Rijksdag, Brandenburger Tor & meer highlights - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Rijksdag, Brandenburger Tor & meer highlights - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Rijksdag, Brandenburger Tor & meer highlights

Blijf op de hoogte en volg Irene

16 Februari 2018 | Duitsland, Berlijn

Na een woelige nacht (thanks to my sister), staan we om 9 uur op om te genieten van ons eigen ontbijtje. Yoghurt met honing en muesli en een banaan. Best lekker. Vervolgens pakken we de bus naar Berlin Gesundbrunnen om daar over te stappen op een S-bahn naar Brandenburg. We hebben namelijk gereserveerde tickets voor de Reichstag om 10.45, dus dan kunnen we net zo goed eerst even langs Brandenburger Tor. We stappen de trap op om naar buiten te gaan en dan: WHAM: Brandenburger Tor in het zicht! Wat is hij groot! Er zijn op het plein ervoor heel veel mensen (toeristen). We maken wat mooie foto’s tegen de mooie blauwe lucht. Ook onze karakteristieke foto met onze blonde haren, haha. Mirjam vindt het zoooooo groot! Even de pilaar aanraken. Nog even een polaroid foto maken en dan lopen we door en dan: WHAM: Reichstag. We hoeven niet veel te zoeken vandaag!
Het gebouw is best wel mooi, en ook hier zijn superveel toeristen, waar Mirjam zich over verbaast, aangezien het februari/winter is. Maarja, het is de hoofdstad van Duitsland en voorjaarsvakantie! We mogen om half 11 al naar binnen, waar onze tickets gecontroleerd worden (we staan als echte VIP’s op een lijst!) en we alles af/uit moeten doen voor de security check. Het lijkt wel een vliegveld! De mensen bij de check doen heel chagrijnig, vind ik stom. We worden door een mannetje via buiten naar het gebouw gebracht, hij vertelt wat maar we verstaan er niks van. Dan met de lift omhoog naar de koepel van het gebouw. Hier nemen we een gratis audio-tour mee en dan gaan we de koepel in. Wat is hij mooi! In het midden een soort pilaar met allemaal spiegels en 2 trappen rondom! De ene trap loopt omhoog en de andere omlaag zodat je elkaar niet in de weg zit. De audiotour weet waar je loopt want op elk punt begint hij te praten wat er op dat moment te zien is. Zo krijgen we heel veel informatie mee over de rijksdag en de gebouwen die we zien. Het is superzonnig, dus mooie blauwe luchten en het zonnetje op ons gezicht (:. Als we helemaal boven zijn, komen we erachter dat het dak open is! Hierdoor komt er frisse lucht in de vergaderzaal (government zaal). Als het regent is er een speciaal opvang-systeem waardoor het niet de zaal in komt. Ook zijn er allemaal milieubewuste foefjes om temperatuur en licht te behouden/gebruiken. Een hele artistieke plek, dus we hebben mooie foto’s gemaakt en een goed beeld gekregen van hoe mega groot de stad is.
Nadat we bovenaan een broodje gegeten hadden onder het open dak, liepen we weer terug en maakten we beneden nog wat foto’s van de buitenkant van het gebouw. Hier werden we ook voor de eerste keer bijna opgelicht. Een vrouw die vroeg of we wilden steunen voor een doven-instituut of iets dergelijks. Eerst dachten we dat het een petitie was ofzo, want ze hield haar hand op de bedragen. Ze zei ook niks erbij, geen uitleg ofzo. Later zagen we politiebordjes met dat formulier zo van: TRAP HIER NIET IN. Gelukkig hadden we het door (;.
Nog wat souvenirtjes gekocht en doorgelopen naar het holocaust-memorial. Onderweg hiernaartoe kwamen we ook nog het gypsy-memorial en het homoseksuelen-memorial tegen, beiden een bijzondere gedenkplek voor hen die zinloos vermoord zijn in de 2e wereldoorlog. De homo-memorial was een grijs-stenen box waarin een kijkgat zat om een film te zien waar vrouwen elkaar zoenen en mannen elkaar zoenen. Tja, weer eens wat anders he?
Voordat we het holocaust-memorial bezochten, moest Mirjam (surprise) weer eens plassen, en mijn camera was leeg dus die konden we dan meteen opladen. Cafeetje gevonden, koffie en cola, wc, oplader, & een himbeer/basilicum taartje. Was erg lekker. Hier hebben we ook even plannen gemaakt voor de rest van de dag. We keken even rond op Potsdammer Platz (wauw, hoge gebouwen) en lazen de info hierover in ons gekochte boekje en liepen terug naar het Holocaust memorial. Boven de grond bestond die uit 1127 levensgrote stenen pilaren op een golvende ondergrond, bedoeld om de bezoekers een gevoel van verlatenheid te geven. Er waren iets te veel toeristen om dit echt te ervaren, maar we snapten het idee. We lezen in ons boekje dat er onder dit memorial een museum is met meer informatie over de holocaust. We sluiten aan en zien en lezen binnen heel veel, zowel algemeen als ook persoonlijke verhalen over verschillende families die wel of niet de oorlog overleefd hebben. Het heftigst was een plek waar je per concentratiekamp (een stuk of 8 verschillende) een stukje tekst te horen kreeg van één van de mensen die daar geweest was en het overleefd heeft (bij één kamp waren er maar 5 overlevenden) met na deze persoonlijke tekst nog wat uitleg. Mirjam vond het heftigste hoe verteld werd dat de lijken zo gestapeld werden dat in de ruimtes die overbleven nog wat dode kinderen gepropt kunnen worden, ik dat er een vrouw was die deed alsof ze dood was in een massagraf/greppel en vervolgens moest zien te overleven terwijl er meerdere lijken op haar gegooid werden en hoe ze nog mensen zag bewegen die niet meteen dood waren…
Een paar uur later (we hadden hier nog wel langer kunnen doorbrengen) gingen we het daglicht weer in en op naar Alexanderplatz. Hier vond Mirjam het te duur (+-10 p.p) om de Fernsehturm te beklimmen (nouja, vast met een lift) en er was volgens mij ook een lange wachttijd… Toen liepen we nog even door, zagen de Berliner Dom en nog een mooie kerk. We konden mooie foto’s maken tijdens de zonsondergang. Ook hier vond Mir het niet helemaal de moeite waard om voor 5 euro pp de dom van binnen te zien. Nouja, er staan genoeg mooie gebouwen omheen om vanbuiten te zien. Zeker met dit mooie roze/oranje licht.
Duitsland-traditie-getrouw kopen we een laugenbretzel die we lekker oppeuzelen. Hmmm, de smaak van onze jeugd-vakanties! LIEFDE. Na een beetje rondlopen zijn we wel koud dus besluiten we om naar huis te gaan. Maar… eerst een fotohokje zoeken. Vlak bij de dom vinden we het fotohokje en maakten we leuke foto’s :D Voor 3 euro 5 foto’s, leuk om in te plakken in onze do-it-yourself reisboekje!
Met metro/tram/bus (ik weet niet meer wat we genomen hebben) komen we uiteindelijk weer in onze airbnb, waar we (alweer) alleen zijn. Hoewel het al half 6 is, hebben we door de bretzel nog geen honger dus gaan we even chillen/uitrusten voor we op zoek gaan naar eten. Mirjam gaat even een boekje lezen en ik ga op bed liggen (en val in slaap, oeps).
We besluiten om niet op zoek te gaan naar het dure, maar fantastische klinkende, vegan, Lucky leek, maar in plaats daarvan te lopen en te zien wat we tegenkomen. Mirjam krijgt te horen dat ze voor haar tentamen een 7,5 heeft gehaald! Even pap en mam bellen en daarna komen we al gauw langs het leuk-uitziende: East moon. Een aziatisch restaurant waar ze veel veganistische opties hebben. De bediening is razendsnel en het servies wil ik het liefste meteen in mn tas stoppen. WAUW, als ik dit zie als we op reis zijn in azië, dan laat ik het meteen opsturen naar huis, helemaal verliefd!
Ik heb een soep met tofu vooraf, Mirjam loempia’s met pindasaus. Ik heb een sprite en mirjam Tiger-beer, wat eigenlijk gewoon pils is. Als hoofdgerecht heeft Mirjam iets met gefrituurde “kip” (vegan) en een soort mangosaus + rijst en ik rijst met broccoli, wortel en “kip”. Best lekker en alles veganistisch! Voor 32 euro inclusief fooi. Best goed gedaan toch? Bovendien krijg ik mijn leftovers mee in een doggybag (het was echt teveel om op te eten!)
Mirjam wil graag nog even drinks doen, dus we lopen door naar een restaurantje waar happy hour is. Er staat alleen niet bij om welke tijd happy hour is, maar als we dat vragen zeggen ze: Nu! Mirjam: tot wanneer? Zij: Tot wanneer je wil!. Okee, nou, dat is even fijn. Cocktails voor 3,90 in plaats van 6 a 7 euro. Mirjam neemt melon kiss (met rum) en ik ??? Keeper (met wodka). We krijgen er ook allebei een stuk meloen bij (we komen wel aan die vitamientjes hoor!) het is een goed stevige cocktail, en we kakken een beetje in dus na 1 drankje gaan we maar weer naar huis. Mirjam even onder de douche, ik nog even blog typen en een beetje opruimen. We hebben veel van de highlights van Berlijn gezien vandaag, dus dat is leuk. Downside: we zijn echt kapot. (maar wel ruim 18.000 stappen Vandaag!) Morgen alweer onze laatste volle dag hier in Duitsland.
Oja, ik heb besloten dat ik weer meer tijd ga steken in Duits leren. Het is zo’n leuke taal en Duitsland is zo leuk! Ik had deze trip even nodig om mezelf te herinneren dat ik écht in Duitsland wil wonen (en dat zelfs terwijl we niet in Schwarzwald, maar in een drukke stad zijn!)

• 20 Februari 2018 - 20:11

Mamski:

Ich liebe dich!!!

• 21 Februari 2018 - 13:29

Max:

Haha jouw recensies van het eten vind ik altijd leuk, dat was bij je Finland trip ook altijd:D Wel weer typisch dat je precies bij de cocktails vergeten bent wat er in zit en hoe ze heten...