Citytrip Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Citytrip Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Citytrip Helsinki

Blijf op de hoogte en volg Irene

31 Oktober 2017 | Finland, Helsinki

De wekker gaat al om 5:30, want Demi moet nog veel dingen doen. Om kwart over 6 gaan we naar de bus, want om 7 uur moeten we de onnibus hebben naar HELSINKI! Bij de opstapplek ontmoeten we Zoé, uit Frankrijk die toevallig ook naar Helsinki (zij studeert ook Public Health). Het is -4 nu, met een gevoelstemperatuur van -9 (in Kuopio)

De reis verloopt best wel soepel, zoals meestal. Beetje lezen, serie kijken, half slapen etc. Om kwart over 12 komen we in Helsinki aan, en na onderweg heel veel mooie sneeuwlandschappen gezien te hebben zijn we verbaasd dat hier helemaal geen sneeuw ligt... Niks?! Bovendien is het weer lekker, blauwe luchten en een zonnetje.

We genieten heerlijk in het zonnetje, lopen rond met Demi dr selfiestick en we hebben de grootste lol. Niemand kent ons hier, denken we, dus we kunnen lekker de chinees uithangen. We gaan eerst naar Uspenski Cathedraal, wat een mooie rode kerk is, wat een beetje op een heuvel staat met groene koepeltjes en ook wat goud. Na een halve fotoshoot gaan we ook even binnen kijken (ook een beetje om op te warmen). Het is vanbinnen mooi, maar niks kan opwegen tegen te pracht en praal in St. Petersburg. We zijn een beetje verwend denk ik.

We eten een broodje wat we in de Lidl gekocht hebben en er komen allemaal kauwtjes, meeuwen en eenden op ons af. Ik vind het natuurlijk helemaal leuk, ze vangen dingen uit de lucht en de eenden eten uit mn hand, maar Demi loopt half te krijsen dat het zo eng is. Even later komt er een jongetje van een jaar of 6 de beesten opjagen. Ik kan daar zo niet tegen, dus ik ga hem nadoen en dan achter hem aanrennen. Vond hij niet zo leuk.

Daarna hebben we de kaupahalli hier bezocht (markthal), waar we gelukkig even naar de wc konden. Daarna verder gelopen naar senate square waar ook de witte Dom van Helsinki staat. Ook hier weer een halve fotoshoot met onze selfiestick, nou, we hebben in ieder geval plezier :) Doen gewoon net alsof we lange chinezen zijn!

We zijn inmiddels wel weer een beetje zat van het lopen, dus zoeken we een café om even uit te rusten en op te warmen. Het wordt Roasberg, waar ik een veel te dure latte macchiato bestel (met amandel melk) en Demi een thee. Hier blijven we een uurtje om ons plan te trekken voor de rest van de dag. We zoeken een plek uit om te eten en Demi wil nog even naar het Parliamentsgebouw.

Het is heel gezellig samen en we praten de hele tijd, fijn om iemand te hebben met wie het meteen zo klikt. Ook zijn we best wel hetzelfde wat betreft waar we foto's van willen en onze interesses zijn op sommige vlakken ook wel gelijk.

Vanaf het parliamentsgebouw hebben we geen plan meer, dus lopen we een beetje doelloos door de stad totdat we ineens bedenken dat we helemaal niet weten waar we zijn! Het is inmiddels al wel donker-ish, (schemerig dus), en we zien een prachtige maan. Dan maar google maps aan naar het restaurant wat we hebben uitgezocht. Het heet Bar Cafe Number 9.

Het is heel erg druk binnen, maar we vinden nog een tafeltje voor 2. Er is niet veel vega keuze, zeker niet omdat ik de hele dag al roep dat ik zin heb in pasta, en daar is maar 1 keuze. Pomodoro met Tofu/mozzarella/geitenkaas. Ik kies voor geitenkaas. De spaghetti is lekker, maar de mozzarella is koud, wat een beetje jammer is. Het is een komen en gaan van mensen, blijkbaar is het hier gebruikelijk om even hapsnap en dan weer weg te gaan. Nou, dat zijn wij niet persee van plan. We drinken thee, en omdat mijn gerecht veel kleiner is dan de noodles van Demi, besluit ik om naar de desserts te vragen. Deze stonden namelijk niet vermeld op de gewone kaart. Blijkt er maar 1 dessert te zijn: Brownie met slagroom. Kom maar door! :D Helemaal happy, want vlak daarvoor had ik gezegd dat ik alleen een toetje zou nemen als het geen ijs zou zijn. PRIMA! Het zijn ook nog eens grote stukken en enorm lekker. voor 5 euro! Hele fijne tent dus.

Na het avondeten lopen we naar het hostel (3 kilometer). Het hostel is een soort studentenhuis met 5 kamers. 1 voor 1 persoon, 1 voor 2 persoon en de andere 3 voor meerdere personen. Een schattige huiskamer met keuken, banken, eettafel. Overal hangen posters, plaatjes, quotes en vrolijke dingen. heel gezellig huiselijke sfeer. De avond (vanaf half 8 ongeveer) vullen we met muziek, het voorbereiden van de volgende dag en op zoek gaan naar een ontbijtplekje. Onze kamer is trouwens heel schattig. 2 1-persoonsbedden, 1 nachtkasje, 1 klein tafeltje en een kledingkast. Meer heb je ook niet nodig, toch?

Het is fijn om weer in Helsinki te zijn, krijg al een beetje richtingsgevoel hier en ik heb wel het idee dat ik nu veel van de stad gezien heb. Bovendien mis ik thuis nu even niet, nu we genoeg andere dingen aan het doen/zien zijn.

Oh, wat wel jammer was, ik wilde misschien naar het natuurhistorisch museum, dat klonk wel nice. Het was 8 euro voor studenten, maar vanaf 3 uur voor sluitingstijd gratis. 3 uur! Helaas was het al 15,30, dus dat zou niet meer werken aangezien hij om 16.00 dicht zou gaan. Morgen moeten we om 14.30 weer de bus hebben, dus dat zou dan maar een uurtje zijn en we willen ook naar Suomenlinna, want daar is Demi nog niet geweest. Tot morgen!

  • 31 Oktober 2017 - 22:31

    Dieuwertje :

    Klinkt als een leuke stad, Helsinki! En mooi dat het zo goed klikt met Demi, dat maakt de hele ervaring vaak extra leuk als je iemand hebt waar je het mee kan delen. Maareh, hoe gaat het met die VeganChallenge van je...? ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 53800

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: