(g)een boottocht en stad ontdekken 2 - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu (g)een boottocht en stad ontdekken 2 - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

(g)een boottocht en stad ontdekken 2

Blijf op de hoogte en volg Irene

03 September 2017 | Finland, Kuopio

Alweer een hele zonnige dag vandaag! Ik had met Ines afgesproken om om 9 uur op te staan en dan te bekijken wat we zouden gaan doen, maar m'n mobiel was uitgevallen, dus m'n wekker ging niet af. Ik werd om kwart voor 10 wakker dus we vertrokken alsnog na 11 uur. Oepsie!

We wilden weer terug naar de haven om te zien of er nog boottochten in de verkoop waren. Het weer is prima, dus waarom niet. Helaas kwamen we er al heel snel achter dat we te optimistisch waren want alles is al dicht sinds vorig weekend. Too bad... Eigenlijk best een beetje teleurstellend want voor 15 euro had ik graag een boottochtje van 1,5 uur willen maken. Zeker die ene naar Wine berry farm klonk erg leuk. Nouja, genoeg andere dingen op het programma!

In het zonnetje fietsend en druk pratend fietsen we vanaf de haven (omhoog!) naar het stadscentrum. Hier kunnen we onze fietsen neerzetten en dan is het eindelijk tijd voor een fatsoenlijke stadwandeling! Geen slenteren, gewoon stevig wandelen en blokje voor blokje zien. Het is een centrum waarbij 'klein maar fijn' goed past. Erg gezellig, overzichtelijk en niet super crowdy. Precies wat ik leuk vind eigenlijk!
We vinden de bioscoop, waar vooral ines naartoe wil voor informatie. Het blijkt dat ze alle animatie/tekenfilms in het Fins vertalen maar de rest gewoon origineel laten en alleen fins ondertitelen. Voor een Duitse is dat echt bijzonder ;) Het is ook niet heel duur. Op doordeweekse dagen is het voor studenten +/- 7 euro. Gaan we zeker een keertje doen!
Na even verder wandelen zien we ook de snoepwinkel waar mn mams het over had. Helaas gaat hij pas om 2 open. Plotseling komen we ook het andere Duitse meisje tegen, Nina. Samen gaan we wat drinken bij een gezellige theebar. Ines en ik delen een grote pot groene thee met rabarber (we hebben allebei de rabarber niet geproefd) en een stuk chocolade-peer-taart, die echt heerlijk was! Thee was maar 1,40 per persoon, de taart was 4,90 per stuk...

De stadstour was leuk, maar ik wilde met het zonnetje erbij graag nog wat mooie foto's maken in de haven en in het groene rondom het water. 1,5 uur en 100 foto's later ben ik tevreden en kunnen Nina en Ines opgelucht ademhalen dat we eindelijk naar de supermarkt kunnen. Het is pannenkoekendag!

We bakken samen pannenkoeken, hebben heel veel beleg (rozijnen, appel, kaas, ham, chocopasta, pindakaas, jam, poedersuiker, suiker) en het is heel gezellig. Ik ben wel best wel moe, maar happy over deze dag. (wordt een beetje saai he, wanneer ga ik me rot voelen?)

Rond 8 uur gaan Nina en ik naar de plek waar zij en Ines gisteren een prachtige zonsondergang hebben gezien. Het is in het bos en kijkt uit over het water. Hoewel het nu niet bewolkt is en daardoor minder mooi, is het nog steeds echt een plaatje! Ik geniet enorm van het mooie uitzicht en ik heb het nog steeds niet koud! :) Het leverde een heel aantal mooie pica's op! :) Bovendien is Nina redelijk goed in Nederlands, dus ik heb weer lekker Nederlands kunnen praten (met half Engels ertussendoor, want dat ben ik nu al gewend...)

Nu gauw slapen... Morgen de eerste dag van de oriëntatiedagen... ben benieuwd!

  • 05 September 2017 - 04:19

    Dieuwertje:

    Waauuuww, die foto's lijkt zo van het internet geplukt te zijn, echt prachtig! En relaxt dat je zo'n leuke huisgenoot hebt, dat maakt een wereld van verschil!

  • 18 September 2017 - 21:26

    Mirjam:

    Ik heb echt te weinig tijd om elke dag te lezen wat je schrijft maar het is super leuk om nu even ' bij te lezen' . Wat een avonturen en wat een hoop leuke dingen en wat een hoop mooie dingen ook!!! Ik weet gelukkig hoe mooi finland is, maar dat jij het ook mag/kan zien is wel tof zeg!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 54530

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: