Kalpa training en Kuopio museum - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Kalpa training en Kuopio museum - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Kalpa training en Kuopio museum

Blijf op de hoogte en volg Irene

09 November 2017 | Finland, Kuopio

Ik heb elke keer aan Elize verteld hoe leuk de ijshockey wedstrijden van Kalpa zijn. Ik vind het namelijk altijd een klein feestje om de juichen en te springen bij de ijshockey matches. Helaas is er inde periode dat Elize in Finland is (8-13 november) geen wedstrijd... Ik had dus een berichtje gestuurd naar Kalpa, of er misschien een training was waar we konden kijken. Gelukkig waren die er, en daarom zetten we vroeg de wekker (8 uur) om om 9 uur (werd half 10) te gaan lopen naar Kalpa. Elize vind lopen net als ik niet erg, dus we besparen geld en we zien meer van de omgeving en we krijgen lichaamsbeweging. Win-win toch? Rond half 11 waren we bij Kalpa, waar we eerst ingang A niet konden vinden. Dit bleek gewoon de hoofdingang te zijn maar het is een onhandig gebouw, haha.

De training is heel erg leuk om te zien. We kunnen nu op de lange zijde zitten (in plaats van aan een hoek) wat maakt dat iedereen beter te zien is. Ze doen veel partijvormen, en dat is leuk om te zien. Ik was bang dat je niet echt zou zien wat ijshockey precies inhoudt, maar dat valt mee. We zijn wel de enige toeschouwers, op een man met een grote camera na. Er wordt ook nog iemand een tand door de lip geslagen en aan het eindpartijtje wordt er ook nog lekker veel gebeukt. Soms is de uitleg van de training in het Engels, dus we kunnen het zelfs een beetje volgen!!

na 1,5 uur is de training afgelopen (om 12) en dus gaan wij op pad naar onze volgende bestemming: Het Moomin-cafe! Ik wilde graag Moomin aan Elize laten zien en de vorige keer (banaan-nutella pannenkoek) was erg lekker! Dit keer ga ik voor een hartige pannenkoek met mozzarella, pesto, cherrytomaatjes en rucola. Ook weer heel lekker en we zitten bij een mega Moomin-knuffel aan tafel! Wat een feest ;) Elize heeft dezelfde pannenkoek als Ines toen, met ijs (raspberry yoghurt)

Na de lekkere lunch gaan we door naar een van de musea die we willen bezoeken: Kuopio museum. Het blijkt dat je voor 14 euro naar 3 verschillende kunt gaan, dus dat doen we maar! Het Kuopio museum was volgens Tripadvisor heel leuk voor kinderen, maar ik vond het helemaal niet kinderachtig. Er waren heel veel opgezetten beesten, maar op een mooie, niet-creepy manier. Er waren elanden, vossen, beren, zeehonden, uilen, muizen, poolvossen en een lynx. We kregen een boekje mee met informatie, wat ik in het begin heel enthousiast ging voorlezen en vertalen maar het is zoveel informatie dat ik dat niet zo lang volhoud. Er zijn ook nog heel veel soorten vogels en... een mammoet! Echt best wel cool, zo'n groot beest. Hij staat ook in een aparte kamer met een soort zonsondergang en een sterrenhemel. Leuk gedaan wel! (zie foto's)

Nadat we alle natuur/dieren delen hebben gezien gaan we nog even naar boven waar een stukje oorlog/oudheid te zien is, maar dit is iets minder interessant. Er is ook een oud winkeltje, wat wel schattig is om te zien (zie foto's).
Tot slot was er nog een zomer/finse natuur gedeelte met weer opgezette beren en foto's van de natuur en rendieren (boven waren Elanden) en een hele mooie film met timelapsen van de natuur in Finland. uiteindelijk zijn we ruim 2 uur in het museum geweest, dus geen slechte score :)

Na het museum is het al een klein beetje gaan schemeren. We lopen (alweer, ik heb nu al blaren, haha!) naar Prisma waar we boodschapjes doen voor onze spannende activiteit morgen! Prisma is zo groot en ze hebben alles, dus het is zeker de moeite waard voor niet-finnen om even een kijkje te nemen. Ik zet nog leuk een ijshockey helm op (1 was veel te klein, die erna veel te groot, was wel grappig ;p).

Na het boodschappen doen is het tijd voor (vroege) avondeten. Het is pas rond half 5 ofzo, maar omdat het al pikdonker buiten is, voelt het later. We eten bij Hessburger (ook fins, volgens mij) lekkere vega-tortilla stripes met patat en cola. Lekker gezond dus.

Omdat we boodschappen hebben, heb ik geen zin om weer te wandelen, dus nemen we dit keer de bus terug naar huis. We zijn redelijk op tijd thuis, dus de avond wordt gevuld met 2 afleveringen once upon a time en verder gezellig kletsen en Elize vlecht mn haar in een mooie visgraatvlecht :)

Morgen wordt een nóg leukere dag, maar ik heb weer wat nieuws gezien van Kuopio! :D

  • 13 November 2017 - 10:01

    Mirjam:

    Wow een mammoet! Leuk, een paar foto's bij de blog. En ook superleuk dat Elize er was !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 53831

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: