Orthodox museum and Art museum - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Orthodox museum and Art museum - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Irene Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Orthodox museum and Art museum

Blijf op de hoogte en volg Irene

11 November 2017 | Finland, Kuopio

Hoewel het geen onderdeel is van de 14-euro museumkaart, wilden we allebei toch ook graag naar het Orthodox museum. Deze gaat pas om 12 uur open, en het Art-museum (het derde en laatste museum van de kaart) is tot 5 uur open. Daarom gaan we lekker een beetje uitslapen en om kwart over 11 naar het museum (lopend natuurlijk, hiep hoi!) Het weer is trouwens goed, het regent in ieder geval niet. Geen sneeuw helaas, en wel koud, maar het is droog, en dat is het belangrijkste!

Even twee feitjes tussendoor: Ik ben afgelopen woensdag begonnen met vitamine D slikken, ik weet niet of ik dat al had verteld. Bijna alle exchange studenten doen dat, en het kan geen kwaad. Ik heb wel de laagste dosis gekocht die te koop was (10 microgram). Nu heb ik dus 5 pillen per dag (vitamine D3, vitamine B12, omega3, vitamine C en de pil ;p) Ik lijk wel een oud vrouwtje!
Tweede ding is dat ik gisteren weer 3 kaarten heb gekregen! 3!! Een hele lieve van oma en Ben, een grappige van Marlieke en Esther van Lux en een vakantiekaart van Mirjam en Max uit lanzarote, die al sinds 30 september onderweg was! Heeeeel leuk om al die kaarten te krijgen en er is nu op de muur boven mn hoofdeinde bijna geen plek meer! Ö, maar blijf sturen hoor! Het is super leuk! :D

Het orthodox museum is 8 euro per persoon voor studenten, wat ik best wel prijzig vind. Het is wel een mooi gebouw en tripadvisor was positief dus we hebben hoge verwachtingen. Het museum heeft twee verdiepingen, de onderste vooral schilderijen. Boven zijn best wel mooie dingen te zien zoals kronen, mantels, 2 gouden doodskisten en ander glimmend spul. Overal zit uitleg bij, maar die is zo lang dat we niet veel eruit lezen. We zien parels en veel goud, maar het is niet een heel interessant museum. Na 1,5 uur gaan we weer weg, het was het geld niet heel erg waard. Maar nu heb ik wel weer iets nieuws gezien/gedaan.

Vanaf het museum lopen we naar het centrum waar we even in Kaupahalli langsgaan. Theetje met een gebakje :) Elize vindt dr thee zo lekker dat ze het zakje meeneemt, haha! Ik vind kaupahalli's nog steeds een leuk iets. Bij de supermarkt ernaast kopen we 3 Pirkkala's, omdat dat wel typisch fins is, als lunch. Vervolgens lopen we door naar ons 4e en laatste museum: het ART-museum. Nou ben ik niet zo heel erg van de kunst, maar het was een erg leuk museum. Klein maar fijn, veel schilderijen in verschillende stijlen. Ook hier was weer uitleg, maar slechts bij een deel van de schilderijen dus hier hebben we het wel bijna allemaal gelezen. De tentoonstelling op de begane grond was ter ere van Finland 100 jaar en die gaat door het hele land (lucky us). De tentoonstelling boven was net wat anders, ook met foto's en een paar andere dingen zoals een dansende rups en een filmpje van hoe een mond allerlei insecten verorberde. Heel apart...

In het museum bedachten we dat het een goed idee zou zijn om pannenkoeken te bakken vanvond. We doen even wat boodschapjes bij K-Market en dan lopen we naar huis. Het is pas rond 4 uur, dus we hebben nog tijd genoeg! Thuis bakken we heerlijke pannenkoeken met kaas en appel en eentje met cornflakes (om te proberen). lekker nederlandse stroop erop <3 love it!

's avonds kijken we weer een paar afleveringen van Once Upon a Time en dan is er alweer een dag voorbij... Ene museum viel tegen, Art museum viel heel erg mee en was zelfs leuk! En Kaupahalli is natuurlijk altijd leuk :) Het is heel fijn dat ik al deze dagen dat ik niet naar de uni hoef niet alleen hoef door te brengen :)

  • 13 November 2017 - 20:50

    Dieuwertje:

    Mooi dat je het zo fijn hebt gehad met Elize, jullie hebben lekker veel in de dagen gepropt haha, zo ken ik je! En nu weer aan de bak, woehoe.. Maar gelukkig nog Lapland om naar uit te kijken!

  • 14 November 2017 - 11:55

    Mirjam:

    Dat klinkt toch best wel leuk! Een niet zo'n interessant museum is ook een ervaring... en samen is dat leuker dan alleen!

    Maar eh, Pirkkala is waar Emma's ouders wonen ;') Je bedoelt Karjalan piirakka neem ik aan.

  • 15 November 2017 - 11:53

    Mamski:

    Kaupahalli..... ja ik zou ook zo weer terug willen... zal nu binnen wel lekker warm zijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Een blog om mijn reizen op te kunnen bijhouden. Het lijkt me leuk om anderen op de hoogte te houden met waar ik mee bezig ben en wat ik meemaak. Mijn eerste reis zal naar Rwanda zijn, om het project Mwana Ukundwa (geliefd kind) te kunnen bezoeken. De tweede reis waar ik verslag van zal gaan doen zal gaan over mijn minorperiode in Finland! Ik ga daar 4 maanden studeren aan de University of Eastern Finland, in Kuopio. Superveel zin in!

Actief sinds 01 April 2017
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 53908

Voorgaande reizen:

21 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Oostenrijk met het gezin

14 Februari 2018 - 18 Februari 2018

Citytrip Berlijn

28 Augustus 2017 - 20 December 2017

Studeren in Finland!

31 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Rwanda - Mwana Ukundwa

Landen bezocht: