Ontbijten, hardrockcafé en Suomenlinna - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Ontbijten, hardrockcafé en Suomenlinna - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Ontbijten, hardrockcafé en Suomenlinna

Blijf op de hoogte en volg Irene

01 November 2017 | Finland, Helsinki

Nadat Demi om 10 uur al ging slapen heb ik nog een uurtje gelezen en met Dieuw geappt. 7 uur eerder in Canada, dus zij zat in college ongeveer, toen wij gingen slapen. Mijn bed staat langs de verwarming. Heel vervelend, want die kan niet uit. De man van het hostel zei dat ik de warmte maar moest blokkeren met een fleecedeken... Lekker veilig... Van de warmte heb ik dus vrij veel last gehad tijdens de nacht, maar het bed ligt zo lekker, dat dat veel goedmaakt.
Ons wekkertje gaat om half 9 alweer. Demi staat al onder de douche en ik kleed me in 10 minuten aan. Demi doet een stuk langer over alles, maar uiteindelijk stappen we maar 7 minuten na planning naar buiten: Op zoek naar ontbijt! Café Aalto was een van de mogelijke opties toen we gisteravond heel Tripadvisor afgestruind hadden.

Na een half uurtje lopen kwamen we bij de boekhandel waar Café Aalto in ligt. Echt heel leuk, want omringd worden door boeken is natuurlijk heerlijk! De ontbijtjes waren een klein beetje aan de dure kant, maar dat hadden we natuurlijk al gelezen op Tripadvisor. We gaan voor een ontbijt van 11.90 pp, maar we zijn blij verrast als alles op tafel gezet wordt: een pot koffie voor mij, een pot thee voor Demi, een glas water, een glas sap, een toast, kuipje boter, 5 plakjes komkommer, 5 plakjes tomaat, 3 plakken kaas, een bakje kwark en een redelijk groot bakje muesli. Bovendien krijgen we er nog een pot honing bij. Heerlijk genieten! We lezen nog een deel uit de Lonely Planet van Nederland, wat heel grappig is. Bizar hoe weinig wij eigenlijk gedaan hebben in ons eigen land!
Na het geslaagde ontbijt zitten we behoorlijk vol! We gaan even langs bij het Hard Rock Café, omdat ik wat wilde kopen voor de vriend van een vriendin thuis. Hij spaart allerlei souvenirs van HardRockCafé, en Helsinki had hij nog niet. Manmanman wat duur daar zeg! Ik kocht een bierglas en een pin voor bijna 29 euro! Bizar! Ik krijg het geld wel terug hoor :)

Na deze nieuwe ervaring (ja, eerste keer ooit dat ik in het hardrockcafe geweest ben) gaan we naar de haven. We kennen de weg inmiddels al een beetje! Hier kopen we een kaartje om naar Suomenlinna te gaan (voor mij al voor de derde keer, haha!) maar helaas moeten we nog een half uurtje wachten. Het is vandaag een stuk minder koud, omdat er vandaag wolken zijn. Dit betekent 2 graden met een gevoelstemperatuur van -2 in plaats van een gevoelstemperatuur van -7. :)

Rond half 12 zijn we op Suomenlinna, en we maken hele mooie foto's. Er is bijna niemand op het eiland, dus het lijkt echt alsof we op een onbewoond eiland in the middle of nowhere zijn. Chill! we klauteren over de rotsen, raken het zeewater aan en we proberen op de kanonnen te klimmen (mislukt). Het is erg gezellie :) Ik lees in mn lonely planet over allerlei leuke dingen om te bezoeken op het eiland (vooral musea) maar letterlijk ALLES is gesloten na september. Beetje balen wel...

Om 13.20 nemen we de boot terug naar het vasteland. Ik ben best wel moe van 2 dagen behoorlijk veel lopen en nieuwe dingen zien. Via een omweg lopen we richting Kamppi, waar om half 3 onze bus vertrekt terug naar Kuopio. We hebben niks gegeten sinds het ontbijt, dus halen we eerst een subway broodje, wat gek genoeg een stuk duurder is hier dan in Kuopio?

De busreis duurt laaaaang. Ik lees, kijk originals, kijk de ongelooflijke heks (jeugdsentiment enzo), probeer wat te slapen. Het is om 17.00 al donker, dus naar buiten kijken lukt niet echt want dan zie je alleen je eigen reflectie. Hoe verder we naar het noorden rijden, hoe witter het landschap wordt. In Kuopio is het op eht moment van aankomst -5... Pfoe.

Eigenlijk wil ik 1 halte eerder uitstappen om dan lopend naar huis te gaan, maar ik word door Demi en haar moeder overgehaald om mee te eten. Haar ouders zijn nu namelijk in Finland! Ik ben volgens mij nog meer excited dan Demi zelf, maar het lijkt me zo gaaf om je ouders te kunnen laten zien waar jij nou dag en nacht je leven doorbrengt! Ik weet dat de mijne niet komen, dus ik ben gewoon extra excited dat die van mn vriendinnetje hier wel komen! Ik wil hen niet tot last zijn, zeker niet als ze elkaar na al die weken voor het eerst weer zien, maar daar is Demi's moeder het niet mee eens! "Wij willen Demi haar leven zien hier in Finland en daar maak jij ook deel van uit!" haar ouders waren heel spontaan, én super brabants, haha! Heel grappig om te horen waar Demi haar Brabantse accent vandaan komt!

We aten lekker pizza tot de tent om 9 uur dicht ging, en ze hebben mijn pizza en drinken betaald. Echt heel lief :) (en gratis eten is altijd leuk natuurlijk). Daarna ging ik met de bus weer terug (waar ik eerst nog 10 minuten op moest wachten in de kou :( ).
's avonds nog even kort met mam geskypt maar ik was zo moe, en ze leest alles wat ik gedaan heb toch wel hier ;)

Het waren weer twee hele leuke dagen! Ik denk wel dat ik Helsinki en Suomenlinna nu genoeg gezien heb, tijd voor andere steden!

  • 02 November 2017 - 15:40

    Mamski:

    ben zoooo benieuwd naar de foto's. En als jij volgend jaar of daarna een masterthesis doet irgenwan, irgendwo, dan komme Ich! Is toch ook leuk? Heb je dat weggetje schuin boven je huis, richting centrum al ontdekt zodat je een stukje af kun snijden van al die schiereilanden? En heb je berry-island al gezien? en waren er nog veel kramsvogels in Helsinki? Groeten aan Ines!!

  • 06 November 2017 - 16:24

    Mirjam:

    wow, misschien ben jij straks wel vaker op Suomenlinna geweest dan ik! En ik ben ook in dat hardrock café geweest! iets van 11 euro voor een cocktail, maar wel een heeeeele lekkere...! Oh ja die kramsvogels :) Wat vergeet je de gewone dingen soms snel!
    Geniet nog daar he ie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 53759

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: