Tallinn is zo leuk! - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Tallinn is zo leuk! - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Tallinn is zo leuk!

Blijf op de hoogte en volg Irene

26 November 2017 | Estland, Tallinn

om 8 uur word ik al wakker van de wekker van een ander persoon op de kamer, die ook best veel lawaai maakt... Om 9 uur gaat mn eigen wekker, maar omdat Demi en Bonnie eerst nog gaan douchen en make-up op moeten doen (onzin, maarja) kan ik nog een kwartier langer blijven liggen. Nadat we afscheid hebben genomen van Janne (Rox slaapt nog) en uitgecheckt zijn, gaan we op zoek naar een ontbijttentje. De eerste die ons door de hostelvrouw werd aangeraden is helaas gesloten op zondag. De tweede ligt vlakbij waar we gisterochtend hebben ontbeten.
Ik koop nog even een souvenir voor iemand die dat had gevraagd en dan hebben we een heerlijk ontbijtje van chocoladebanaan-pannenkoek en thee. Heel fijn :) bovendien is er internet dus ik kan alvast de foto's via wetransfer versturen.

Het idee was om nog naar het uitzichtpunt te gaan als er nog tijd zou zijn, maar helaas is er geen tijd over... Helaas moeten we tallin weer verlaten :( Om half 12 zijn we in de haven en om 12 uur vertrekt de boot terug naar Helsinki... Wel jammer, ik had me nog wel veel langer hier in de hoofdstad van Estland kunnen vermaken!
(Estland heeft trouwens maar 1,35 miljoen mensen! En daarvan woont ongeveer een derde in Tallinn!)

De boot is 3 kwartier sneller in Helsinki dan op de heenweg naar Tallinn, dus we zijn er al om kwart over 2. We besloten op de boot om naar Café number 9 te gaan, waar Demi en ik al geweest zijn toen we samen in Helsinki waren. Het is daar goedkoop, snel, en lekker! Bovendien is het dicht bij Kamppi, waar we de Onnibus terug naar Kuopio nemen. Helaas is het superdruk, dus we moeten een tijdje aan de bar wachten op een tafel en het duurt ook een tijdje voor we ons eten hebben. We bestellen alle 3 een salade, Demi en Bonnie met sesam en kip en ik met geitenkaas, walnoot, honing en fruit! Fruit is er een beetje doorheen gevlogen, maar ik ben blij met de druifjes en de watermeloen. Het was heel lekker maar we moesten gauw weer door, omdat de bus om half 5 vertrok. Gelukkig wel op tijd aangekomen.

5,5 uur busreis ging best vlug voorbij. Ik heb geslapen, Zoop in Zuid-Amerika gekeken (no shame) m'n boek gelezen (nog steeds niet uit, ZUCHT) en een beetje muziek geluisterd. Toevallig zat Iris ook in de bus, alleen alle 3 zaten ze een stuk van me vandaan.

Om kwart voor 11 waren we bij Levänen waar ik de bus uitsprong en totaal verrast was over de gigantische hoeveelheid sneeuw die er gevallen was. In tallinn en helsinki ligt er niks, dus het is fantastisch dat er hier zoveel gevallen is. Het ligt ook nog heel dik op de takken van de bomen dus dat geeft een heel gaaf zicht. Ik heb er 2 keer zo lang over gedaan om thuis te komen omdat ik allemaal fotos aan het maken was en enorm genoot tijdens de wandeling. een paar feitjes:
1. ik werd bijna aangereden door een sneeuwschuiver die echt met een rotvaart over het fiets/wandelpad reed, toen ik de berm in sprong zakte ik heel ver weg in de sneeuw
2. foto's maken in de sneeuw is echt mega moeilijk met kleur en licht, wat erg frustrerend is
3. het maakte me verdrietig dat ik dit met niemand kon delen. Ik werd zo blij van hoe mooi de wereld is met sneeuw, maar foto's laten dat echt niet goed zien
4. ik moest heel nodig plassen en mn handen waren nogal bevroren en mn rug deed pijn van mn zware tas, anders was ik nog een half uur langer buiten gebleven.

Thuis heb ik lekker met ines gepraat, elkaar even bijgepraat over onze weekenden, lekker van mn gingerbread huis gegeten, een lange douche genomen en haartjes gewassen en toen weer lekker schoon in bed gegaan. het was bijna 12 toen ik ging slapen en dat is niet zo heel handig want deze week wordt DRUKDRUKDRUK!

(maar ik begin morgen wel ein-de-lijk aan Molecular Immunology, sooooo excited!)

  • 29 November 2017 - 00:59

    Dieuwertje:

    Wat een geluk, ik had vandaag twee blogposts op een dag! Hahaha ik zat echt hardop te grinniken toen ik las dat je Zoop in Zuid-Amerika hebt gekeken, heerlijk maf kind dat je ook bent (maar ik zou het ook gedaan heb, gotta love a good throwback). Misschien kan je als je thuis bent de sneeuwervaring met mij delen? (Alhoewel: hier is nog maar 2 keer echt een laagje sneeuw gevallen, en het was binnen 3-4 dagen alweer weg..)

  • 29 November 2017 - 13:42

    Mirjam:

    Je hebt ook nog met je zusje ge-whats-appt en toen keihard een kerstliedje gezongen en toen hoorde een vreemde je! WHAHA!
    Stuur maar wat sneeuw naar hier, van mij mag het! (zolang ik maar kan blijven fietsen. en als het kan ook af en toe rennen).

  • 30 November 2017 - 22:25

    Mamski:

    Toch leuk dat ik iedere keer weer “iets”van thuis lees (fruit is er een beetje doorheen gevlogen).
    De dijksterhuisjes hebben overal véél tijd voor nodig he?
    Ik heb dat ook vaak hoor: dat ik dingen met jullie wil delen maar jullie zijn er niet.... ( en dan zouden jullie misschien er nog om lachen ook...)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 551
Totaal aantal bezoekers 53972

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: