Catherine's palace, Het Zwanenmeer en limotour! - Reisverslag uit Pushkin, Rusland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Catherine's palace, Het Zwanenmeer en limotour! - Reisverslag uit Pushkin, Rusland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Catherine's palace, Het Zwanenmeer en limotour!

Blijf op de hoogte en volg Irene

13 Oktober 2017 | Rusland, Pushkin

De wekker gaat vroeg, maar ik heb best wel fijn geslapen in dit heerlijke bed en er staat een hotel ontbijt voor ons klaar dus vroeg opstaan is geen ramp. Op mn slippertjes gaan we naar de ontbijtzaal waar een uitgebreid ontbijt is. Er is fruit (vooral uit blik, en alles op siroop, zoals gedroogde pruimen), groente, worstjes, bacon, aardappeltjes, pannenkoekjes met jam erin, yoghurt en allerlei soorten muesli, wat broodbeleg en een soort sponzige cakejes. Niks kan tippen aan het ontbijt op Madeira, maar het was best wel lekker. Om te voorkomen dat we lunch nodig hebben, proppen we ons helemaal vol. We drinken thee en appelsap, smokkelen een banaan mee naar de hotelkamer en maken ons klaar voor de eerste échte dag in St. Petersburg! Zo gaaf dat we hier nu gewoon zijn!
Het programma vandaag begint met een bezoek aan Catherine’s Palace. Dit is een groot paleis, 25 kilometer buiten St. Petersburg. Het ligt in Pushkin. Het duurt een eeuwigheid tot de bus arriveert, omdat die eerst wat mensen uit een ander hotel moest oppikken (we zijn met Timetravels, met 7 bussen uit Zweden, Finland en Riga). Bij het paleis aangekomen ben ik meteen heel erg onder de indruk. De gebouwen zijn baby-blauw met wit en de koepels steken daar heel mooi tegen af met het goud. We hebben allemaal een radio-device met een oortje, dus we kunnen horen wat Leo te vertellen heeft. Weer worden we overspoeld met verhalen over dit paleis. Van binnen waren er 3 stijlen, omdat Catherine het 2 keer niet mooi genoeg vond dus doen moest alles weer opnieuw gedaan worden. Verwende vrouw hoor, die Catherine de tweede (volgens mij).
Mijn geluid gaat steeds kraken omdat ik te langzaam ben en het kastje dan niet meer verbonden is met de microfoon van Leo. Nouja, hij gaat ook zooo snel! Het is ook nog niet zo druk bij het paleis, dus ik kan mooie foto’s maken alsof ik alleen ben. We gaan naar binnen en omdat we een groepsticket hebben kunnen we gewoon doorlopen. Even de jas inleveren en dan het paleis in. Vooraf moeten we overschoenen aantrekken, een soort stoffen jasjes voor onze schoenen om de vloer niet te beschadigen. Binnen is het is zo ontiegelijk mooi! Alles goud, overal spiegels, schilderingen op het plafond, houtbewerking en gewoon écht een heel mooie zaal. De spiegels bestaan uit meerdere stukken, omdat ze in die tijd niet wisten hoe ze grote spiegels moesten maken.
Na de main hall gaan we naar de zalen. Het paleis is een langgerekt gebouw, dus de zalen liggen allemaal naast elkaar. Het is echt prachtig. Van de ene zitkamer naar de volgende, van de ene eetkamer naar de andere. De kamers zijn goud, blauw, goud, groen, goud, rood en goud. Het is zo super mooi! Ik heb nog nooit zoiets gezien. Het jammere is dat we echt heel snel door de kamers gaan omdat er veel meer groepen zijn (voornamelijk chinezen). Ik vind dat echt stom, want ik luister en maak foto’s, maar daardoor heb ik niet echt tijd om goed rond te kijken en gewoon te genieten omdat ik alleen bezig ben met luisteren en alles vastleggen. Dat doet niks af aan het feit dat het een super mooie ervaring is en dat ik des te meer geneigd ben om hier een keer terug te komen en pap, mam, Mirjam en Max mee te nemen. Die zouden het ook heel mooi vinden, dat weet ik zeker!
Na het doorlopen van de kamers en de fenomenale trappenhuizen met witte muren en leuningen en rode lopers en prachtig grote vazen, hebben we vrije tijd. Dat betekent dat ik met Demi en Nina de tuinen in ga. Ook van buiten in het paleis prachtig en de tuin is erg groot dus hier valt het niet echt op dat half China hier rondloopt. In de tuin staan her en der beelden, prieeltjes en mooie gebouwen. Ik vraag me af waar die extra gebouwen voor zijn maar er staan geen bordjes ofzo bij. Ook is er een groot meer, leuke bruggetjes over kleine beekjes en een gang waar allerlei hoofden van bekende mensen uit de oudheid staan (zoals Pythagoras en Homer). Alle herfstkleuren maken de foto’s nog mooier en mijn geluksgevoel nog groter. Er was een bruiloft bezig, dus ik heb bedacht dat ik ook in de herfst wil trouwen. Toekomstige man, als je dit leest: maak maar een aantekening! :)
Om half 2 moeten we weer de bus in, helaas. Dat betekent dat we maar 5 kwartier hebben gehad in de tuin. Toch wel heel erg genoten en we kunnen toch niet meer terug naar binnen want er staat een rij van zo’n 200 mensen…!
Weer terug in het hotel hebben we even vrije tijd tot we vanavond naar het ballet gaan! Dat betekent om 18.30 terug in het hotel. Daarvoor moet ik nog iets eten, maar we hebben wel een paar uurtjes, dus ik ga samen met Demi, Ines, Nina en Alex op pad. Na 5 minuten zijn Demi en ik de andere 3 kwijt. Superraar dat ze niet op ons gewacht hebben, maar we staan op een kruispunt en we hebben geen idee waar ze naartoe gegaan zijn.. nouja, dan maar alleen met Demi, ook gezellig! Ook wel relaxt om even helemaal Nederlands te praten.
We maken een wandeling door de stad. De rest ging met de metro, maar Demi en ik vinden het allebei ook prima om gewoon te lopen. Het is een redelijk lang stuk, maar genoeg te zien dus het is heel leuk. We gaan langs the st. Isaac church en naar de rivier, we zien het Hermitage museum waar we morgen heen gaan en nog heel veel andere mooie bekende en minder bekende gebouwen. We maken superveel foto’s en het is heel gezellig (foto 1). Bij de rivier waait het wat meer, dus ik krijg het een beetje koud. Ja, ik draag nog steeds alleen een vest (en m’n gehaakte vestje eronder). We gaan over de bekende brug en via de andere kant weer terug, totdat we ineens bedenken: hee, hoe laat is het eigenlijk?
(...)
Shit, het is al kwart voor 5 en we zijn helemaal aan de andere kant! Half 7 moeten we weer in de lobby van het hotel zijn... Of naja, alleen ik, want Demi gaat niet naar de balletvoorstelling. Ik stop m'n camera in m'n tas zodat we niet weer bij elk mooi gebouw stilstaan en we gaan heel moedig een andere weg naar huis. Blijkbaar is ons richtingsgevoel goed, en kunnen we goed kaartlezen want zonder om te lopen komen we via een andere weg bij het hotel! (ja, jullie dachten dat dit fout zou gaan he, maar het is goed gekomen!) Inmiddels heb ik behoorlijk honger, dus we gaan even langs de subway, waar ze helaas geen vegetarische burger hebben dus ik neem maar een broodje gezond. blijkt nog goedkoop te zijn ook, en m'n pas doet het gelukkig weer! (Thanks Tessa, ik heb hem nu op wereld gezet!) Ik was m'n pas eerst nog kwijt, en toen zag ik dat ik m'n rijbewijs ook niet meer had... Maarja, nooit in paniek raken, ze bleken gewoon in mn telefoon te zitten omdat je geen tas mee mocht nemen het paleis in! Terug in het hotel kleed ik me om in een jurkje en eet ik mn lekkere subwaybroodje en een appel.

Om kwart voor 7 vertrekken we naar de balletvoorstelling met een bijna helemaal gevulde bus. Ik ben heel excited! De voorstelling begint om 20.00, dus we zijn lekker op tijd. De voorstelling is in het Hermitage theater, echt super mooie zaal! De zaal is klein, wat een beetje een toeristisch gevoel geeft, maar het ook erg intiem en gezellig maakt. Er hangt een super mooie kroonluchter en overal om me heen is goud.
Bijna de hele zaal is gevuld met timetravels mensen en Chinezen, wat nog een grappige situatie oplevert. Een van de Chinezen vraagt of Ines een foto van haar wil maken. eh, ja natuurlijk? Maar ze kunnen geen engels, en het blijkt dat ze een foto mét Ines willen. Echt heel ongemakkelijk wil ze met de blonde, blanke Duitser op de foto. We liggen in een deuk, maar later zijn wij aan de beurt. We krijgen een heuse fotoshoot en ook later nog stiekem in de selfies (ze gaan voor ons zitten) en ze bekijken alle gemaakte fotos door vooral op onze hoofden in te zoomen. Het is op z'n zachtst gezegd uiterst ongemakkelijk. maargoed, hebben zij ook hun pleziertje he.

De voorstelling bestaat uit 3 aktes, waarvan de eerste nog een beetje verwarrend is (oeps, ik heb de verhaallijn niet opgezocht) en de tweede lijkt al bijna het einde te zijn. Gelukkig zit er nog een derde akte die het einde weer tot een goed einde maakt. Het is een prachtige voorstelling en ik ben erg onder de indruk van alle vrouwen en mannen die over het podium dansen. Al die uren op spitzen dansen, ik heb er wel respect voor hoor! De pakjes (tutu?) die ze aan hebben zijn ook echt heel erg mooi, vooral van de zwarte zwaan <3 Jammer dat het na 2 uur afgelopen is.

Aan het begin van de voorstelling wordt er een melding gedaan in het Russisch, Engels en Chinees dat er GEEN foto's gemaakt kunnen worden. De Chinezen kunnen zich de eerste akte nog redelijk inhouden, de tweede akte niet meer en de derde akte gaan ze nog meer foto's maken en ook filmen. Ik erger me dood en ik wordt met blije knikjes en schouderklopjes beloond wanneer ik er wat van zeg. Gelukkig helpt het, want ze maken geen foto's/filmpjes meer. Pff.. ik kan er zo slecht tegen als mensen dingen doen die tegen de regels zijn, en dan steeds dat schermpje in je gezichtsveld... Geniet gewoon van het moment! ><

(de foto die op mijn instagram staat is gemaakt tijdens de toegift/bedankje/buigen enzo, dus toen mocht het wel ;))

Na de balletvoorstelling ben ik echt zooo mega moe. We hebben immers het paleis rondgelopen, 1,5 uur in de tuinen gewandeld, 3 busritten gemaakt, en minimaal 6 kilometer door de stad gewandeld/geslenterd én een 2 uur durende balletvoorstelling gezien. Niet gek dat ik moe was toch? Heel blij gingen we allemaal weer de bus in, het was zo'n bijzondere voorstelling en zo mooi! Ook de muziek paste heel erg bij het stuk, dus ik denk dat dat mijn nieuwe studiemuziek gaat worden!

Eenmaal terug in het hotel hebben we een uurtje rust, want om half 12 begint onze volgende activiteit pas. Ik heb er zin in, maar m'n lichaam is echt uitgeput... Ik lig gewoon op bed, beetje op m'n mobiel te spelen (dankbaar momentje dat ik hem weer heb), en ik wil niet meer opstaan. Maargoed, we hebben dit geboekt, dus lets go! Muesli reep van mam eten en hupsakee, terug naar de lobby.

De volgende activiteit is een limousine tour door de stad. In het donker zal alles er wel heel anders uitzien, dus ik ben heel benieuwd. Ook krijgen we sparkling wine mee, maar niemand weet of dat 1 drankje is of 6 flessen. Helaas is er wat gedoe met het verdelen van de limousines (we gaan met 3), maar uiteindelijk vertrekken we om 12 uur. Ik zit met Ines, Suzanne (NL), Viktoria (Ukraïne), 3 duitse meisjes, een meisje uit Italie en een meisje uit Slowakije en nog wat mannen (die zaten achterin dus niet echt mee gepraat) in een limo. We krijgen 1 fles champagne per 2 personen, dus dat is best wel lekker.

De muziek in de limo heeft er wat moeite mee en de chauffeur spreekt, zoals niemand hier, geen Engels. Niet eens het woord music... Wauw! gelukkig lukt het uiteindelijk de muziek aan te krijgen en trillen onze billen door de harde bas die door de stoelen heen gaat. De limo is vanbinnen verlicht met allerlei kleuren die steeds veranderen, er is een minibar en in het begin kunnen we uit het raam kijken naar het voorbijschieten van de stad. Na een tijdje lukt dat niet meer omdat de ruiten beslaan, wel een beetje jammer.

Onze eerste stop is bij een cathedraal waarvan ik de naam ben vergeten (zie foto 2), Erg mooi! We maken onze fles champagne open, maken wat foto's en ik heb het helemaal niet koud in mn jurkje. Er is ook een meisje uit UK met echt hele sicke eyeliner elke dag (heel erg veel, heel erg lelijk heel erg nep) die in een buiktruitje en kort rokje loopt, erg ordinair. Weer de limo in! Het geeft wel een vet gevoel als je ziet dat mensen kijken naar die 3 lange auto's die voorbij zoeven.

De tweede stop is op het grote plein voor het winterpaleis van Peter the great, waar nu het hermitage museum deels in zit (foto 3). Heel gaaf, zo'n groot plein en op dit tijdstip zijn er bijna geen mensen. Ik heb ook een leuk gesprek over toen ik in Kiev was, met uitwisseling, met de vrouw uit Oekraïne. Ze nodigt me wel 10 keer uit om een keer langs te komen, ze heeft veel vrienden daar die het leuk zouden vinden etc. :) heel lief.

De derde stop is bij een night club, waar ik voor de tweede keer besluit om niet mee uit te gaan naar de typisch Russische club. De anderen die niet mee uitgaan voegen zich bij ons in de auto die ons terug brengt naar het hotel. De rit heeft totaal 1,5 uur geduurd. Het was leuk om te doen, maar niet super, omdat we maar 2 stops hadden en de mensen vooral leuk waren om mee te praten, maar je kan nu eenmaal niet echt party'en in een auto, haha!

Ik ben niet meer zo moe als we om half 2 in het hotel terugkomen, dus ik ga nog even met de Duitsers en de Slowakijse mee naar de sky-bar. Helaas geen goede foto's van kunnen maken omdat het raam weerkaatste. Heel mooi wel, zo'n mega groot uitzicht vanaf de 18e verdieping! Ik neem een alcoholvrije cocktail met rode bessen en appel. Best lekker. Helaas gaat de bar om 2 uur dicht, en om kwart over 2 worden we eruit geschopt.

na een douche in onze fancy badkamer ruim ik wat spulletjes op, blog ik nog even, praat ik wat met wat mensen die nu nog wakker zijn en om 3 uur, net als ik het licht wil uitdoen, komt ines thuis. Gelukkig ben ik zo super moe dat ik geen last heb van de geluiden en val ik heel snel in slaap. Oh, what a wonderful day!

  • 16 Oktober 2017 - 18:45

    Dieuwertje:

    Wow, wat een activiteiten in een dag! Ik kan me voorstellen dat je helemaal uitgeput was, maar zo haal je wel het meeste uit je tripje! Het klinkt als een koninklijke stad met al dat goud :) En ik ben zo jaloers dat je naar de balletvoorstelling bent geweest!

  • 16 Oktober 2017 - 22:07

    Mama:

    oh oh oh wat een ervaringen weer. En wij zijn nooit uit je gedachten he?

  • 18 Oktober 2017 - 17:02

    Max:

    Stond daar een beeld van Homer (Simpson) of van Homeros (de Griekse schrijver)?

    Al dat getour langs en door gebouwen en die balletvoorstellingen klinken wel gaaf! Lijkt mij inderdaad ook erg leuk om een keer langs te gaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 53962

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: