Terug naar Finland... - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Terug naar Finland... - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Terug naar Finland...

Blijf op de hoogte en volg Irene

15 Oktober 2017 | Rusland, Sint-Petersburg

Wat heb ik weer heerlijk geslapen in dit zachte en comfortabele bed. Ik ben vannacht niet wakker geworden van Ines die thuiskwam, dus dat is fijn. M'n tas is al zo goed als ingepakt en ik ben dus al bijna klaar om te gaan. Om 8 uur zitten we al aan het ontbijt, en om 9 uur lopen we naar de supermarkt om daar eten in te slaan voor de komende tijd. Omdat we veel ontbijten hebben we niet echt een lunch nodig, maar wel avondeten voor op de boot (want dat is duur en/of druk) en ontbijt voor de ochtend als we in Helsinki aankomen. Ik koop hele random dingen, voor maar 8,50 (amandelen, bananen, een komkommer, een paprika, een brood, 3 pakjes oreo's, een pakje lu ontbijtgranen zoete koekjes, een minizakje skittles).

De souvenirwinkel waar we heen willen gaat pas om 10 uur open, dus ik ga nog even terug naar het hotel om een half uurtje te liggen (het is toch dichtbij). Om 10 uur koop ik wat laatste souvenirs, zoals een sleutelhanger voor mn kleine nichtje Dani :). Ines is zoals altijd weer te laat, en ze kan, zoals nooit, niet kiezen wat ze wil. Boodschappen doen met haar is echt drama, ik denk niet echt na over wat ik pak, zij overdenkt alles 100 keer. Wil ik de blauwe matroeska, of toch de rode? Oke, de rode. WIl ik de kleine, of toch de grote? Of de medium? zucht...
Om half 11 zijn we terug in het hotel, pakken we de laatste dingen bij elkaar, steel ik een voetenhanddoek (graaggedaan mum), en begeven we ons iets na elven naar de lobby. Hier leveren we de sleutel (pasje) in, maar onze paspoorten zijn er niet meer! Ik schrik me een hoedje! Gelukkig is het allemaal oke, Leo heeft onze paspoorten gewoon naar de haven gebracht om de boarding passen in orde te laten maken.

Om 12 uur komen we aan bij de haven. Afscheid genomen onderweg van het mooie St. Petersburg. We krijgen nog een patch van Rusland/Timetravels. Leuk hoor! Dan worden de paspoorten en andere belangrijke papiertjes uitgedeeld en ik wordt (net zoals op de heenweg, weer [Dieksterhoes] genoemd, heel grappig, want alle Nederlanders/Belgen noemen me nu Dieksterhoes. ;)

Om 12 uur is de paspoort check, die nu wel sneller gaat (het maakt ze niet uit wie het land uitgaat, als er maar gecheckt wordt of iedereen die erin kwam ook weer eruit gaat). Om 1 uur zijn we door de paspoort controle, maar we moeten daarna nog wachten omdat het heel lang duurt voor iedereen de boot op is (hier is weer een boardingpass controle). Om 2 uur zijn we dan eindelijk weer op de boot. Blijkbaar mogen we de kajuit pas in om 3, maar daar hebben we lak aan! Lore, Ines en ik gaan lekker slapen! :)

Hoewel ik niet uit ben geweest, ben ik toch moe van alles. Samen slapen we tot 18 uur, tot de Princess Anastasia vertrekt. Op het moment van vertrek worden er namelijk dingen omgeroepen en worden de veiligheidsinstructies doorgenomen & het alarm als voorbeeld afgespeeld.
Ines en ik verplaatsen ons naar dek 7, waar we door de ramen kijken naar het steeds kleiner worden van de haven. Ik eet mn avondeten (random food) en daarna gaan we weer terug naar de kajuit. We don't feel like doing anything! :D Even lezen, half slapen, bloggen en gezellig praten over Ines' en Lore's internshippen. Het is heel gezellig. Om 10 uur gaan we naar de show, die dit keer een heel uur duurt. En leuke gozer zingt, een vrouw zingt, en verder zijn er nog sexy vrouwen en mannen die dansen én een aantal volksdansen (Russisch). Best prima om even een uurtje door te komen :) Om 11 uur lopen we nog even een rondje over het dek, maar het is best wel koud en de zee is eng en donker. Om 12 uur ga ik slapen, want we moeten morgen vroeg op.
Het wordt heel warm in de kajuit, maar wonder boven wonder hebben we de airco aangekregen, dus dat helpt wel, extra "frisse" lucht. Nou, als ik morgen weer wakker word zijn we weer in Finland !

  • 18 Oktober 2017 - 21:42

    Mamski:

    Zooooooooooooo wat lees ik nu??? Stelen in naam van je moeder???? Zo hebben we je niet opgevoed!!! Ik ga m terugbrengen.....

  • 19 Oktober 2017 - 10:36

    Mirjam:

    Ja, timetravels dus, haha!

    Welkom ' thuis' !

  • 19 Oktober 2017 - 13:44

    Max:

    Als je de grote matroeska koopt krijg je er toch sowieso een medium en een kleine bij?

  • 20 Oktober 2017 - 01:45

    Dieuwertje :

    Neeeeee,,,, de boot heette Princess Anastasia??? Ik ben naar de Broadway musical Anastasia geweest (die zich trouwens ook deels in St Petersburg afspeelde, toeval bestaat niet..!!). Besef me trouwens ineens dat je het bloggen al superlang elke dag volhoudt, ga zo door!! :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 54060

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: