TURKU - Reisverslag uit Turku, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu TURKU - Reisverslag uit Turku, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

TURKU

Blijf op de hoogte en volg Irene

17 December 2017 | Finland, Turku

Goedemorgen deze morgen! Ik had gisteren gezegd dat ik graag naar het kasteel in Turku wilde gaan. Dat was waar veel mensen die in Turku geweest waren heel happy over waren, dus why not :) Sophie was het er ook mee eens, dus wekker om half 9 om op tijd weg te kunnen. Bij het ontbijt was er weer een enorm aanbod aan eten. Brood, pap, yoghurt, fruit. Het zijn zulke gastvrije mensen, echt heel leuk. Samen met het zusje Anna gaan we om 10 uur naar het kasteel. Gelukkig is het maar een kwartiertje rijden en ook Anna scheurt lekker met de audi over de straten. Als we de auto uitstappen schijnt de zon ons vrolijk in het gezicht :) Felle zon zo vanuit de haven op onze bleke gezichtjes, hihi! Heel chill om eindelijk weer zon te zien, dus ik hoop dat we vanaf het kasteel een mooi uitzicht hebben (spoiler: er was geen naar-buiten of we hadden er geen tijd meer voor om te zoeken, dus alleen die 10 minuten zon gezien). Mooie zonsopgang dus. Heel lief, ook hier wordt de entree voor mij betaald. :) I love these people. (het is trouwens 10 euro en voor studenten 50% korting, goede deal wel!)

Het kasteel is helemaal verwarmd, dus we kunnen gewoon chill zonder jas overal langsgaan. Het eerste deel is het middeleeuwse gedeelte, de tweede is renaissance. Ik vind het eerste deel een stuk leuker, omdat hier echt ruimtes zijn met een kort verhaaltje van wat het vroeger was. Bij de renaissance zijn het vooral heel veel voorwerpen met megalange verhalen en dan heb ik geen zin meer om het te lezen.
Vanaf buiten ziet het kasteel er heel saai en best klein uit, maar vanbinnen is het mega groot en een soort doolhof bijna. We zijn maar met z'n viertjes want het is natuurlijk nog vroeg en het kasteel is zo groot dat we bijna nergens iemand tegenkomen.

Nadat we 2,5 uur hebben rondgelopen en hebben genoten van de sfeer en de bijzondere ruimten/voorwerpen is het alweer kwart voor 1 en dus tijd voor onze volgende activiteit. Een vriendin van de moeder van Aino en Anna is 60 geworden, dus ze hebben een lunch georganiseerd. Maar... het is een lunch in een restaurant! En Sophie en ik zijn dus gewoon uitgenodigd. Hoe nice!?

Na eventjes rijden gaan we een brug over, en nu zijn we op een eiland van Turku wat ook een national park is. De natuur is prachtig hier! Ik begin al een beetje het vermoeden te krijgen dat het geen spijkerbroeken-lunch is, en als we het terrein oprijden wordt dat vermoeden nogal bevestigd. Ruissalo Spa hotel. Het is een behoorlijk fancy plekje aan de zee (hoewel het een meer lijkt, maar het is echt de zee) met aan de andere kant alleen maar bosbosbos. Wauw.

Er zijn maar 10 mensen, waaronder dus Aino's ouders, en wij krijgen met z'n vieren een aparte tafel. Nadat we de jarige gefeliciteerd hebben kunnen we beginnen aan het buffet. Wauw, dit is echt mega mega fancy. Er is een saladebar, fruit, warme gerechten en ook nog een bar met allerlei toetjes! we zitten er bijna 2 uur onszelf vol te proppen met al het lekkers wat er is. Ze hebben superveel fruit en zelfs macarons, carrotcake en cheesecake! <3 liefdeee

Ongelooflijk dat ik zo stressed was over dat ik geen goedkope overnachting kon vinden en dat mn trip dus mega duur zou worden en dat ik dan nu gewoon alles alles alles gratis krijg! Ik ben super dankbaar!

Na het eten nemen we afscheid van de mensen, die allemaal super goed engels spreken. Zal wel komen omdat het allemaal welgestelde families zijn die dus gewoon Engels geleerd hebben, ipv de buschauffeurs en cassières die bijna nooit engels kunnen. Anna, Sophie Aino en ik stappen weer in de audi, op weg naar een kerstmarkt. De kerstmarkt is in het centrum vlak bij de cathedraal. Het is echt best wel koud, vast ook omdat we net gegeten hebben, maar wel een gezellig marktje. Sophie koopt een tas en Aino een knuffel. De sfeer is vooral heel leuk, maar ik heb niet echt ruimte/geld voor nog meer dingen. Ik koop nog wel 2 kaarten van Turku, gewoon omdat ik dat leuk vind.

Als we weer thuis zijn voelt het als 8 uur s avonds maar het is pas 4 uur. We gaan nog even gezellig thee met koekjes doen met zn allen en dan gaat Aino Sophie naar het treinstation brengen. Ik blijf lekker thuis met Anna en dr moeder praten. Heel gezellig, over mijn Finland verblijf enzo. Het zijn zulke lieve mensen!
Daarna neem ik even lekker de tijd om te lezen, blogs te typen, iedereen weer op de hoogte te stellen dat ik nog leef (ik heb pas net het wifi-wachtwoord gevraagd) en even uit te rusten op het heerlijke bed.

's avonds ga ik toch maar even beneden zitten lezen, want dat is toch wat gezelliger dan op mn kamertje. Anna breit sokken, dus dat vind ik leuk om te zien natuurlijk. met 5 naalden! Kan niet wachten tot ik ook weer lekker kan haken! :) Aino is gaan hardlopen en als ze terug is gaan ze alweer eten! Die mensen eten echt elk moment van de dag haha. Gelukkig is het alleen brood en fruit mét chocolademelk. We hebben hele interessante gesprekken over Moomin als de vader ineens vraagt: "Wat is eigenlijk de voornaamste industrie in Nederland?", het was echt zo grappig! Super willekeurig ineens van Moomin --> Industrie in Nederland. Okeoke. Ik wist het niet... Transport/haven?. Melk? mais? In Finland is het forestry/papier.

We hebben het ook nog heel lang gehad over de opwarming van de aarde en dat Nederland half onder water komt te staan als dat doorgaat. Dat wisten ze helemaal niet! Ze waren helemaal ontdaan toen ik er een filmpje van liet zien. Ik probeerde ze ook nog duidelijk te maken dat de bio-industrie en dus het eten van vlees/melkproducten voor het grootste deel bijdraagt aan de opwarming. Dat wisten ze niet en geloofden ze ook niet. Het gesprek ging daarna over recyclen en de lampen vervangen voor energie-zuinigen... Nou, ik had ook niet zo'n zin om deze lieve mensen helemaal fanatiek te gaan overtuigen, maar het laat wel zien dat men heel erg onwetend is wanneer het aankomt op de vleesindustrie.

Ik ging lekker douchen en vroeg naar bed, zodat ik nog even kon lezen en morgen weer fris ben voor de reis naar Helsinki, ook al is het maar een kort stukje. Steeds een dagje dichter bij thuis, poezen, hammies, ouders, zus, familie en vrienden <3 can't waittt

  • 20 December 2017 - 13:55

    Max:

    Hoe kan je nou in het kasteel van Turku zijn geweest zonder je als ridder te hebben verkleed! Dat is toch een gemiste kans:O

    Onze industrie is qua omzet volgens mij voornamelijk electronische apparaten (Philips, ASML) en chemische producten (Akzo, alle olie die de havens binnenkomt). Qua kilo's zijn het voornamelijk tomaten, paprika's en bloemen:P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 53824

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: