International Church event & Sneeuw! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu International Church event & Sneeuw! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

International Church event & Sneeuw!

Blijf op de hoogte en volg Irene

29 Oktober 2017 | Finland, Kuopio

Ongelooflijk, dat het alweer bijna november is! De tijd vliegt, en ondanks dat ik de afgelopen week helemaal niet lekker in m'n vel zat, geniet ik dit weekend van lekker (bijna) niks hoeven en lekker alleen zijn. Stiekem ben ik een beetje aan het aftellen tot het naar huis gaan, maar dat is alleen heel stiekem en ik ben er nog niet echt mee bezig. Wel ben ik vrij obsessief aan het kijken naar alle opvangen die ratjes/hamsters hebben en kijk ik elke dag wel een paar youtube filmpjes van mensen met ratjes/hammies. Ik mis dat echt nog het meest. Ik belde vandaag met Mirjam en die gaf als tip dat ik een plant moest nemen om voor te zorgen. haha, nou we hebben een plantje van de Deense buren gekregen, die staat in de keuken, maar daar voel ik nog niet zoveel liefde voor als voor m'n beestjes.

Vandaag heb ik tot 11 uur uitgeslapen. Helaas werd ik wakker door een verdrietige droom over Oma die ons nog kerstcadeaus/geld ging geven en een boodschap achter had gelaten. Ik mis haar wel hoor, best gek dat ik nu maar 1 kaartje hoef te sturen en ik niet even 5 minuten kan bellen om haar weer even blij te maken. Ik werd wakker met een nat kussen van de tranen en zere ogen? Gelukkig dus wel lang geslapen, Dat mag ook wel, na zo'n gekke avond/nacht. Het gaat goed met Stef, en ze was heel dankbaar dat ik voor haar gezorgd had. Tja, overkomt iedereen wel eens toch? ;)

Eigenlijk wilde ik vandaag gaan hardlopen, maar er ligt zoveel sneeuw dat ik het eigenlijk nog niet aandurf. Ik hoop maar dat het niet tot december sneeuwt want dat zou betekenen dat ik de komende 1,5 maand niet ga rennen. Lijkt me een slecht plan want ja mum, ik eet hier veel te veel en ik ben al 2 kilo aangekomen... (Maar Izabela al 4, haha!)

Ik werk tot 3 uur aan opdrachten, weer een goed to-do lijstje afgewerkt, wat series gekeken en wat schoongemaakt in huis. Om 3 uur probeer ik op de fiets naar het centrum te gaan, en met hier en daar wat wandelen tussendoor kom ik veilig in het centrum aan. als ik afstap voel ik wel mn schouders pijn doen omdat ik zo verkrampt gefietst heb. Het sneeuwt ook nog steeds, maar niet zo hard dat de lucht grijs ziet. het centrum is prachtig met alle besneeuwde gebouwen en het lege, witte plein. Heel tof om even te zien.

Om 16 uur begint een international service waar Doro (die ook uit Maastricht komt en 1 jaar bij Lux heeft gezeten) ook gaat zingen en pianospelen. Ik weet verder niet echt wat ik moet verwachten, dus ik laat me verrassen. Er is een koppel uit de Filippijnen die gaat zingen, echt ontzettend mooi. Verder nog een vrouw uit Ghana en een groepje uit Indonesië. Dan is Doro, die Lof zij de Here in allerlei talen zingt. Echt super mooi, en natuurlijk zing ik (als enige Nederlander) de Nederlandse keihard mee, haha! De Finse wordt bijgevallen door bijna de hele gemeente, heel grappig.

De rest van de dienst (die uiteindelijk 2 uur duurt) is voornamelijk gevuld met "Afrika", waar een man ons probeert afrikaanse liedjes te leren en afrikaans te leren dansen. Op zich is het wel grappig, maar het heeft niks meer met geloof te maken, en dat is wel jammer.

Achteraf is er pizza en salade en chocola en chips. Gekke combinatie, vond ik. De mensen hier zijn wel heel erg aardig, heel veel die me aanspreken en uitnodigen om nog een keer te komen op een 'normale' zondagdienst, dus misschien volgende week? Er is ook een vrouw uit Rwanda, dus die moet ik natuurlijk meteen spreken! Helaas komt ze niet uit een van de plekken waar wij geweest zijn (Kayonza, Kibuye, Butare, Birambo en Kigali), maar ergens in de buurt van de grens met Congo (ja, lekker duidelijk). Wel leuk om weer even met een Rwandees te praten. :)

Na de dienst ga ik even langs de Lidl goedkope boodschapjes doen, en als ik thuis kom lekker koken. Ik heb een super lekker gerecht gemaakt, al zeg ik het zelf. Het zijn wraps met pompoen, tomaat, kruiden en avocado (alles vegan, yay!). Omdat dit de eerste keer is dat ik pompoen klaarmaak ben ik er eigenlijk extra trots op :D Oja, en er zat salsa op. Wel heb ik voor een half weeshuis gekookt (en het was maar een halve flespompoen), dus ik eet morgen weer dit, denk ik! :D

Helaas is Maria weer thuis D: (x1000) En ze begint meteen tegen me te praten. Nou, ik ben klaar met haar, dus ik heb het nu letterlijk gezegd. Dat ik boos op dr ben, dat dat niet met 1 week weg is, dat ik haar wil negeren en dat ze ook maar moet doen alsof ik niet besta. Volgens mij kwam het deze keer iets beter over, maar ik zat alweer helemaal te trillen. Ben zo boos nog steeds! Een uur later was ze de badkamer aan het "schoonmaken" en ik rook al het chloor inmijn kamer (met de deur dicht). ze heeft gewoon overal vet sterke schoonmaak shit opgespoten/opgegooid... ja, dat kan je ook schoonmaken noemen... Nouja, ik zeg er niks van hoor, alles ok!

's avonds lekker gedoucht, met Mirjam en Max gebeld en daarna gaan slapen. Best wel een fijn weekend zo. De sneeuw ligt er trouwens ook nog steeds ;D Mooi, iets lichter buiten :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 53764

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: