Barbecue in het bos, museum & Puijon toren - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Barbecue in het bos, museum & Puijon toren - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Barbecue in het bos, museum & Puijon toren

Blijf op de hoogte en volg Irene

10 November 2017 | Finland, Kuopio

Ja, je leest het goed! Dit is onze spannende activiteit waar ik het gisteren over had! Een barbecue in het bos! We hebben ons gisteravond al goed voorbereid door bijna alles wat we nodig hadden in te pakken en de groentes alvast te snijden en de broodjes kaas te beleggen. We staan goed op tijd op, om 8 uur weer, om uiteindelijk na het eten van een halve appel en een peer om 9 uur te vertrekken naar onze barbecue plek. Het is 3 kwartier lopen, waarvan een half uur in het mooie bos. Gek genoeg is het nog heel erg groen hier door allerlei soorten mossen. Ik vertel Elize over de baard-vormige mossen die hier hangen omdat die laten zien dat de lucht heel schoon is. Het hangt hier best wel veel.
Om kwart voor 10 komen we aan bij Vuorilampi, waar ik ook gebarbecued heb met ESN kisa (zie ergens in september) en vorige week met de survival into experience dag. Het is dus een bekend plekje, maar voor de eerste keer semi-alleen! Als we bij de plek aankomen breekt ook de zon een beetje door! De zonnestralen schijnen mooi op het meer, dwars door de wolken heen. Helaas blijft het zonnetje niet lang en bijnea de hele dag is het verder bewolkt.

Nou, stap 1, hout hakken gaat Elize goed af. Ze is echt een talentje, dus begin ik met stap 2: vuur maken. We hebben kranten en papier meegenomen en inmiddels een bergje met kleine droge stukjes verzameld. Ik bouw een torentje zoals ik op de survival dag geleerd heb, maar helaas gaat het de eerste keer weer uit. De tweede keer heb ik meer geluk, en Elize rent heen en weer om nieuwe houtjes te hakken. Langzaam maar zeker wordt het vuur groter, maar het gaat wel steeds weer een beetje uit. Ik leg vast de broodjes kaas op de plaat om warm te worden (in aluminium folie) en dan komen er ineens 2 mannen langs die aan het wandelen zijn. Het zijn hele aardige mannen en ze zeggen dat we grotere blokken op het vuur moeten gooien. Dan gaan ze zelfs stukken voor ons hakken! Echt heel lief! En indderdaad, blijkbaar was het al mogelijk om grote stukken op ons vuur te gooien. Nu is het een écht lekker vuur wat gewoon aanblijft.

We blijven 3 uur lang op de plek, we eten broodjes kaas, broodjes vega-knakworst, banaan met chocola, groentepakketjes (wortel aardappel courgette), marshmellows en chocoladekoekjes én we maken thee van de naalden van de bomen (ook geleerd die dag). Het is echt super gezellig en mij lukt het ook 2 keer om een stuk door midden te hakken. Het voelt echt wel een beetje als survivalllen, ondanks dat we alles voorbereid hadden. Het enige wat we vergeten zijn, zijn servetjes en saus voor op de worstjes. Nouja, als dat het enige is...

"helaas" hebben we nog meer op het programma staan vandaag dus moeten we ons mooie, met liefde gemaakte, vuur uitmaken en weer verder trekken. Er is een meer, dus water genoeg :) We hebben ons helemaal volgegeten, dus het was een goede brunch!

Door het bos hiken we naar Neulamaki waar we niet lang hoeven te wachten op de bus naar het centrum. Vanaf het centrum gaan we naar ons tweede museum: het Old Kuopion museum. Dit is een soort openlucht museum met 11 gebouwen waar het leven van het oude Kuopio te zien is. Helaas zijn er een aantal gebouwen alleen open tijdens het hoogseizoen of als er speciale tentoonstellingen zijn, maar er is nog genoeg te zien. Als we binnenkomen op het terrein zien we eerst een eekhoorn! (zie foto)! Echt heel schattig. :)

Het museum is best wel leuk. Het eerste huisje is een huis van een bekende Finse Schrijfster (achternaam Canthia, voornaam weet ik niet meer). Het tweede huisje waar we in gaan is een schoenmakers arbeiders huisje. Het derde huisje is hoe de eerste huizen met electriciteit en leidingen/afvoer eruit zagen. Het volgende huisje is een apotheek inclusief foto's en een laboratorium. Het laatste huisje waar we in kunnen is een kledingmakerij/weverij. Tot slot is er een gebouw waar een art-workshop man bezig is. mensen uit Kuopio brengen oude spullen naar hem en hij maakt er nieuwe dingen van. Zo had hij al heel veel armbanden gemaakt van pannen en klokken van allerlei materialen. Het was een lieve man, we mochten zelfs een muntje uitzoeken :) Elize had een peso gevonden en ik had stiekem twee muntjes gepakt (ik kon niet kiezen oke!)

Op onze weg van museum naar volgende bestemming wippen we even binnen in de grote witte kerk. Hier is net een koor aan het zingen met orgelmuziek erbij, het klinkt heel gaaf! Even daar geluisterd en in het gastenboek gekeken (hij begon bij juli, dus helaas jullie stukje niet gezien, familie! :( )

Na het museum zijn we met de bus vanaf het centrum naar de Puijon tower gegaan (mijn vierde keer alweer). Toevallig was de timing goed want we hoeven niet te wachten. In de bus zien we al mooie luchten, maar we zijn er nog niet! we moeten nog alle trappen omhoog, een kaartje kopen en (met de lift) de toren omhoog. Helaas zijn we dus nét te laat voor de echt mooie luchten maar we zien het wel van schemerig/licht naar (pik)donker gaan, dat is wel gaaf. Helaas kunnen we door de kou en wind niet meer naar buiten de toren op tot maart ofzo. Gelukkig is het vanuit binnen ook goed te zien. We eten marshmellows en dropjes want we hebben eigenlijk nog steeds niet echt honger sinds de barbecue vanochtend. Het uitzicht is mooi, zeker nu er steeds meer lichtjes bijkomen. Na een tijdje op de toren en blackstories gedaan te hebben gaan we weer de tocht naar beneden waar we dit keer wat langer op de bus moeten wachten. Daar komen we erachter dat Elize dr bus kaart al leeg is... Er zou nog 1 rit op moeten staan en we hebben allebei geen contant geld... Gelukkig is de man aardig en kan ik mijn kaart 2 keer gebruiken zodat ik voor ons allebei betaal. Van Puijon naar huis lopen is namelijk wel heel lang en we lopen al zoveel!

Thuis maken we als avondeten een soort pastasalade met leftovers die ik heb. Penne met pesto, avocado, komkommer, wortel en courgette. Best wel lekker eigenlijk. Goede gesprekken en 2 afleveringen van once upon a time vullen de avond. Mijn haar wordt weer mooi ingevlochten en als we om 12 uur gaan slapen bedenk ik me hoe snel deze 2 dagen al voorbij zijn gegaan... Morgen de laatste volle dag met Elize, want zondag gaat ze al naar Helsinki...

  • 15 November 2017 - 11:48

    Mamski:

    Wat super leuk ie!!! Wat doe en beleef je veel!! Jammer van t gastenboek. Beetje gek want hij was begin juni nog helemaal niet vol!! Stom. Thee van dennennaalden wil,ik ook wel eens proeven. Schijnt goed te zijn voor je keel. De baardmossen en takken met korstmossen geven inderdaad een indicatie over de luchtkwaliteit.

  • 16 November 2017 - 14:19

    Elizee:

    Hahaha, hier koos je wel voor de super enthousiaste blijheid over een marsmellow foto^^

  • 22 November 2017 - 13:18

    Max:

    Jeetje wat hip, zomaar survivallen! Ik zie nu echt voor me hoe Irene helemaal stoer van haar reis terug gaat komen, altijd gekleed in praktische kleding en wandelschoenen en altijd een manier om vuur te maken in een van de vele zakken van haar broek :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 53788

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: