Lang to-do lijstje afwerken - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Lang to-do lijstje afwerken - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Lang to-do lijstje afwerken

Blijf op de hoogte en volg Irene

29 Augustus 2017 | Finland, Kuopio

Wakker vóór de wekker, omdat het redelijk licht is in mn kamer. Ik heb heerlijk geslapen, en eigenlijk wil ik lekker blijven liggen, maar ik heb met Antti afgesproken. Ik eet een broodje met hagelslag (Thanks oma!) en dan loop ik naar de bus. Bus kost 3,30 terwijl het echt een heel kort stukje is. Ik had beter kunnen lopen. Natuurlijk kijk ik uit het raam, maar ik kijk maar aan 1 kant waardoor ik de uni mis en een stuk terug moet lopen. De bushaltes hebben hier geen namen, heel vreemd. Ze noemen alleen de grote wegen waar de bus overheen gaat en de wijken waar de lijn begint en eindigt. Ik woon in Rauhalahti (wijk), en dat betekent vredesstrand, hoe vet is dat! Irene betekent ook vrede. Meant to be!

Uiteindelijk vind ik Antti en kan hij me gaan rondleiden. We gaan eerst registreren in gebouw nummer 1, Canthia. Daar krijg ik bewijs van inschrijving zodat ik kan bewijzen dat ik student ben en daardoor korting krijg. Daarna laat hij me alle andere gebouwen op de campus zien. De campus is echt heel erg overzichtelijk en best wel mooi! De gebouwen zijn niet super nieuw zoals in Maastricht, maar wel gezellig ofzo. De campus ligt aan een groot meer, en die had ik tot nu toe natuurlijk alleen op de foto's gezien. Nou, in het echt is hij net zo indrukwekkend! Er is ook veel gras, dus ik zie mezelf daar al aan het meer zitten tussen onderwijsactiviteiten in! (Totdat het te koud wordt en mn billen eraf vriezen)

Schuin tegenover de uni is een grote winkel, Prisma genaamd. Volgens Mirjam is het de finse versie van de Walmart in Amerika, dus ik ben benieuwd. Hij is inderdaad heel erg groot, en ze hebben van alles wat. Keukenspullen, kleding, handdoeken, boeken, games, allerlei soorten electronica en heel veel eten. Ik koop hele dunne gordijnen, omdat ik weet dat het toch niet heel licht is in mn kamer (behalve in de ochtend), maar dan kan er in ieder geval niemand meer naar binnen kijken. Ook halen we een reflectie hesje, voor als ik een fiets heb, dat ik iets zichtbaarder ben.

Na Prisma bezoek eten we samen met Antti's tweelingbroer op de uni, voor 1,88 per persoon! Supercheap! Je kunt ook zoveel opscheppen als je wil, en ook vegetarisch en zelfs veganistische maaltijden!

Tot slot registreer ik me nog als lid van de studievereniging en als lid van de studenten (dat zijn twee verschillende dingen, heel vaag, maar het was gratis!). Ook kan ik nu m'n survival package krijgen. Voor 35 euro, waarvan 20 euro borg is, krijg ik een koekenpan, kookpan, mes, vork, lepel, theelepel, groot mes, spatel, soeplepel, blikopener, bord, kom, diep bord, glas, mok, laken, dekbedovertrek, kussensloop. Best een goede deal.

Als ik met de bus weer naar huis ga besluit ik 1 halte verder uit te stappen omdat ik het gevoel heb dat dat dichter bij mn huis is, én het klopt! :D bij het hotel naast mijn gebouw is ook een bushalte. En zo kan ik hem nooit missen, of weet ik in ieder geval meteen of ik te laat ben, als de bus al weg is ;)

Na het ophangen van mn 'gordijnen', het opmaken van mn bed en het uitpakken van de laatste spulletjes ga ik even powernappen en om 17 uur belt de man van de fiets! Yes, voor 60 euro heb ik een hele decent fiets gekocht! Het is een soort mountainbike, met hele goede remmen. Ik moet dus oppassen dat ik niet te hard rem en over de kop vlieg, haha!

Boodschapjes gedaan bij de winkel in de buurt (DUUR!), pasta gekookt en gegeten en als toetje een stukje chocola met drop (zo lekker, heb ik echt een beetje gemist hoor!). Nog een half uur met Mirjam en Max geskyped, dus dat was gezellig.
Laat kwam er ook nog een gezellige vriend van mn flatmaatje langs. Hij was heel aardig en vroeg of ik morgen mee wilde gaan naar een language les Fins. Nou, dat wil ik wel! Ook vroeg Antti of ik morgen mee de stad in wilde. Genoeg plannen weer dus! Voor nu lekker slapen in mn schone bedje :) Ben blij dat (bijna) alles nu geregeld is op de uni en dat ik lekker mn gang kan gaan op mn fiets en geen busgeld hoef te betalen! :D

  • 29 Augustus 2017 - 22:05

    Mamski:

    well done!! Vond Antti de stroopwafels lekker?

  • 01 September 2017 - 02:49

    Dieuwertje:

    Wat lekker dat je de tweede dag al zoveel dingen hebt kunnen regelen! De prijzen zijn ook allemaal best goed daar, jaloers..!

  • 04 September 2017 - 23:02

    Mirjam:

    Lekker geregeld hoor ie!
    Ik moest behoorlijk betalen voor mn student association-lidmaatschap! 2,5x jouw overall-prijs! Eten op uni is best prima he? Grappig dat die dingen wel hetzelfde lijken. Je vindt volgens mij in no time je weg daar!

Tags: Antti, UEF, Bus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 54026

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: