2 maanden in Finland! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu 2 maanden in Finland! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

2 maanden in Finland!

Blijf op de hoogte en volg Irene

23 Oktober 2017 | Finland, Kuopio

Jeetje, vandaag ben ik alweer 8 weken in Finland. Ik ben nog nooit zo lang van huis geweest en nog nooit zo lang zonder beesten geweest. Ik begin het nu wel echt te missen. Zeker na al die leuke dagen met Marlinde, al haar verhalen over Lux en hoe leuk de nieuwe lichting is, alle verhalen van de reddingsacties van Mirjam en mam... Het nieuwe is hier natuurlijk ook wel eraf. Ik vind het nog steeds leuk, dat wel, maar ik begin zo langzaamaan wel weer een beetje terug naar thuis te verlangen.

Ik zag vanochtend toen ik tegen negenen uit huis vertrok dat de platen voor op het dak klaar liggen en 1 voor 1 naar boven getakeld worden! Zou het
einde van de renovatiewerkzaamheden dan eindelijk in zicht zijn?!
Vandaag begon ik met twee uurtjes principles of nutrition. Best een prima college over vitaminen. Daarna met Demi en Iris aan onze presentatie gewerkt. Onze enige onderbreking is de lunch. Het is een pauze van bijna een uur, maar daarna werken we weer door aan zowel de presentatie als assignments voor principles of nutrition. Van 9-6 werken we bijna non-stop, dus dat geeft wel een goed gevoel.
Om 6 uur ga ik even met Iris langs de Prisma voor wat boodschapjes en om 7 uur is er weer eens een KISA-evenement waar we heen willen. Omdat we beiden geen zin hadden om heen en weer te fietsen door de kou zijn we dus de hele dag op de uni gebleven. Wél met resultaat.

Het evenement is een international food event. Er zijn 19 teams die allemaal lekkere dingen gekookt/gebakken/gemaakt/gekocht hebben die typisch zijn voor dat land. Als we in de rij staan voor kaartjes denken we nog dat er te weinig eten gaat zijn voor al deze mensen (het is écht heel druk) maar uiteindelijk blijkt dat mee te vallen. Als je je eigen bord en bestek mee had genomen kreeg je ook nog eens een euro korting. Helaas had ik daar vanochtend niet aan gedacht. Schoentjes uit en... eten maar!

Er zijn allerlei 'landen' aanwezig: Iran, Algarije, Italië, Spanje, Oostenrijk, Amerika, Slowakije, Thailand en natuurlijk Nederland, Duitsland en Finland. De hapjes zijn over het algemeen heel erg lekker en er zitten aardig wat vegetarische en veganistische dingen tussen. 1 groepje Nederlanders heeft wentelteefjes en stroopwafeltaart. Het andere Nederlandse groepje heeft boerenkoolstamppot en pepernoten. Er zijn zoveel lekkere dingen dat ik al gauw vol zit. Ik stem op de schattige chinezen/taiwanezen die echt ook lekker gekookt hebben.

Na 1,5 uur (half 8) worden de winnaars bekend. De jury-prijs gaat naar 1 van de italiaanse groepjes (die wij juist de minste van de 2 vonden) en de publieksprijs naar... Thailand! Haha, ze zijn echt superblij met hun prijs. Misschien dat ze het een soort bevestiging van hun acceptatie hier in Finland vinden? Ze zijn namelijk een van de weinige landen die maar met een handjevol hier zijn.

Het was echt super gezellig met heel veel mensen en heel veel (verschillend/nieuw) eten.

Thuis aangekomen verdwijnt mijn blijheid als sneeuw voor de zon. Maria heeft nog steeds niet de badkamer schoongemaakt. Nou. weetje, ik doe het zelf wel. Na een uur ben ik klaar met de grond in de keuken/eetkamer, vloer in mn eigen kamer en de badkamervloer. Alles geveegd met een stoffer en blik (we hebben geen bezem) en daarna alles gedweild. Daarna app ik Maria om haar te bedanken voor het niet-schoonmaken van de badkamer. Zij vindt dat ze het wel gedaan heeft (ze heeft alleen de douche/kranen schoongemaakt en de wastafel, maar uit de wastafel heeft ze niet eens de haren verwijderd uit het putje en ook de prullenbak is niet geleegd... Het appje loopt uit op een enorme discussie en ruzie. Ik blokkeer haar uiteindelijk op whatsapp en ik zit half huilend en helemaal trillend van de frustratie achter mn laptop/mobiel.
Wat een vreselijk persoon. Vanaf nu ga ik gewoon doen alsof ze niet bestaat. Zelf met Ines schoonmaken/afval buiten zetten en helemaal niet meer op haar reageren. Deze energie die het mij steeds kost om haar 1000 keer om iets te vragen is veel te vermoeiend.

Voel me erg down, ondanks het leuke avondeten, dus ik ga maar slapen. het is trouwens inmiddels ook al half 12...

  • 26 Oktober 2017 - 09:55

    Mirjam:

    Stomme mensen zijn stom.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 53895

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: