Day 3 at university & Noorderlicht?! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Day 3 at university & Noorderlicht?! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Day 3 at university & Noorderlicht?!

Blijf op de hoogte en volg Irene

06 September 2017 | Finland, Kuopio

Het is vandaag alweer woensdag! Dat betekent dat dit alweer m'n 10e dag in Finland is. De tijd is echt voorbij gevlogen en ik mis (nog) niets. Ik vind het vooral jammer dat ik dingen bij Lux mis en dat ik mijn gave ervaringen hier niet met ouders en vriendinnen kan delen, maar verder voel ik me blij!

Vandaag is de orientatie nogal serieus. Het gaat over de FSHS (Finnish student health service), over Kuopas (de housing organisatie), talencursussen en nog een uur lang informatie over de cultuur, het weer en allerlei andere dingen in finland.
We hebben ook bij elke meeting een videoconnectie met Savonlinna, waar 1 department van UEF Kuopio zit. Het grappige is dat daar maar 4 exchange studenten zijn! Die zie je dus tijdens het hele college op het scherm! ;p
De organisatie eindigt met het voorstellen van de universiteitskapelaan en wat informatie voor moslimse studenten. Het was eigenlijk best ongemakkelijk, want vlak voor de christelijke voorganger begon liep de hele zaal leeg.... arme man...

Eindelijk! De overvloed aan informatie is voorbij! Morgen nog meeten met de vrouw die mijn afdeling leidt (Public health and clinical nutrition). Hoewel het pas kwart over 12 is, blijf ik op de uni, want om 16.00 begint de verkoop voor de trips! We hebben even wat lunch en dan is het weer tijd om een to-do lijst af te werken. Er moet zoveel geregeld worden! Het blijkt dat we ons toch wel in moeten schrijven als Kuopio inwoner, dus daar zijn nogal wat formulieren voor nodig. Bovendien zijn de vakken die in eerste instantie zou doen enigszins aangepast, dus dat betekent dat er ook een nieuw learning agreement moet komen. Ik moet regelen dat in januari iemand kan surveilleren bij het examen van moleculaire immunologie en bla bla bla.
De tijd kruipt voorbij, ik ontmoet m'n echte tutor (die maandag pas in Kuopio is gekomen), en we schrijven ons met een groepje in voor de city oriënting van vanmiddag, waar ik eigenlijk helemaal geen zin in heb!

Om 16.00 ga ik samen met Ines inschrijven voor de trips, en het lukt! (Het ging bijna mis omdat ik m'n paspoort niet mee had, maar gelukkig had ik nog een foto ergens op mn mail staan! Ik heb hem ALTIJD bij, maar nu precies niet.... faal). Dussss:
11-16 oktober zit ik in Sint Petersburg, Rusland
2-7 december zit ik in Lapland, Finland
Ik heb er heel erg veel zin in! Ik twijfel nog steeds of ik ook de trip naar Lofoten eilanden in Noorwegen wil doen, maar dat moet ik nog even met thuis overleggen (die kunnen goed advies geven :) )

Toen werd het tijd om de city oriënting te doen. Dit is een evenement voor de eerstejaars studenten, om ze de stad te laten leren kennen en elkaar beter te leren kennen. Ze zitten in groepjes en ze hebben een naam en een zelfgemaakt kostuum en gaan dan door de stad langs 10 plekken om daar opdrachten te doen. De opdrachten zijn bedacht door de 10 faculteiten (bv. computerscience, nutrition, farmacy, business etc). Het initiatief/de traditie is best wel leuk, maar ik had er niet zo'n zin in omdat het niet echt gericht is op de internationals.

Ik heb natuurlijk weer honger, dus we gaan eerst even pizza eten. Nou, daar heb ik mijn lesje geleerd hoor. Bestel nooit een grote pizza als je niet weet hóe groot hij is! De man kwam een pizza brengen, en het meisje wat hem kreeg zei: nee nee, Irene had de grote pizza. En die man keek haar heel verbaasd aan: "This is the normal one...!". Oeps. Die pizza was al groter dan de standaard maat... Toen kwam 'mijn' pizza eraan. Hij was echt enorm! Er was geen bord voor, dus hij lag op een soort van megagroot dienblad. Zelfs samen met Ines kregen we hem niet op! :o

We hebben van de city orienting 4 spellen gezien en 1 ook gedaan (waarbij je met de enkels aan elkaar gebonden zit). Was prima, maar niet veel spraakzame mensen in mn groepje, en 2 andere nederlanders, dus dat was niet super leuk. Er was ook een spel waarbij de ingewanden van een varken (of een ander dier, maar volgens mij een varken) eruit waren gehaald. 1 persoon werd geblinddoekt en moest dan (met handschoenen aan), met de hulp van de rest van de groep, de ingewanden goed positioneren. Dit was de opdracht van de diergeneeskunde faculteit. ;)

Halverwege de tour kregen we nog een boos appje van Maria dat de afwas stonk en dat ik het meteen moest afwassen. Nou, er stond bijna niks en ik spoel het altijd meteen na het eten dus ze moet niet zo zeuren ><. En daar zit je dan nog 3 maanden mee opgescheept. dit is al dag 3 dat er een onenigheid/irritatie is ><

Ergens rond 7 uur gingen we op de fiets terug richting huis, maar eerst even spelletje doen bij studiegenoten van Ines, in Juontotie, waar de meeste studenten wonen. Hier hebben we wat gekaart, wat gedronken en nog minstens 15 andere Nederlanders ontmoet (stom!) De twee vriendinnen van Ines komen uit België en zijn ontzettend gezellige meiden!

Rond half 10 was het tijd om met half Juontotie naar een houten toren te lopen, want vandaag zou je overal in Finland het Noorderlicht kunnen zien! Dwars door het bos, gehuld in een kleedje, loop ik met de rest mee naar de uitzichttoren. Ik wist vanmorgen nog niet dat we naar die meiden zouden gaan en ook niet dat ik om 10 uur op een winderige toren zou staan dus ik had het KOUD! Toen was het tijd om te wachten... op het Noorderlicht... Helaas was het veel te bewolkt dus na 1,5 uur ben ik samen met 3 anderen (waaronder Nina en Ines) weggegaan. De rest is bijna de hele nacht (tot 3 uur/half 4) gebleven maar ze hebben niks gezien. Stomme wolken!

De terugweg was KOUD, maar wel fijn om eindelijk in bed te liggen. Het Noorderlicht komt wel als we in Lapland zijn (hoop ik!)

  • 09 September 2017 - 01:44

    Dieuwertje:

    Haha ik dacht dat ze in Amerika grote pizza's hadden, maar in Finland kunnen ze er kennelijk ook wat van! Heb je een foto? Ben nu wel benieuwd eigenlijk :) Wat zonde dat je het Noorderlicht niet hebt kunnen zien! Komt vast nog wel een keer. Leuke blog weer Ireen :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 54021

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: