euro te kopen, zodat we de komende 24 uur onbeperkt gebruik kunnen maken van het OV. We gaan eerst naar de haven, om vanaf daar de ferry naar Suomenlinna te maken. Dat was een goede keuze!

Mooie uitzichten, leuke wandeling gemaakt (blauwe route), en de zonsondergang vanaf het eiland was fantastisch en de natuur op het eiland heel mooi! Hier is het echt nog herfst, zo'n groot verschil met Kuopio!

Op het eiland eten we een appeltje en een koekje, daar overleven we het wel op. Heel leuk om dit mooie eiland weer te zien. 1.5 uur later nemen we alweer de boot terug, want het begint al donker te worden. Ook vanaf de boot is de zonsondergang adembenemend :) Echt genieten!

Als we weer op het vasteland zijn gaan we via senate square (mooi gebouw!) naar Friends&Brgrs, mijn favoriete burgertent! (ik was er pas 1 keer eerder geweest, maar dat maakt niet uit!) De mensen zijn super vriendelijk en de burgers zijn écht heerlijk! IK had een vegan burger met vegan aioli, mega lekker! Genieten. Het is écht friends&burgers, ben blij dat ik hier toch maar zomaar weer mag zitten met mn vriendin :D

Na de burgers nemen we de bus naar ons hostel, cheapsleep genaamd. Hier checken we in, krijgen we ons pasje en droppen we ons neer op bed. Het is een simpele kamer met een tweepersoonsbed, 2 stoelen, een kast en een tafel. Simpel maar voldoende. Het bed is ook heerlijk en lekker groot. Wel maar 1 dekbed, maar ook dat is prima als het zo'n grootbed is. Het ligt heerlijk, dus ik wil er niet meer uit. We doen 3 potjes pesten (marlinde wint 2 keer, mehhh) en we kijken het beste brein van Nederland (waar marlinde vorig jaar de finale haalde!) omdat Art gewoon leuk is. Dan ga ik slapen, ook al is het pas half 11 ofzo. Doodmoe van al deze drukke dagen en het bed is in ieder geval heerlijk!

(stiekem een beetje jammer dat ik te moe ben voor de common room en het feest, want het ziet er gezellig uit ^^ )

  • 24 Oktober 2017 - 13:57

    Dieuwertje :

    Leuke blogjes weer Ireen! Word zo happy van jouw happiness in de blogs, echt zo leuk om te lezen! En tof dat je toch naar Helsinki bent geweest met Marlinde, zo te horen had je er geen spijt van :)

  • 26 Oktober 2017 - 09:50

    Mirjam:

    Suomenlinna <3 ik mis het!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 53826

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: