Hiken! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Hiken! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Hiken!

Blijf op de hoogte en volg Irene

18 September 2017 | Finland, Kuopio

Maandag - een goede dag om met spierpijn naar de uni te fietsen. #not. Ik voel mn spiertjes echt wel, vooral in mn bovenbenen. Goed teken? Maybe. Als ik nu maar niet te lang wacht met m'n volgende hardloopsessie...

Vandaag heb ik maar 2 uurtjes les, namelijk foundations of public health. 2 uurtjes luisteren naar informatie over Doctors without borders, WHO en allerlei NGO's. Om 11 uur ga ik met Demi studeren in Oppari, een soort bieb zonder boeken. Studieplek? ik weet niet hoe je het in het Nederlands kan noemen, Oppari is echt een begrip hier.

Heel chill om even een slag te maken met alles wat ik moet doen, want het is al best wel druk. Rond half 1 krijgen we honger en besluiten we naar de cafetaria te gaan. Omdat iedereen al voor half 12 eet, is het lekker rustig. Heerlijke ratatouille en het brood is hier ook zo lekker! Deze lunches zijn wel top hoor! En dat voor 1,88!
Ik heb nu ook een (digitale) studentenpas, dus ik hoef niet telkens het a4tje te laten zien. Zo voel ik me steeds meer een echte UEF student ^^

Na het eten ga ik boodschappen doen bij Prisma, waar ik ook Max nog tegen kom. Thuis kook ik wraps met vegakip (jaa ze hebben hier ook de vegetarische slager! Wooohh!) en groenten. Ook bestel ik kaartjes voor Kensington! Het is pas 14 juli maar ik heb er zoveel zin in!!! Gezellig met pap, mam en Mirjam een avondje uit :) Super leuk! Ook bestellen we kaartjes voor de Icehockeygame! Ook daar heb ik heel veel zin in, want heel veel mensen zijn er al geweest en die zijn allemaal zo enthousiast!

Ik moet al om 4 uur weer weg, terug naar de uni, voor een activiteit. De wraps gaan mee, samen met m'n mooie camera en een dik vest en water. We gaan namelijk... HIKEN!
De groep is kleiner dan verwacht, totaal misschien 25 man, waarvan zeker 8 internationalen :) Het is een hike van 6 kilometer en het zou geschikt moeten zijn voor iedereen, waardoor ik nogal een lage verwachting heb van de moeilijkheidsgraad. Toch was het een behoorlijke klim. Veel rotsen, steile stukken, wortels overal en best wel glad. Hoewel dit misschien negatief klinkt, vond ik het super leuk! Beetje uitdaging, hartslag licht verhoogd (meaning: veel vetverbranding) Na bijna 2 uur hiken (dat laat wel zien dat het moeilijk was, als we over iets meer dan 5,5e kilometer bijna 2 uur doen) kwamen we aan bij het hutje. Hier brandde het vuur al en lagen er al worsten op de bbq.
Het uitzicht was over het meer, met allemaal eilandjes en het was echt heel erg mooi. Ik vond het lijken op het uitzicht vanaf de Puijo tower, en later blijkt dat we daar inderdaad in de buurt zijn, haha.

Ongeveer een uur blijven we in de hut. Het is de bedoeling dat we hier met dit mooie uitzicht de zonsondergang gaan kijken maar helaas is het (veel) te mistig en regenachtig om iets te zien, dus gaan we al redelijk snel weer verder. Ik ben een beetje misselijk van alle geroosterde Marshmallows. Bovendien was ik de enige vegetariër dus ik heb een beetje veel vegaworstjes gegeten, hihi :) Wel lief, want ze hebben vooraf gevraagd wie vega is, en speciaal voor mij dus vegaworstjes gekocht. (Hoewel ik erop gerekend had dat er alleen vlees zou zijn, vandaar de wrappies)

Het grootste deel van de groep gaat naar de bus om terug te gaan, ik ga met 10 anderen verder het bos in. De rest van de wandeling is heuvelachtig, maar niet meer steil zoals de heenweg. We gaan via de Puijo tower (die er zo in het donker en in de mist heel erg spookachtig uit ziet) terug naar de uni. In het bos wordt het steeds donkerder, dus ik ben blij dat ik een aantal Finse mannen bij me heb die de weg weten, haha!
Het is raar, maar voor 8 uur is het al donker... Om 21 uur ben ik thuis, na bijna 12 kilometer wandelen en 16 kilometer fietsen. Ik heb mn beweging wel weer gehad!

Onderweg had ik wel een keer een beetje een down momentje, want ik was een beetje in Lux-app aan het praten en ik mis ze gewoon best wel. Ook m'n ouders en Mirjam wel, terwijl we aan het wandelen waren omdat ik hier graag met hun drietjes had gelopen. Toen ik weer met de Spaanse mensen ging praten en er niet meer aan dacht ging het wel weer beter :).

Lekker hete douche en dan slapen!

  • 20 September 2017 - 15:54

    Mamski:

    Nu de verrassingsdoos nog.... ik hoop dat ie gauw komt.
    Maar wat leuk al die dingen die je doet. Zijn dat allemaal studenten van daar die jullie op sleeptouw nemen? Ik zie je straks je master ook nog in buitenland doen. Gaaf hoor. Nunga ik nog ff Dieuwertjes blog lezen maar daar moet ik ook tijd voor uittrekken.
    En vwb je vwo-friends: ieder krijgt een ander leven en dat van jou is ff heel anders. Dan valt t op! Je leert nu mensen kennen en wie je vrienden zijn. Tell me.....

  • 21 September 2017 - 10:23

    Mirjam:

    Je doet echt veel, super leuk zeg!

    *knffel!*

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 54196

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: