Survival day in Finnish forests - Into Experiences - Reisverslag uit Neulamäki, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Survival day in Finnish forests - Into Experiences - Reisverslag uit Neulamäki, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Survival day in Finnish forests - Into Experiences

Blijf op de hoogte en volg Irene

04 November 2017 | Finland, Neulamäki

Vandaag gaat de wekker om 7 uur al. Ik heb wat moeite met uit bed komen want stiekem heb ik niet zoveel zin in deze dag. Vandaag moet ik foto's maken bij de Into-Experiences activiteit wat 'survival Finnish...' heet. Het zou heel leuk kunnen worden, maar ik ben best moe, moet eigenlijk leren voor m'n tentamen maandag en het is nog steeds best wel koud. Bovendien zal deze activiteit duren van 9-18, wat best wel lang is. (en dan is het alweer donker!)

Maargoed, ik heb in de ochtend nog even gestudeerd en om half 9 ga ik, eindelijk weer op de fiets!!, op weg naar het verzamelpunt. Gelukkig is het dicht bij huis, maar ik kan het eerst niet vinden. Ik kom Tessa tegen, studeert in Amsterdam, en samen vinden we uiteindelijk de spot. We zijn met een groep van 10, waarvan 5 Nederlanders (Hanneke, Judith, Anne, Tessa en ik), 2 meiden uit Letland, een meisje uit Duitsland (Marie) een meisje uit Frankrijk (Marie) en nog een meisje uit Maleisië. We hebben 3 tour guides, namelijk Tuukka (oprichter van Into Experiences) en zijn broer Ed en nog een vrouw die al vanaf haar 7e een girlsscout is, dus die gaat ons vanalles leren vandaag.
Eerst vraagt Tuukka nog of we zin hebben in uitgezetten paden, in klimmen en klauteren of ergens ertussenin. Iedereen wil ertussenin, maar grapjeee, we gaan ze allemaal doen!

Het eerste deel van de hike is al meteen vrij vermoeiend. We gaan van de paden af, dus gewoon tussen de bomen door, de stenen opklauteren, proberen niet uit te glijden over de sneeuw etc. Ik heb het al meteen super warm, want het is fysiek niet al te makkelijk. Een van de meiden (uit Maleisië) heeft zelfs blokhakken aan! Ik heb m'n hardloopschoenen aan en ik dacht dat heel slim was maar ik zie ineens dat bijna iedereen water-proof schoenen heeft aangetrokken. Oja, ik had ook nog snowboots staan.. nouja, voor de volgende keer dan maar!

De eerste stop is na een ruim half uur hiken. Paulina, de scout, vertelt ons vanalles over de Finse bossen. Er is hier everyman's right, wat betekent dat iedereen overal mag komen waar die maar wilt, ook als het bos iemands eigendom is. Ze vertelt dat je alle bessen en paddenstoelen mag plukken op een paar zeldzame en giftige na, ze vertelt over vissen en jagen. Ik vind het echt super interessant allemaal!

Na weer een tijdje gelopen te hebben en een paar keer bijna uitgegleden te zijn (best wel eng met een camera om je hals), komen we bij een plek waar we onze eerste echte survival-skill leren. We gaan in 2 groepen van 5 een eigen 1-man-shelter maken. Ik ben echt superfanatiek want ik wil de mooiste hebben! :D Het is heel leuk om te doen, takken zoeken, met een bijl kleiner hakken etc. Uiteindelijk kruip ik in de hut om hem uit te proberen ;) Heel grappig, zo in de sneeuw onder een dak van takken. het rook heel lekker! En... Onze shelter was de mooiste van de 2! (die van Paulina, Tuukka en Ed was natuurlijk nog mooier).

De natuur is fantastisch, het bos is zo mooi en stil (ondanks dat we niet in de middle of nowhere zijn) en de mensen zijn heel gezellig dus ik vermaak me prima. We hebben een rustpauze om wat snacks te eten (mijn eiwitreep, 3 pruimen, wat druiven en oreo koekjes, lang leve vegan!) en dan gaan we weer door.

Het volgende wat we leren is first-AID. Voornamelijk wat te doen als iemand z'n enkel verstuikt, heftig bloedt of gebeten wordt door die ene giftige slang die in Finland leeft (maar nu slaapt). Ook leren we hoe je het beste mensen kunt dragen, en hoe je met 2 stokken en vesten een brancard maakt. Ook moeten we met het touw proberen een brancard te maken maar we hebben honger en het lukt niet dus wordt iedereen een beetje hangry.

Het duurt nog ongeveer een half uur voor we eindelijk bij de eet-plek aankomen, maar... eerst nog leren vuurmaken! Mijn honger is meteen over. Nu in groepjes van 3 en jahoor, fanatieke Irene wint weer! :D Ik vind het zo leuk dat ik ons vuur nog zo lang mogelijk aanhou nadat de rest al is gaan eten.

Het eten bestaat uit broodjes kaas van de barbecue (lekker helemaal gesmolten!), pakketjes groente (ui, aardappel en wortel en heel veel knoflook <3) en voor de vlees/vis eters ook nog worstjes en zalm. Tot slot nog broodjes aan een stok! Hoe nostalgisch!?

We houden een redelijk lange pauze, het gaat een beetje miezeren en omdat we stilzitten worden we koud, dus dat is iets minder fijn. Mijn schoenen zijn inmiddels door de sneeuw wel echt doorweekt dus ik heb koude voeten. Even sokkenwissel en dan kunnen we weer door. Het is al bijna half 4, dus over een half uur gaat de zon al onder.
Paulina leert ons thee te maken van dennenaalden, ze leert ons hoe we moeten testen of iets eetbaar/giftig is en ze vertelt wat we moeten doen als we een wolf tegenkomen, of een beer (die zijn nu in winterslaap, maar youneverknow!).

De laatste twee onderdelen van de dag zijn orientering (kaartlezen) en water oversteken zonder nat te worden. Het idee was om te wisselen, maar het werd helaas te donker dus ik heb alleen het wateroversteken gedaan. We moesten met takken een A-vorm maken, waar iemand op het horizontale tak-gedeelte kon zitten. het was een hele constructie en de eerste poging mislukte omdat de tak brak (nog wel boven land gelukkig). Het was super gezellig en we hebben heel veel lol gehad

Ik zal voor de verandering weer wat foto's erbij doen, omdat die nu toch al op m'n computer staan. Thanks Into Experiences dat ik door foto's te maken gratis mee mocht, 30 euro bespaarde en een fantastische, leerzame, gezellige en mooie dag heb gehad!

"Toen ik thuis kwam was ik echt super moe en een beetje nat, omdat ik VLAK voor we bij de fietsen aankwamen echt keihard op mn kont viel. Gelukkig geen pijn, maar het was wel stom want iedereen viel wel een keer in de sneeuw en ik val weer op het asfalt.... nouja, niks ernstigs.

Thuis eerst 1,5 uur met lieve Dieuwertje geskypt over onze tijd in Canada/Finland, wat heel leuk is om de verschillen/overeenkomsten te zien. &daarna "gekookt" (ik kookte rijst en ik deed zoete aardappel in de oven en toen was ik klaar haha oeps) en nog een uur geskypt met pap, mam, Mirjam en max. &de beestjes, wat ook leuk was.

Ik voel me echt een stoere scout na deze dag :) Zoveel geleerd & het was echt echt echt leuk! (oh dat had ik al gezegd..) Enjoy the pictures!

  • 05 November 2017 - 21:04

    Dieuwertje:

    Wow, zoveel dingen geleerd met dat survivallen! Ik denk serieus dat het vast 1 keer in je leven van pas zal komen, zo cool!

  • 06 November 2017 - 16:31

    Mirjam:

    Vuuuuur <3 dat klinkt als iets wat ik ook zou doen, lekker blijven fikkie stoken. En ook leuk die houthakker-irene foto's!

  • 08 November 2017 - 13:40

    Mamski:

    Super leuk. MAar dat hadden we al vernomen. Op naar Lapland!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 482
Totaal aantal bezoekers 53828

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: