Te lang weekend?! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Te lang weekend?! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Te lang weekend?!

Blijf op de hoogte en volg Irene

11 September 2017 | Finland, Kuopio

Vandaag, maandag, ben ik nog vrji, en morgen ook... Eerst dacht ik dat het wel fijn was, maar eigenlijk wil ik gewoon graag doorgaan ;)
Op maandag slaap ik uit tot ongeveer 10 uur waarna ik me klaarmaak en ontbijt en daarna om kwart over 11 in de bieb zit. Het lijkt me handig om even de bieb te verkennen en de plekken uit te testen voor ik écht hard moet studeren.
Ik zit een paar uur in de bieb, eet lunch in mn eentje (gekke rijst met bonen en een hele lekkere salade) en daarna studeer ik nog even met Doro. Het is eigenlijk best wel moeilijk om goed aan de slag te gaan omdat de manier van studeren zo anders is. In Maastricht werk je gewoon naar een onderwijsgroep toe, bespreek je daar de stof en dan komt er daarna weer nieuwe stof. Bovendien heb ik thuis maar 1 vak per periode en krijg ik er hier op het meest 4 tegelijk...
Rond half 4 fiets ik naar huis, ik had namelijk ingeschreven om de was te doen om 4. Even een 40graden wasje doen en dan weer terug naar de campus. Ik heb namelijk beloofd met Dorothea mee te gaan naar een soort christelijke meeting in een van de gebouwen daar. Het zou, dachten we, iets interessants zijn, maar het viel erg tegen. Er was live muziek, was wel echt leuk was, maar alleen maar in het Fins. We hadden wel een vertaler meegekregen voor alles wat er gezegd werd, maar voor de liedjes was het wel jammer. Hoe moeilijk is het om liedjes in het Engels te doen?
Halverwege krijgen we gratis pizza! en druiven! En cake! Dus dat is helemaal fijn. Ik vraag nog of we niet moeten bidden voor het eten, maar onze vertaler zegt dat dat te zwaar is voor een eerste ontmoeting voor de eerstejaars. Bovendien zou niet iedereen christen zijn. Ik vind het een beetje raar want bidden kan juist super laagdrempelig zijn en het is, volgens heel veel mensen, de basis van het Christelijke geloof. Hierdoor voel ik me al veel minder op me gemak en mis ik Lux even heel erg...
Na het eten is er een praatje van de universiteits kapelaan, die ook bij de Oriëntatie was. Ook dit is in Fins. Tot slot nog wat liedjes, (1 in het Engels omdat wij daarom vragen, Shine Jesus Shine). Om 8 uur is het klaar.
Doro en ik lopen nog even naar de kapel om te kijken en we zien bij het meer echt een mooie zonsondergang. Ik heb nog nooit in zo'n korte tijd zoveel zonsondergangen gezien ;)
Het was fijn dat we gratis eten kregen, maar ik denk niet dat ik nog veel vaker naar deze groep kom...

Tot slot nog even reageren op de vragen van Mam:
Nee, Ines (met een s op het eind) is geen vegetariër, maar ze eet vlees alleen als het echt van een slager komt en dus soortvan onbewerkt is. Geen vleeswaren op brood of voorbelegde broodjes ofzo.
Muggen zijn hier helemaal niet (YAY), dat betekent: ik heb er nog geen gezien
De kattenpis geur is al helemaal weg. vreemd verhaal.


  • 13 September 2017 - 23:41

    Mamski:

    Leuk hoor. Leest ff makkelijk weg voor t slapen gaan.
    Gedreven hoor, met je studie. Maar ja, lanterenfanten past niet bij ons!
    Hartelijke groeten van mij. En een dikke kus!

  • 18 September 2017 - 21:38

    Mirjam:

    Zo leuk om jouw blogs te lezen! Je bent echt heel veel beter in het bijhouden ervan dan ik!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 53898

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: