Aankomst in St. Petersburg & Russian evening - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Aankomst in St. Petersburg & Russian evening - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Aankomst in St. Petersburg & Russian evening

Blijf op de hoogte en volg Irene

12 Oktober 2017 | Rusland, Sint-Petersburg

Rond half 9 komen we aan in St. Petersburg. Althans, dat is wat ik opmaak uit het gebrabbel dat uit de intercom in onze kajuit komt. Nou, ik draai me nog even om! Ik word wel een paar keer een beetje wakker maar eigenlijk lig ik wel prima dus ik kom niet uit bed. De andere 3 meiden hebben hetzelfde. Totdat iemand ineens op z'n telefoon kijkt en ziet dat het 12 uur is. TWAALF UUR! Er zijn geen ramen in de kajuit dus het is super donker, waardoor we geen idee hadden dat het zo laat was. Nou, in ieder geval weer bijgeslapen van de reis gisteren! Ik pak m'n spullen in en ga samen met ines op zoek naar ontbijt. Ines heeft nog eten bij zich, dus ik bestel een panini met mozzarella (enige vegetarische wat ze hadden..) en daar een donut bij ;). Heel gek, ze geven chips bij panini? Nouja, voor een ontbijt (ahum, lunch? Brunch?) is het wel prima!
Na het eten, wat gelukkig lekker was, de spullen uit de cabin halen en de rest van de tijd doorgebracht in de lounche. Ja, we waren allang in St. Petersburg, maar omdat we een visa-free visit hebben, mogen we maar 72 uur in de stad blijven. Die tijd gaat pas lopen als we door de paspoortcontrole zijn, en dat is dus vanaf 2 uur. Om kwart voor 2 staan er al een heleboel mensen bij de uitgang en het duurt eeuwen voor we eindelijk het vaste land van Rusland opstappen! YAY

Helaas is de eerste indruk niet heel tof. We staan uren (letterlijk!) in de rij voor het controleren van de paspoorten en de mensen in de hokjes zijn gigantisch racistisch. Als je donker haar en donkere ogen hebt, of enigszins een getinte huid, laten ze je veel langer wachten, gaan ze met een soort vergrootglas je paspoort bestuderen en roepen ze er soms zelfs iemand extra bij. Na bijna 2,5 uur ben ik aan de beurt. Ik moet m'n bril even afzetten maar al snel krijg ik m'n stempels (yay, weer eentje erbij!) en m'n tijdelijke visa.

De bus van Timetravels staat ons al op te wachten en door het lange wachten lopen we nu al achter op schema. Onze guide de komende dagen is Leo (van Leo Tolstoj, de beroemde russische auteur). Ik zit in de mixed bus, wat betekent dat we half Kuopio en half Vaxjo zijn (Zweden). Best gezellig, en met maar weinig Nederlanders, wat ik ook erg kan waarderen. Go bus 5! :D

Het voelt heel gek om in Rusland te zijn, vooral omdat je meteen niks meer verstaat of kunt lezen omdat Russisch een ander alfabet heeft. De bustour begint, en ik ben vrijwel direct gecharmeerd door alle pracht en praal wat we tegenkomen.

De eerste stop is bij de St. Isaac Cathedral (zie eerste foto), de tweede stop bij het Peter and Paul Fortress (zie tweede foto). We krijgen overal heel erg veel informatie over, wat ik echt super leuk vind! Helaas kan ik echt vrij weinig onthouden... De grote gouden naald die in het Peter&Paul fortress staat is 122 meter hoog, en er is vastgelegd in de wetgeving van de stad dat niks hoger mag zijn dan dat punt.
De stad is in 1703 opgericht door Peter de Grote. Leo vertelt vanalles over wie Peter (the first/de grote) was, dat hij in Nederland gestudeerd heeft, dat hij van St. Petersburg écht een Europees uitziende stad wilde maken en daardoor zijn inspiratie uit allerlei europese steden heeft gehaald.
De lange gouden naald was een keer kapot gegaan door de blikstem inslag. Helaas was er geen tijd om een constructie te bouwen om het te herstellen, maar er was een architect die zich opworp om naar boven te klimmen. Hij deed dat en maakte de Engel die op de bovenkant zit weer heel zodat hij niet naar beneden zou storten. De Tsaar van dat moment (weet niet meer wie het was) was daar zo blij mee dat hij hem heel veel geld wilde geven. maar de man wilde dat niet, hij zei: Geld gaat weer op, Het is leuk, maar niet voor lang. Dus... Hij kreeg een jaar lang gratis vodka op alle plekken in de stad. Maar, na een jaar was het papier met de stempel van de Tsaar kapot gegaan, dus wilde hij een nieuwe. De Tsaar wilde iets tijdelijks, dus tatoeerde hij de stempel op z'n kin, zodat hij dit altijd bij zich droeg. Hier is het gebaar van het bestellen van een drankje door je kin omhoog te gooien vandaan gekomen. (sidenote: ik weet niet hoeveel van dit verhaal echt is en hoeveel een legende ;) )

Na een lange, maar leuke rit komen we aan in het hotel. Ik ben echt mega moe, dus ik zorg dat ik vooraan sta met ines om ons paspoort in te leveren en onze sleutel tot onze kamer te krijgen. Het is een pasje, en als we de deur opendoen schrik ik eerst heel erg, omdat naast de deur een grote spiegel is (waar ik dus mezelf in zag). Dit gebeurt nog elke keer als ik binnenkom.
De kamer is luxe, allebei een eigen bed, een tv, een bankje, een bureau, en een best wel luxe badkamer. Ik weet zeker dat dit geen aftands, goedkoop hotel is. Het uitzicht over de stad is ook echt heel erg mooi! We kunnen zelfs 2 cathedralen zien! (de koepels)

Omdat we hier 3 nachten gaan zijn, kunnen we wel een beetje uitpakken, wat fijn is. De bedden zijn heel zacht en verend, wat heel goed uitkomt ^^ We besluiten om even een uurtje te rusten, en om kwart over 7 gaan we op pad om wat inkoopjes te doen. Nadat we 1 hoek omgeslagen hebben en 100 meter gelopen hebben zien we al de meest indrukwekkende kerk (dacht ik toen), de Holy Trinity church. het is een witte kerk met blauwe koepels en gouden sterren op de koepels. Heel nice. Ik koop wat skittels en Oreo's, chips en bananen. Daarmee kom ik in ieder geval morgen de dag wel door. Als ik probeer te pinnen lukt dat niet... HUH? heel naar, want NIEMAND kan hier Engels, daar had Leo ons al voor gewaarschuwd. Gelukkig heb ik lieve Ines bij me, die wel een creditcard heeft en dus voor mij betaalt. :)

Terug in het hotel kunnen we even ontspannen, maar om 20.30 vertrekken we vanuit de Lobby van het hotel met een volle bus naar een oud, russisch huis. Het is prachtig van binnen! Hier gaan we dineren :D Heel leuk! :) Het begint met een salade met kip, doperwten, mais en wortel. Lekker, als je geen vegetariër bent. De 3 vega's krijgen letterlijk 3 blaadjes sla en een paprikaatje. Er zit niet eens dressing overheen. Van de andere mensen van m'n tafel krijg ik de olijven, zodat het nog een beetje wat lijkt. Ook doen we ons eerste vodka shot. Wantja, Rusland zonder wodka is geen Rusland!
De tweede gang is een pannetje met champignons en kaassaus. Lekker, als je niet vegan eet. De 3 vega's krijgen 2 plakjes geroosterde tomaat, 2 plakjes geroosterde courgette en 2 plakjes geroosterde aubergine.
De derde gang is beef stroganof. Dit is een gerecht afkomstig uit de Stroganof familie. De zoon vocht in een oorlog en raakte daarbij zijn hand kwijt. Hij moest wel eten, maar het moest makkelijk te doen zijn met 1 hand. Daardoor ontwikkelde de kok van de familie beef stroganof. zag er lekker uit, maar wij als vega's kregen aardappelstukjes met groente (maar die groente was er doorheen gevlogen dus eigenlijk was het alleen aardappel).
Na het hoofdgerecht krijgen we een muziek en zang optreden van wat mensen in klederdracht. Ik moet meteen aan pap en mam en mir denken (ja, jullie gaan altijd met me mee). Pap zou helemaal in z'n nopjes zijn! Ik vond het wel grappig. Het klonk best leuk en het was typisch oud-russisch.
Het dessert was een pannenkoek met rode saus! Zag er super lekker uit, maarja, ik kreeg weer vegan en... wat een teleurstelling --> Fruit uit blik!
Ik had trouwens vegetariër doorgegeven, maar 1 van de andere 3 at veganistisch en anders moesten ze 3 verschillende gerechten maken. (maarja, of je dit nou gerechten kon noemen?) We doen ons tweede vodka shot en dan zijn de volksdansers/zangers/muzikanten weer terug.
Nu gaan ze russische spelletjes doen en wij moeten mee doen. Gelukkig pakken de vrouwen alleen de mannen uit het publiek. Ook is er een dans waar een man een vrouw moet kiezen, dan gaan ze op hun knieën op een kleedje zitten en geven ze elkaar 3 kussen en dan kiest die persoon de volgende uit (herkennen jullie het van madeira, ouders en mIrjam?). Tot slot gaan ze nog muziek maken, en ik zeg nog tegen Demi: Pfoe, gelukkig ben ik de dans ontsprongen. Nou, dat moet je dus nooit zeggen... ZUCHT. Ik had een soort gekke klapper (zie foto) maar ik kon het niet zo goed xd... De rest van de tafel lag in een deuk.

Tot slot kregen we nog koffie, en we hadden het aan tafel heel erg gezellig. Ik zat met Demi, Lore, Roxanne, Ines, Camille (Frankrijk), Alex (meisje uit Oezbekistan, sprak dus ook Russisch), Nina en Diégo (Spanje) aan tafel. Hoewel de zaal en de aankleding heel erg mooi was en we gezellige gesprekken hadden, vond ik de avond wel tegenvallen. Ik wist natuurlijk een beetje wat er ging komen met de klederdracht mensen en dat was ook nog wel grappig, maar al in al was het denk ik geen 30 euro waard. De rest vond het wel helemaal geweldig, dus het zal wel gewoon persoonlijke voorkeur (of afkeur in dit geval) zijn.

Er staan 2 bussen te wachten, 1 voor naar de nightclub en 1 naar het hotel terug. Ik kies ervoor om naar het hotel terug te gaan. Ik ben moe en ik heb geen zin om te feesten. Ines gaat wel de stad in. Thuis ga ik even bloggen, lezen en m'n learning diary afmaken want die moet morgen ingeleverd worden. Ik heb hem ingeleverd om 1 uur, dus die is in ieder geval af! Omdat Tessa, een meisje uit Nederland, me vroeg of ik m'n pas wel op 'wereld' had gezet, bedacht ik me dat ik dat nog niet gedaan had. Ik had het veranderd toen ik naar Rwanda ging, maar alleen tijdelijk. Nu heb ik hem weer op wereld gezet voor tot en met de 16e. Hopelijk lukt het pinnen dan morgen wel!

Om kwart voor 2 komt Ines weer thuis, en even later ga ik lekker slapen. What a day!

  • 15 Oktober 2017 - 00:00

    Dieuwertje:

    Haha natuurlijk word jij uitgekozen om mee te doen in de show, geweldig haha. Ja Ireen, het leven van een (tijdelijke) veganist gaat niet over rozen helaas.. Een dingetje: ik zie alleen geen foto's bij je verslag staan, klopt dat..?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 53848

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: