In mn eentje Porvoo ontdekken - Reisverslag uit Porvoo, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu In mn eentje Porvoo ontdekken - Reisverslag uit Porvoo, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

In mn eentje Porvoo ontdekken

Blijf op de hoogte en volg Irene

19 December 2017 | Finland, Porvoo

Vandaag is mijn laatste dagje in Finland (sstt, papa weet het nog niet!). Ik sta lekker op tijd op, haal mn ontbijtje bij de slecht Nederlandssprekende (lees: Niet eens 205b verstaan) en drink een koppie thee. Het is een karig maar prima ontbijtje van 2 broodjes met sla, komkommer en kaas + een banaan.

Om iets voor 8 ging ik lopen, want ja, nu had ik geen zware koffer meer, dus waarom dan betalen voor de bus/tram?! Helaas was het nog donker dus de weg was beetje moeilijk te vinden. Dan is 48 minuten wandelen toch nog wel veel + de druk van de bus halen. Gelukkig was ik op tijd en vertrok mn bus om 9 uur naar Porvoo waar ik na een uurtje lezen/dommelen aankom.

Het is koud en regenachtig, en ik sta een moment besluiteloos op het busstation. Ja, en nu? Na random een richting op te lopen zie ik een bordje met: Runeberg parc. Nou, dat klonk leuk maar het was letterlijk alleen een strook gras met het beeld van Runeberg in het midden. Niet zo spannend dus. Toen ben ik maar gewoon gaan lopen en kwam ik al gauw in het Porvoo "old town", wat echt een heel schattig stuk van het stadje was. Omdat het pas vroeg was, kon ik mooie foto's maken zonder mensen in beeld. Nadeel was dat nog niks open was, geen musea en ook geen koffiedrink plekjes. Gelukkig zag ik weer een paal met bordjes, dus liep ik naar castle hill. Dat klonk wel heel erg leuk!

Ben gaan lopen door het oude stadje, aan het water, met de typische karakteristieke Finse/Porvoo huisjes. Was een leuke route, en toen ik bij het eerste informatiebord aankwam en alles gelezen had, dacht ik: nou dit wordt leuk. Helaas was het précies wat gezegd werd: een hill. THat's it. Geen castle meer, want die was blijkbaar van hout. Er stond letterlijk op het tweede bord: Hier zijn twee kuilen, beeld je je maar in dat het twee voorraadkelders waren. Oke...

Nouja, wandeling over de hill, met bos, lekker rustig. Best leuk, maar het voelt wel gek om in mn eentje te lopen. Vanaf de castle hill loop ik naar de cemetary, wat verrassend genoeg ook alleen een berg is. Dus ik lees braaf alle borden en dan loop ik weer terug naar het centrum.

Het museum is nog steeds dicht, hoewel het al wel na 11 uur is, vreemd... Ik ben uiteindelijk bij een schattig thee/koffietentje naar binnen gegaan om een kop cappuccino te drinken en op te warmen, want het is best wel koud. Lekker in mn eentje aan een schattig tafeltje met een spiegeltje, lekker lezen :)

Na een half uurtje verlaat ik het cafeetje en ga ik op pad naar een snoepwinkel om allerlei drop/salmiakki voor mama te sccheppen. Vanaf daar ben ik teruggelopen naar het oude stadscentrum om de cathedraal te bezoeken. Het stadje is, ondanks het grauwe weer, heel leuk om doorheen te lopen. vanaf de plek waar de kerk staat heb je een mooi uitzicht over zowel de rivier als een deel van de stad. Ik ben naar binnen gegaan en ik heb alles bekeken. Even nog toeristen gekeken vanuit een van de kerkbanken, totdat ik het tijd vond om een lunchplek te vinden. Ik merk al wel dat ik eigenlijk alles wat ik wilde zien al wel heb gezien en de musea zijn niet open (hoewel de bordjes zeggen van wel!).
Ik beland bij 'zum beispiel' restaurant. Ik zoek een mooi tafeltje uit en met de lunchkaart ben ik enorm blij. Heel veel veganistische opties, dus dat is leuk! Ik kies voor een avocadopasta met cherrytomaatjes, cocossaus en heel veel kruiden. Het was enorm lekker en het leuke van dit restaurant is dat je een vaste prijs betaalt (in mijn geval 13,50) en daarvan mag je onbeperkt thee, koffie, water en water met smaakjes pakken en ook brood met boter! Heel erg nice!

Ik zit bijna 1,5 uur in mn eentje te eten en te lezen, wat echt wel heel fijn is. Helaas kom ik tot het besef dat het pas 2 uur is en dat ik dus nog 6,5 uur moet overbruggen... Mirjam stuurde me een wandeling door, waarbij je langs de bekende plekken van Porvoo komt, dus dat leek me wel een leuk plan. Het was maar 2,8 kilometer maar ik heb er uiteindelijk een uur over gedaan. Als je dan langs het gebouw loopt wat op die app genoemd wordt dan streept ie hem als het ware af. En over alles staat een stukje informatie dus dat is wel leuk. Ik loop over een mooie brug, door een park, langs een uitkijkpunt, langs het oude huis van Runeberg (naar wie dat park ook vernoemd was) en over de devil's stairs, wat gewoon natuurstenen waren die als trap gevormd waren. Wel grappig :)

nadat de wandeling was afgelopen en ik alles mooi op de foto had ben ik teruggegaan naar het café Zum Beispiel om daar thee te gaan drinken en weer te lezen. Ik heb uiteindelijk 2,5 uur gelezen en maar 1 kop thee gedronken (want gierige hollander) en daarna voelde ik me wel wat schuldig dus heb ik het restaurant verlaten en ben ik nog wat rond gaan lopen, winkeltjes ingegaan, een bekende chocoladewinkel gezien en wat dingen geproefd, maar niks gekocht want mn koffer zit al propvol. Daarna besloot ik de route nog een keer te lopen want hij had hem niet opgeslagen en nu is het donker dus toch weer anders. Heb hem helemaal zonder navigatie gelopen, zo klein en overzichtelijk is Porvoo ;)

Na mn wandeling heb ik een volgend restaurant-slachtoffer gevonden, een grillrestaurant waar ik een chai-latte bestelde en, verrassend genoeg, weer ging lezen. manman wat ging de tijd langzaam... Uiteindelijk ben ik om kwart voor 7 daar weer weggegaan, ben ik nog een boekhandel ingegaan om lastminute een kaart van Porvoo te kopen. Daarna heb ik nog een uur doorgebracht in een winkelcentrum waar ik dus binnen op een bankje kon zitten (Kuch lezen kuch) zonder het gevoel te hebben dat mensen me raar aankeken omdat ik niks bestel, haha. Om kwart over 8 kon ik eindelijk naar de busstop gaan waar om h half 9 gelukkig de bus goed op tijd aankwam.

Ik vond het echt heel leuk om een keertje in mn eentje dingen te doen, maar Porvoo was gewoon te klein om een hele dag te vermaken, dus misschien nog een keertje in een andere stad doen.

Tijdens mn rit terug (m'n batterij zo goed mogelijk gespaard en hij had het gered!) bedacht ik me dat ik echt geen zin had om weer 48 m inuten naar huis te lopen dus dat ik nu een tram of bus zou nemen. Maar... Ik kan misschien ook wel een halte eerder uitstappen! Dus met google maps in de gaten gehouden waar ik was en toen ik dacht dat er misschien nog wel een stop zou zijn gewoon gedrukt en ja hoor, op 200 meter van mn hostel was nog een stop! :D YES! uiteindelijk dus al vrij vlug thuis, om kwart over 9!

Thuis heb ik de restjes van gisteren opgewarmd, met mama gebeld over hoe we het gaan doen morgen (EINDELIJK PAPA VERRASSEN, komende vrijdag) en toen mn tas in nproberen te pakken. Dat was nog een heel gedoe want hij wilde niet meer dicht. Uiteindelijk wel gelukt, dus alles staat al klaar voor de reis morgen. Morgen is mijn avontuur voorbij... slaap lekker!

  • 27 December 2017 - 19:20

    Mirjam:

    Leuk om nog een 'ik ben weg' blog te lezen! Nu ben je hier alweer een paar dagen! Time flies...
    Toevallig dat je ook bij Zum Beispiel hebt geluncht, net als ik een halfjaar geleden (oei, inmiddels al langer natuurlijk). Ik vond het brood daar echt zó lekker! In tegenstelling tot de meeste andere plekken..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 360
Totaal aantal bezoekers 54001

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: