Stadstour en Hessburger - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Stadstour en Hessburger - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Stadstour en Hessburger

Blijf op de hoogte en volg Irene

18 Oktober 2017 | Finland, Kuopio

Hoewel het plan eerst was om vandaag te ontbijten in Rauhalahti hotel, hebben we toch besloten om iets langer uit te slapen en thuis te ontbijten. Gelukkig hebben we gratis ov allebei, omdat we Ines haar buskaart konden lenen. Rond 11 uur nemen we de bus naar het centrum. Ik laat Marlinde de pubs zien, de belangrijkste winkels, wat beelden en we bezoeken twee kerken. De witte katholieke kerk kunnen we ook daadwerkelijk naar binnen. De andere kerk (St. Nicholas kerk) lijkt heel klein, maar ziet er wel mooi uit van buiten. Helaas kunnen we hier niet naar binnen. We lopen door naar de haven, waar we een mooi uitzicht hebben over het meer.

Lekkere wandeling door de stad gemaakt, nog even langsgegaan bij Kaupahalli. Dat is natuurlijk wel een must-see in Kuopio. Het is er gezellig druk en ook lekker warm. We vinden een stand waar ze taartjes verkopen voor 2,90 en thee voor 1,20 ofzo. Marlinde neemt een chocoladetaart met chocolademelk en ik neem een thee en een kwarktaart met aardbeien. Heel erg lekker! Het is zo fijn om weer lekker met Marley te praten, we gaan aan 1 stuk door. Hier een fotootje, daar een fotootje en non-stop praten. Ik vind het heerlijk.

Omdat er op tripadvisor maar een paar dingen genoemd worden over Kuopio, besloten we vanochtend dat we wel een wandeling om een meer wilden maken wat op tripadvisor genoemd wordt. Dit meer heet Valkeisenlampi. Hoewel het dicht bij het centrum ligt, kost het ons bijna een uur om er te komen omdat we steeds verkeerd lopen (zelfs met google maps!) Gelukkig hebben we de grootste lol hierom, dus het is niet erg.
Ik merk wel dat het kouder wordt, begint het dan echt winter te worden? Het meer is wel mooi, maar zeker niet de oeite waard om een uur voor te lopen, haha! Bovendien is het uitgestorven eromheen, in de zomer is het vast veel gezelliger. Er zijn speeltuintjes en strandjes en perkjes met planten en bomen die bij naam genoemd worden.

Na het meer rondgelopen te hebben, gaan we terug naar het city center, wat nu wel in 1x lukt. Omdat we nét de bus gemist hebben, gaan we nog even door Sokos, de bijenkorfwinkel, om te laten zien en om parfum op te spuiten ;).

Als we eind van de middag, rond half 4, thuiskomen gaan we eerst aan de slag met alles wat we moeten doen. Ik ga studeren, marlinde gaat vertalen, helemaal mooi geregeld. Samen, maar wel ons eigen ding doen. 2,5 uur later zijn we allebei lekker opgeschoten en kunnen we zonder schuldgevoel met de bus naar de supermarkt om daar bij het restaurant/snackbar te gaan eten.

Hessburger is een beetje een favoriet geworden na die heerlijke veganistische tortilla stripes afgelopen woensdag in Helsinki (toen we naar St. Petersburg gingen). Het kost hun even om een Engelse kaart te vinden, maar die blijkt er dus helemaal niet te zijn... handug... Ik ga voor een vegaburger met patat, Marlinde neemt een kipburger met patat en uienringen. Eigenlijk zit ik nog niet vol, maarja, het was ongezond genoeg, haha.

Na het eten, wat wel erg lekker was, kopen we kaartjes voor de ijshockey wedstrijd van vrijdag en laat ik Marlinde de grootte van de Prisma zien. Leuk om haar reactie te zien, die zo hetzelfde is als de mijne, 2 maanden geleden. We halen een boel lekkers en eten voor morgen en vrijdag (plan is om morgen lekker te koken en vrijdag uitgebreid te eten op de uni en 's avonds brood met soep te eten).

Na het boodschappen doen gaan we weer lekker naar huis met de bus (ikmismijnfietseenbeetje), weer wat nuttige dingen doen waaronder een lid worden van postcrossing (dan stuur je kaartjes over de hele wereld en krijg je kaartjes vanuit de hele wereld terug! Hoe cool!?). "s avonds kijken we heel ordinair met een bak ijs op schoot (uit een doos in plaats van een plastic bak; en ik heb drop-ijs, zo lekker!) een film --> Bring it on! Grappig hoeveel we nog weten :)

Na de film zijn we natuurlijk nog lang niet uitgepraat, maar we gaan om half 2 slapen. Dat is toch echt een uur eerder dan gisteren. Dit gaat de goede kant op! ;)
Wat fijn om een vriendschap als deze te hebben!

  • 21 Oktober 2017 - 16:33

    Dieuwertje:

    Ah wat klink je gelukkig Irene! De blijheid spat van deze blog post af, het is je gegund :) Enjoy!

  • 23 Oktober 2017 - 08:46

    Mirjam:

    Wat superleuk dat er even een ' bekend' iemand was!! En nog leuke dingen gedaan/gezien/gegeten ook!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 54045

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: