Mirjam is jarig! - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Mirjam is jarig! - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Mirjam is jarig!

Blijf op de hoogte en volg Irene

15 Februari 2018 | Duitsland, Berlijn

7.23: *ochtendstem* : Happy birthday to you, Happy Birthday to you, happy birthday dear sister, happy birthday to you!
- noooope we slapen nog even verder -

Om 9 uur kruipen we uit bed om ons klaar te maken voor deze dag! Mirjam is vandaag 26 geworden: reden voor een feestje! Ik had een leuk ontbijt-tentje gevonden, die Haferkater heette. ik dacht dat hij heel dichtbij zat maar googlemaps gaf 35 min met ov aan. naja okeeee.Het OV is hier super fijn, gewoon een U-bahn of S-Bahn of gewoon de bus. Alles goed geregeld, goed op tijd en het rijdt super vaak.

We lopen eerst straal langs het tentje, maar gelukkig vinden we het snel. Haferkater blijkt maar een paar stoelen te hebben, maar gelukkig gaat er een mevrouw weg waardoor we wel aan een tafeltje kunnen zitten. Mirjam bestelt een soort appelsap met porrige met chocola, cranberry en kokos. Ik neem een chai-latte met een porrige met goiji-bessen, banaan en chiazaad. We zitten helemaal vol meteen. Heerlijk!

Wat nu... Op de kaart vonden we al snel iets: een wandelroute. Het begon bij de East Side Gallery, wat een 1,3 km lang stuk muur is dat bewaard is gebleven en in 1990, en in 2009 opnieuw, beschilderd is door kunstenaars. Het één wat mooier dan het ander, maar veel politiek interessante werken. Halverwege moest Mirjam plassen, maar de twee cafeetjes waar we naar binnen gingen hadden geen wc. Uiteindelijk thee gedronken in een tentje aan het water, lekker in het zonnetje. Daarna d weg langs de muur vervolgd, ik vond het echt mooi! De rest van de route was niet extreem indrukwekkend, af en toe een mooi gebouw en verder ook veel lelijke grijze gebouwen beklad met graffiti.
Mirjam moest (alweer) plassen dus we gingen bij een niet-zo-leuk tentje naar binnen. Inmiddels alweer 6,5 km gelopen sinds het ontbijt. Bediening was hier medium, volgens mij vond hij het gek dat we geen drankje namen en maakte hij het eten toen heel pittig. Ik had tomatensoep, Mirjam Salade Caprese en deelden bruchetta. Dat hoort allemaal niet extreem pittig te zijn toch? Bovendien werd er binnen gerookt, dus dat werd maximaal 2 sterren op tripadvisor. Hierna liepen we snel verder en kwamen we langs Checkpoint Charlie, waar we een stukje geschiedenis tot ons namen in de vorm van foto's en teksten die buiten tentoongesteld werden. We besloten niet naar Berlin in Panorama te gaan (hoe het er vroeger uitzag, dat leek ons zonde van de 16 euro) en liepen door naar 'Topografie des Terrors': een gratis tentoonstelling die gelukkig lekker binnen was zodat we weer op konden warmen. Het is buiten -3, en de zon is inmiddels weer achter wolken verdwenen dus we hebben het koud. Voor deze tentoonstelling namen we niet veel tijd want het stond niet echt op onze planning en ik hou niet zo van dode mensen op foto's en keiveel teksten lezen. Al in all was het wel een mooi memorial plekje, ook met stukken authentieke muur. Terwijl we het memorial-gebied (het is niet echt 1 memorial, maar wel afgescheiden dus ik weet niet zo goed hoe ik het moet noemen) verlaten, hebben Mir en ik het erover dat het hele verhaal nog niet echt binnenkomt. Als we voor de muur staan en zien hoe hoog hij is dan kan je je er wel iets bij voorstellen en ook als je de foto's ziet besef je hoe erg het moet zijn om neergeschoten te worden als je op zoek bent naar vrijheid, maar het hele plaatje landt nog niet echt, wat wel jammer is. Misschien later nog een docu kijken. Waarom was het nou zo erg in oostberlijn? Dat is ons nog niet helemaal duidelijk.

Wat nu? Het was bijna half 4 en dus nog niet echt tijd om naar huis te gaan. Morgen zijn we al in de buurt van de Brandenburger Tor.... Dan maar naar... Het Naturkundemuseum! Dat is dus geen Natuurkunde-museum, maar een Natuur-museum! (natuurkunde = Physik). Onderweg hiernaartoe wordt Mirjam ineens gebeld door.... RadioM-Utrecht! HUH! Hadden mam en pap even geregeld... Het was echt super grappig en ze mocht een plaat aanvragen, wat: over de muur werd (hoe toepasselijk, die hadden we al de hele tijd in ons hoofd ;)). Mirjam heeft nog minstens 15 keer gezegd hoe leuk ze het vond.
In het Natuurmuseum hebben we een van de meest complete skeletten van een Tyrannosaurus Rex gezien (170 van de 300 botten, genaamd Tristan-Otto), veel opgezette beesten, stenen, mineralen en een filmpje over het ontstaan van het heelal. Goed vermaak voor €10 (samen). Er was ook nog een ara-tentoonstelling en een exibitie over taxodermie (getsie).

Toen snel wat boodschappen gedaan, ontbijt voor morgen, avondeten voor vanavond, een toetje erbij, en via een overvolle tram weer naar 'huis' om lekker te koken! We zijn lekker alleen thuis, en we maken tortelini met paprika en spinazi. lekker en gezond.

Even uitrusten na zo'n dag is toch wel fijn! Lekker wat plekjes reviewen op Tripadvisor en deze blog typen. straks nog even een borreltje (baileys met chocola!) en dan lekker slapen! Tot morgen!

PS: bij het reviewen kwamen we er dus achter dat er 2 haferkaters zijn.... één waarvoor je 35min met het OV moet en één..... op 800m lopen van ons huisje xD Minifaal!

ps2: mirjam zei net dat ze niet nog een film wil kijken vanavond want.... "nu ben ik oud en moet ik op tijd gaan slapen omdat ik moe ben". Ok.

  • 15 Februari 2018 - 22:48

    Mamski:

    Wat is: porrige ? Haferkrater??
    Nou ja, have fun and spread your wings.....(as I said)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 53814

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: