Barbecue met ESN KISA & Gaslucht!? - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Barbecue met ESN KISA & Gaslucht!? - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Barbecue met ESN KISA & Gaslucht!?

Blijf op de hoogte en volg Irene

09 September 2017 | Finland, Kuopio

Zaterdag - uitslaapdag!
Ik heb natuurlijk nog niet genoeg geslapen, dus ik slaap lekker tot 10 uur uit. Om half 11 begin ik met het maken van pannenkoeken als ontbijt. Maria is om 8 uur al weggegaan om naar het lab te gaan (met heel veel tegenzin zoals altijd) en Ines zou ook uitslapen. Terwijl de eerste pannenkoek in de pan lag kwam ook ines uit haar kamer en we hebben een uur lang lekker uitgebreid met pannenkoeken ontbeten.
Vandaag staat de Barbecue van ESN KISA op het programma (ESN KISA staat voor European Student Network Kuopion international Student asociation) Omdat we onze eigen dingen mee moeten brengen, en we dat nog niet hebben gekocht, hebben we ineens haast. Ook Cecilia (Deense buurvrouw) wil mee, dus zij komt even op bezoek, we maken een lijstje en om 12 uur gaan we naar K-market. Eigenlijk is die veel te duur, maar wel lekker dichtbij en we hebben geen tijd om nog naar prisma of Lidl te gaan.

Laat, zul je misschien denken? Maar het is toch pas 12 uur?! Yep, it is, maar we moeten alles nog voorbereiden en de barbecue begint om 14 uur. Beetje vroege barbecue, maar het is volgens mij meer een soort lunch en omdat eind van de dag weer regen voorspeld is, gaan we gewoon wat eerder. Ook is er een hike naar de plek van de barbecue, omdat je er niet kunt komen met bus/fiets/auto.

Ines en ik kopen groenteburgers, stokbrood, cider en we maken groentepakketjes in aluminiumfolie van tomaat, wortel, paprika, mais en zoete aardappel. Ik hoop dat het gaat werken!

Om 10 voor half 2 stappen we op de fiets, want we moeten naar Neulämaki, de studentenbuurt, en dit ligt bovenaan een heuvel. Tot nu toe is het me nog niet gelukt om die heuvel in 1 keer op te fietsen, dus we nemen ruim de tijd. Hierdoor komen we op tijd aan en nadat de groep genoeg gegroeid is en het 2 uur geweest is, vertrekken we richting de barbecue plaats!
Ik loop met Ines, Cecilia, Max (Wageningen) en een meisje uit België (ik ben dr naam vergeten, oeps). De wandeling is echt heel erg mooi. Het gaat eerst door een wijk maar daarna dwars door de bossen. Er zijn heuvels en trappen en steigers en je moet de hele tijd opletten dat je niet uitglijdt of struikelt over een wortel. De omgeving is zo prachtig! Ik zou hier wel even langer de tijd willen nemen om foto's te maken maar we lopen natuurlijk in een mega lange sliert en ik wil niet de hele boel ophouden. Onderweg foto's maken is dus niet echt gelukt omdat ik de foto's tijdens het lopen maakte en ook nog moest zorgen dat ik overeind bleef.
Heb heel erg genoten van het uurtje wandelen tot we bij de kampuurplek kwamen. Eigenlijk was deze plek een beetje te klein voor zoveel mensen (ik denk dat we met 80 waren uiteindelijk) maar dat maakte het ook wel knus. Eerst was er maar 1 vuurtje, maar binnen korte tijd steeg er vanaf 4 plekken rook op :)

Ik zie heel veel bekende gezichten, ik ontmoet nieuwe mensen, maar bovenal geniet ik heel erg van het kampeergevoel en alle vrolijke mensen. Maria belt me ook nog een paar keer omdat ze wil komen, maar het is lastig te vinden in je eentje dus uiteindelijk gaat ze toch maar naar huis. Na 1,5 uur begint het een beetje te miezeren maar dat is niet zo erg :) We roosteren onze broodjes en eten die lekker met Philadelphia. Ook de groentepakketjes werken heel erg goed. we gooien ze gewoon in het vuur en een paar minuten later prikken we ze aan een stok en zijn ze heerlijk gaar en warm. Cecilia maakt foto's van me "Because you look so happy, enjoying your fire-baked bread and your veggie package". It's true, it's true. I like it :)

Ik heb ook nog even hout proberen te hakken, maar 't groepje met wie ik was lachte me zo hard uit dat ik zelf ook niet meer bijkwam van mn faal actie. Ik kon er echt niks van... Er zijn wel filmpjes en foto's gemaakt, maar ik weet niet wie die heeft, helaas. Ik moet maar geen houthakker worden.

Het houthakken hielp wel tegen het koudhebben, maar toch is het tijd om weer naar huis te gaan. Met Serafin, Gooitzen en nog een paar mensen gaan we terug naar het begin. Ines blijft nog even dus ik fiets alleen naar huis. Lekker stinkend naar vuur, maar best wel blij en vol van het eten :) Ook gaat de weg terug lekker snel omdat ik gewoon met 100 km per uur naar beneden roetsj. Heel chill zo.

Omdat Maria weer eens grumpy was (ze had rugpijn omdat ze 40 kilo met een of andere stof had getild), ging ik maar naar Cecilia. Was gezellig, tot we ineens echt een rare lucht roken. Het rook naar mijn idee echt naar gas. 10 minuten gezocht naar de oorzaak, maar we konden het niet vinden. Eerst rook het binnen erger dan buiten, maar er wordt binnen helemaal geen gas gebruikt. (we koken electrisch) Heel vreemd... na een tijdje rook het juist buiten veel sterker en het werd echt een beetje eng. Ik ga altijd helemaal doemsceneario's in mn hoofd halen en Cecilia besloot dus maar om Kuopas housing te bellen. Die mensen kwamen langs, en weetje wat die man zei?! KATTENPIS. nou meneer, ik heb 4 katten, dus ik weet vrij zeker dat dit geen kattenpis is. Maar neehoor, hij bleef volhouden dat het van een speciale kat was. Nouja, vooruit dan maar. Als de boel ontploft hebben we in ieder geval een officiele verklaring dat wij te horen kregen dat het kattenpis was. Cecilia kwam helemaal dubbel van het lachen verslag doen van haar genante onmoeting met de man die haar vertelde dat de gaslucht van een kat kwam. Ik geloof er niks van, maar ik heb ook 0,0 ideeën over wat het dan wel zou zijn.

Lekker avondje gechilld thuis, lekker op tijd gaan slapen. Morgen naar de kerk :)

  • 12 September 2017 - 23:14

    Antoinet:

    Nou daar hadden wij ook moeten lopen. Wat geweldig en ik ken het geluksgevoel. Fijn dat je zoveel,leuke en minder leuke mensen ontmoet. Eigenlijk hebben wij helemaal niet gelopen in Finland. Had je geen last van de muggen?
    Is Inez ook vegetariër? En hoe is t met de kattenpis?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 53957

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: