Dassen en Winterjassen - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Dassen en Winterjassen - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Dassen en Winterjassen

Blijf op de hoogte en volg Irene

13 September 2017 | Finland, Kuopio

Deze titel is bewust gekozen, en ook bewust met hoofdletters geschreven. Ik fiets elke dag naar de universiteit in een shirt met een vestje of een jasje eroverheen en een dunne sjaal. Halverwege heb ik er al spijt van en wil ik het uitdoen want met de heuveltjes hier heb ik het in no-time veel te warm. Ondanks dit zie ik om me heen bijna iedereen met dikke winterjassen aan en zeer regelmatig ook mutsen, handschoenen en wollen sjaals. HOE?! Ik vraag me elke keer weer af wat deze mensen over 3 maanden dragen, als het hier -25 is?! Anyhow, ik geniet ervan om gewoon in mn Lux-vest naar de uni te fietsen. Op de terugweg heb ik het meestal iets kouder omdat het in de gebouwen van de uni echt mega warm is, en de weg terug is meer naar beneden dan omhoog. Ik ben blij met m'n fiets, en ik hoop dat ik nog lang kan genieten van het niet hoeven te betalen voor ov! :)

(de kou-warm situatie is thuis trouwens ook, ik houd mn deur dicht en mn raam open, maar zodra ik dan de keuken in kom --> BAM, warme luchtstroom! ook doe ik steeds het raam in de badkamer open, want daar is het helemaal niet te houden met de verwarming die daar aanstaat. Helaas is Maria daar niet zo blij mee... Het helpt wel om haar uit mijn kamer te houden, hihihi )

Vandaag is een dagje met maar 3 uur college, maar wel 3 uur lang foundations of public health, wat tot nu toe nog niet bepaald mn favoriet is. Om 12 uur zijn we klaar en besluit ik om in mn eentje naar het centrum te gaan. Hoewel ik pas om half 4 afgesproken heb met mensen, kan ik me er vast wel vermaken!
Ik koop (eindelijk) een buspasje, waarmee ik voor 1,73 per keer met de bus kan reizen. Het is een soort OV-chipkaart idee. Ik heb geen idee hoeveel ik met de bus ga, dus ik zet er gewoon maar 15 euro op, dan kan ik 11 keer reizen.

Het weer is opgeknapt, dus een waterig zonnetje maakt het centrum een stukje mooier lijken. Ik breng een bezoekje aan de markthal (kaupa halli) . Hier wordt allerlei eten verkocht en de sfeer is heel gezellig. Toch heb ik niet zo'n zin om hier zo binnen te zitten. Als ik naar buiten loop voel ik een briefje in mn vest, van mam! "Maak een foto van iets rondom je en zend! " Nou, dat heb ik gedaan! (zie m'n instagram account irenedijksterhuis)

Na de markthal dwaal ik gewoon wat rond, ga voor de tweede keer naar de snoepwinkel om in te slaan en besluit tenslotte om maar vast naar het café (92 degrees) te gaan. Hier ben ik al om 2 uur. Helaas heb ik m'n laptop niet mee, dus ik kan niet echt iets nuttigs doen.
Ik probeer hier zoveel mogelijk van het hier en nu te genieten, dus ik ga op een chille bank zitten, bestel een cappucino en ga lekker lezen. M'n boek: Piep zei de muis, is nog niet bepaald vaak geopend, dus het is goed dat ik nu even de tijd heb om lekker te lezen!

Rond kwart over 3 komt ines en om half 4 komen ook Cecilia en Laura (uit Denemarken) en Chloé en haar vriendin uit de UK. Het is heel erg gezellig. Leuk café en gezellige mensen. Helaas moeten Ines en ik om 4 uur al weer weg, omdat we gaan SUPPEN!

Ik wilde eigenlijk niet, maar Ines heeft me overgehaald om mee te gaan naar een les SUP. oftewel: Stand-up paddling. Er was nog maar 1 plekje in de les, dus ik moest me van ines daar inschrijven. Ik had angst om in het water te vallen, dus echt veel zin had ik niet.
Terwijl we fietsen naar de haven, word ik toch een beetje enthousiast en als ik de borden zie liggen en me heb omgekleed heb ik er toch wel zin in. Het zijn een soort dikke surfborden met een soort vinnen onderop. We krijgen wat uitleg, we krijgen speciale schoenen aan en dan is het tijd om te beginnen! De instructrice vraagt nog wel even of ik niet lange mouwen aan wil doen, maar dat hoeft niet! Het is hartstikke zonnig!

Stiekem had ik verwacht dat bijna iedereen met het opstappen al zou vallen maar het gaat best soepel. vanaf de kade eerst op je knieën op het bord en dan rechtop gaan staan. Je voet zit vast met een touw aan het bord, maar dat is eigenlijk best onlogisch want het bord zinkt niet. De peddel die we krijgen daarentegen wel. Ik hou m strak vast en daar gaan we....
Het is fan-tas-tisch! We glijden door het water en ik word steeds handiger in het peddelen. We suppen langs de mooie jachten en leuke bootjes. ik geniet van de zon op m'n gezicht en de frisse, schone lucht. Op een gegeven moment zijn we de haven uit en WAUW wat een uitzicht! Ik 'vaar' (?) voorop, dus ik zie alleen een uitgestrekt meer en in de verte alle boompjes langs de kade. Het is zo mooi en ik voel me zo blij!

Na een tijdje gaan we weer door de haven. Ik wil graag nog naar de brug dus ik splits me af van de groep en peddel even heen en weer naar de brug (ongeveer 100 meter). Ik ga snel, maar draaien is nogal lastig, haha. Ook krijg ik van de gespannen houding wat last van mn knie, maar als ik op mn knieën ga zitten gaat het wel weer.

het uur gaat enorm snel voorbij en zonder dat er ook maar 1 iemand in het water is gevallen gaan we weer aan land. Leukleukleuk! Thanks Ines, for bringing me here, I really liked it!

We fietsen gauw naar huis, want er staat nog meer op het programma! Ik gooi thuis even snel een pizza in de oven en om 19.10 zitten we alweer in de bus! (meteen maar mn pasje gebruiken toch). Om half 8 gaan we namelijk met de twee belgische meisjes Roxanne en Lore naar de bioscoop! Pirates of the Caribbean part 5 - Salazars' revenge!

Ik vind de film supervet! De finse en zweedse ondertiteling zie ik na 10 minuten niet meer en ik kan alles goed volgen hoewel ik pas 1 van de andere 4 films gezien heb. Het is ook gezellig met zn viertjes dus achteraf gaan we nog even wat drinken in een (bijna lege) kroeg. Er is bijna niemand in het centrum omdat er een mega groot feest is waar iedereen naartoe is. Op dat feest draagt iedereen een witte toga en springen ze aan het eind van de nacht naakt en dronken in het meer. Leuk he?

Wij gaan rond 11 weer naar huis, omdat we nog een bus moeten halen. vanaf de bushalte moeten we nog een behoorlijk stuk lopen omdat onze eigen buslijn maar tot 9 uur ofzo gaat.

Het was een enorm gezellige dag, en ik heb echt heel erg genoten van het Suppen. Het kost 20 euro voor 2 uur om een bord en peddel te huren, dus misschien ga ik dat wel een keer doen. De wereld is zo mooi vanaf het meer! :D (kwam ook wel een beetje door de zon ;))

ps; vanochtend waren er dus veel mensen in winterjassen, terwijl ik eind van de middag met blote armen op het water stond. ben ik gek, of zijn zij gek?!

  • 18 September 2017 - 03:53

    Dieuwertje:

    Wat tof zeg, dat suppen! Maar weer eens bewijs dat je soms de mooiste dingen tegenkomt als je iets doet waar je eigenlijk geen zin in hebt :) (Ook een goede les voor mezelf, haha!)

  • 21 September 2017 - 10:07

    Mirjam:

    Ik denk dat jij wel een beetje gek bent... Komt door je opvoeding denk ik, wij hebben het bijna nooit koud! Dat suppen klinkt erg leuk! Het lijkt me ook wel wat makkelijker op een meer dan in de zee met alle golfjes (dat is waar ik het deed en waar een vriend van me dus een uur lang van het board viel voor hij kon blijven staan).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 54090

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: