Old Town Tallinn & Pubcrawl - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Old Town Tallinn & Pubcrawl - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Old Town Tallinn & Pubcrawl

Blijf op de hoogte en volg Irene

25 November 2017 | Estland, Tallinn

De wekker gaat om 10 uur, en hoewel ik eigenlijk om 9 uur wilde opstaan, had ik mn slaap ook wel even nodig. Het leek me zo jammer omdat het vroeg donker wordt dat je dan gaat uitslapen. maar gelukkig zitten we iets van 500 km zuidelijker, dus is het hier langer licht en de temperatuur is hoger. Ik eet een manderijntje als ontbijt terwijl de rest allemaal doucht en wakker wordt. Ik heb 'sochtends nooit zoveel tijd nodig ;). De vrouw achter de receptie/bar heeft ons allerlei dingen geadviseerd voor zowel activiteiten als eettentjes, dus we gaan op pad naar een cafe genaamd Kohvik Must Puudel. Dat vond ik natuurlijk suuuperleuk, lekker ontbijten en dan in een restaurant waarvan de naam op Poedel lijkt ;)

Ik bestel een Chai latte met soyamelk en een rijst van zwarte rijst met banaan. Was heel lekker maar best wel veel! Ik kreeg het nieteens op, dus de rest heeft een beetje geholpen :). Om 12 uur begon de gratis tour die we natuurlijk gingen doen! Omdat de groep best wel groot was, splitsten we in twee kleinere groepen. Onze guide was een heel spontane student met blauw haar. Ze vertelde best wel leuk en ook duidelijk genoeg. Helaas heeft het meer dan de helft van de tour geregend dus dat was een beetje een tegenvaller. De tour duurde twee uur en leidde ons rond een aantal kerken, gebouwen, uitkijkpunten en we stonden elke 100 meter stil. Helaas kan ik altijd weinig onthouden maar het is wel heel leuk om te horen altijd. Ondanks het weer hebben we ook mooie foto's getrokken (ja we waren met 1 Belg ;))

Ik vond de tour echt heel erg leuk, we hebben heel veel van de stad gezien en Tallinn straalt gewoon een hele fijne sfeer uit, zelfs met rotweer. Er zijn allemaal kleine straatjes en schattige huisjes, balkonnetjes, poorten en gangen. Erg leuk.

Toen om 2 uur de tour afgelopen was, hadden we zin in taart (lees: Bonnie en Demi hadden zin in taart en ik had honger, as always). Helaas bleek het vinden van een leuk cafeetje waar niet al alle plekken bezet waren nogal moeilijk. Na een half uur rondlopen (wat geen straf was want de stad is écht leuk!) kwamen we bij een soort stadsmuur, beetje midden in de stad. Hier konden we omhoog en over de muur lopen voor 3 euro pp. Dat was echt best wel leuk, en hier zagen we onze eerste zonnestralen! (Zie facebook voor de happy foto!) Na heel wat foto's gemaakt te hebben en heel erg te hebben gelachen (Roxanne gleed uit over de vogelpoep), zetten we onze zoektocht naar de taart voort. Uiteindelijk vonden we om 3 uur (een uur nadat de tour eindigde dus) eindelijk een leuk koffie tentje. Rox, Demi, Bonnie en ik bestelden een mega chocoladetaart stuk en Janne had een soort citroencake. Er stond perongeluk nog een bordje van black friday, dus ik vroeg of ik inderdaad dan 20% korting kreeg, en jahoor, die kreeg ik! :) chill! Een brutaal mens heeft de halve wereld zeggen ze dan he :) (of zegt alleen mijn mams dat?)

Het thee en taart moment was echt mega gezellig! We hebben het heel lang gehad over de hele erasmus ervaring en over iedereen die we wel of niet mogen en wie met wie en wat de leuke en minder leuke kanten zijn en het was zooo fijn samen! Zo gezellig dat we ons een hoedje schrokken dat het al na 5 uur was! huh? De tijd vliegt echt supersnel voorbij.. Het betekent ook dat het al donker is, wat wel jammer is want nu kunnen we niet naar het beroemde uitkijkpunt tijdens het daglicht... We hebben het ook nog een tijdje gehad over onze moeders en wat die met hun leven doen enzo. Roxanne haar moeder gaat terug studeren! in Engeland! Echt zo tof! (dus mams: follow your dreams, je bent nooit te oud om te doen wat je leuk vindt!)

Na het café zijn we naar de kerstmarkt gelopen. Dit was op een heel gezellig plein met een podium waar traditionele dansen te zien waren, zowel van kinderen als tieners als volwassenen. Het zag er erg leuk uit en met de muziek erbij zorgde het voor een heel sfeervolle plek. We hebben een uurtje over de markt gelopen, waar ze de eet-tentjes van de rest gesplitst hadden. Ik had dat nog nooit gezien want meestal wisselt dat elkaar een beetje af. Niemand heeft wat gekocht volgens mij, maar ze hadden erg leuke dingen! :) (bijvoorbeeld kaasschaven in de vorm van een eland, heel veel mutsen en poncho's en kerstboom-artikelen en kaarsen).
Ik had inmiddels natuurlijk alweer honger gekregen, maar de rest nog niet... we zijn dus eerst nog een stuk of wat souvenirwinkeltjes afgegaan, hebben een hele oude apotheek bezocht (uit 1400 nogwat) met een mini-expositie en we zijn naar het beroemde uitzichtpunt gelopen. Was even zoeken in de smalle Tallinn-straatjes, maar we found it! Was een mooie plek, zo met uitzicht over alle kleine lichtjes. Helaas was de kerstboom op de kerstmarkt niet te zien, omdat de stad niet vlak is maar omhoog loopt. Bij het uitzichtpunt staat op de muur: The times we had. <3 Mooie quote voor een mooie dag. :) Lieve mensen, leuke stad, lekker eten, leuke sfeer én kerstmis!

Nu was het eindelijk tijd om te gaan eten, volgens mij was het al rond half 7 dus na een paar rijstwafels en een manderijn had ik het nog wel overleefd maar was ik vrij hongerig. We kozen voor een italiaans restaurant. Roxanne en ik bestelden eerst een voorgerecht (tortellini). Hoewel Janne en ik hadden gevraagd of beide ravioli's zonder vlees waren (wat het geval was), was ik dat vergeten te doen voor de tortellini en jahoor... het was met vlees. Janne had er 1 doorgebeten en ze zei dat het roze was. Ik wilde niet kijken en heb stug doorgegeten met de gedachte dat het gewoon kaasvulling was! Yuk! Geen leuke ervaring :(

Hoofdgerecht was super lekker! We hadden 2 verschillende ravioli gerechten dus halverwege hebben Janne en ik gewisseld. Bonnie had lasagna en Roxy en Demi een pizza. Helaas was de portie niet zo groot en gelukkig was alles goedkoop dus hebben we ook nog een nagerecht besteld. Ik de Cheesecake en Demi de lavacake en halverwege hebben we gewisseld. Het was echt superlekker, en we hebben allemaal enorm genoten van het eten na zo'n lange dag wandelen wandelen en nog meer wandelen.

Gelukkig zat ik uiteindelijk goed vol en om 9 uur zijn we het restaurant uit gegaan, want om half 10 begon onze volgende activiteit: PUBCRAWL!
Ik had eigenlijk echt zin om op bed te gaan liggen en lekker te gaan lezen en uitbuiken, maar daar was geen tijd voor! Kaartjes kopen in ons hostel (waar de pubcrawl begon) en letsgetstarted!
Het eerste uur was het bier en de cider gratis, en dat was superchill want er waren allerlei spellen klaargezet. Er was beerpong, stresspong, tafeltennis en aan de andere kant van de ruimte nog wat andere dingen. Ik hou echt van bierpong, dus we deden eerst een potje tegen Chloé, Alix, Anna en Martha (allemaal ook uit Kuopio, kwamen we toevallig tegen), waarbij wij wonnen! Daarna nog een keer tegen een aantal Nederlandse mannen die we hier ontmoet hebben. Het was echt heel erg gezellig en zo'n uur gaat dan super snel om. We deden ook nog een paar potjes stresspong, maar dat duurde een tijdje voor iedereen het snapte. Het was wel heel leuk. na een uur moest iedereen snel schoenen aan want we gingen naar café nummer 1. Hier was het eerst een beetje ongemakkelijk omdat er weinig mensen waren in een grote ruimte, maar toen een paar mensen gingen dansen kwam het wel een beetje los. (zie foto op facebook). Door naar café 2, die een stuk kleiner was een daardoor een stuk gezelliger :) Er waren wel 2 rare mannen die de hele tijd bij ons gingen dansen wat een beetje vervelend was. Gelukkig waren er natuurlijk 2 tourleiders bij waarvan de man de mannen bij ons heeft weggejaagd, dus dat was lief. 't waren echt van die vieze mannetjes die dan semi perongeluk je kont/rug aan gaan raken. yuk. ><

Na café 2 gingen we naar de club, club hollywood. Het was inmiddels gaan regenen en we moesten best wel lang buiten staan dus iedereen kakte een beetje in. Demi, Chloé en ik gingen high school musical zingen in de hoop dat niemand het zou herkennen maar tourleider 2 (de vrouw) herkende het en verbood ons om verder te zingen. jammerjoh... Eenmaal binnen in de club dacht ik meteen: ah, dit is zo niks voor mij.. het is supermassaal, veel te veel mensen, veel te harde muziek en ook geen leuke meezing muziek/dansmuziek zoals in de twee cafés. De Nederlandse mannen die ook mee waren met de pubcrawl waren een beetje bij ons inde buurt, maar toen ik met ze had gepraat buiten, merkte ik dat het echt helemaal geen leuke mannen waren, arrogant en hele tijd vloeken en niet geinteresseerd in waar wij vandaan kwamen. No go dus voor mij ;p

Ik voelde me niet zo op mn gemak in de club omdat het super druk en op elkaar gepropt was. Bovendien was er een podium met van die veel te opgemaakte, superslanke, supersexy meiden.Mannen vinden dat vast leuk maar ik ga me daar alleen maar mee vergelijken (qua uiterlijk dan) en daar word ik niet bepaald blij van. Hun karakter zal wel stom zijn, want waarom ga je anders halfnaakt over een podium dansen waar iedereen je ziet met nét iets te kort en nét iets te laag en nét iets te bloot? Tuurlijk wil ik niet zijn zoals zij, maar toch voelde ik me er rot door.

Op een gegeven moment dacht ik; ik maak mezelf alleen maar gek, ik ga gewoon weg. De rest vond het jammer dat ik wegging, maar ik had het wel gehad. Het was inmiddels ook al na half 3. Ik vond het niet erg om alleen naar huis te lopen, want ik wist de weg wel (dacht ik). Geen mobiel meegenomen dus op hoop van zegen. Uiteindelijk ben ik in 1 keer goed gelopen. Het regende nog steeds, maar om 10 voor 3 was ik terug in het hostel. Even tanden gepoetst, even met dieuw geappt en toen om kwart over 3 in slaap gevallen. De rest sliep pas om half 5, dus ik ben blij dat ik iets eerder weg ben gegaan.
Hoewel de pubcrawl leuk en gezellig was en de dag in z'n geheel echt SUPER LEUK, ging ik toch niet met een lekker gevoel slapen helaas. (wat ben ik toch eerlijk in mn blogs he!?)

Sorry voor deze lange post, was alweer een tijdje geleden dat ik zoveel geschreven heb. Ik heb het ook echt mega mega druk nu, dus vandaar dat een blog over zaterdag 25 november pas op dinsdag online komt!)

  • 28 November 2017 - 17:33

    Dieuwertje:

    Nou Ireen, klinkt alsof je weer genoeg gedaan hebt op een dag! Mooi dat het zo klikt met die hele groep waarmee je naar Tallinn was, en de pubcrawl klinkt ook heel gezellig (afgezien van het einde dan, dan snap ik nu ook gelijk wat je bedoelde op whatsapp ;)). Geniet nog van je laatste weken, time flies when you are having fun... En je hebt gewoon nog een trip voor de boeg! Jaloers!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 530
Totaal aantal bezoekers 53894

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: